Winkeldiefstal minderjarig

MaximVM
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Winkeldiefstal minderjarig

#1 , 25 dec 2021 16:30

Beste

Ik ben op 16 juli 2021 betrapt geweest op een winkeldiefstal samen met een vriend voor ongeveer 40 euro waarvan ik voor 25 euro spullen bij had. Ik moest mee naar het politiebureau, moest een vragenlijst invullen, mijn ouders werden opgebeld en ik mocht vertrekken. De agenten vertelden me dat er nog een brief ging opgestuurd worden en dat dit niet op mijn strafblad zal komen aangezien deze vanaf 18 jaar terug blanco is. Ik ben nu 17 jaar oud en had nog geen feiten in het verleden gepleegd.

Mijn vraag is of het klopt dat je een blanco strafregister krijgt vanaf je 18de jaar, aangezien ik graag een militaire functie zou uitoefenen en is het ook normaal dat ik nog steeds geen brief heb ontvangen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 25 dec 2021 20:14

Een minderjarige kan enkel maatregels oplopen. Tenzij en dat is niet van toepassing voor een winkeldiefstal - de rechter u uit handen zou geven.
Mogelijk zijn er wel maatregelen opgelegd door de jeugdrechter en opgevolgd door jeugdpolitie of een andere organisatie.
Zeker niet meer doen en 'vrienden' die in dat milieu zitten mijden als de pest en zeker meewerken met de diensten die u kunnen helpen.
Uiteraard ook de handelaar(s) vergoeden voor de geleden schade en uw verontschuldigingen gaan aanbieden.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”