Verbeurdverklaring vermogensvoordeel

Ursus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verbeurdverklaring vermogensvoordeel

#1 , 23 dec 2021 17:03

Beste,

Alvast mijn excuses indien mijn topic in de verkeerde sectie zou staan.

Ik hoop via deze weg enkele antwoorden te bekomen op de vele vragen die bij mij rijzen naar aanleiding van een veroordeling, meer specifiek de uitgesproken verbeurdverklaring, van een vriend en ikzelf in augustus 2020.

Ik berust me voor alle duidelijkheid in het uitgesproken vonnis (iets met 'op de blaren zitten') en tracht mijn leven te heropbouwen. De vele onzekerheden/vragen maken het soms moeilijk om vooruit te plannen in de toekomst. Vandaar dus de stap naar dit forum.

Situatie:
Beiden zijn we veroordeeld (volledige straf en boete met uitstel). Verder werd er ook voor beiden een verbeurdverklaring uitgesproken van het vermogensvoordeel (totale berekende omzet). Dit was (deels) berekend op in beslag genomen sommen (cash en geblokkeerde rekening).

Vragen:

  • Een tweetal weken terug ontving mijn vriend een brief van FOD Financiën met zijn verbeurdverklaring. Ik mocht tot op heden niets ontvangen. Moet ik me zorgen maken of is het normaal dat hier tijd tussen zit ondanks het een verbeurdverklaring betreft in hetzelfde dossier?
  • In de brief vorderde men het totaalbedrag dat verbeurd verklaard was terug (dus de totaal berekende omzet). Echter had men al gelden in beslag genomen op zijn naam tijdens het dossier. Het lijkt me dat, als het gevorderde bedrag zijn totale omzet is, deze in beslag genomen som geld afgetrokken wordt van dit totaalbedrag? Dient hij hiervoor bezwaar in te dienen? Of betekent dit dat de in beslag genomen som geld vrijgegeven wordt?

    Voorbeeld; berekend vermogensvoordeel is 10.000 euro (totale berekende omzet) en er werd tijdens het onderzoek al 3.000 euro in beslag genomen. Dan zou ik denken dat hij een brief zou ontvangen met de vraag om 7.000 euro te voldoen. Echter kreeg hij de vraag om de totale omzet (10.000 euro) te betalen.
Hij kreeg ook al meteen bericht bij zijn aanslagbiljet dat het geld dat hij terug kreeg van de belastingen niet uitbetaald zou worden, aangezien hij met een openstaande schuld zit bij FOD Financiën. Hierdoor had ik meteen ook enkele vragen in het geval de verbeurdverklaring niet meteen volledig betaald kan worden.

  • Komt er een (nalatigheids)interest op dit bedrag of niet in het geval van een verbeurdverklaring van een berekend vermogensvoordeel? Of blijft het 'beperkt' tot de soms die uitgesproken werd in het vonnis, ook al kun je dit niet in één keer betalen?
  • Voert men in dit geval een loonbeslag uit of is er de mogelijkheid om een afbetalingsplan op maat aan te vragen? We hebben alle intentie om deze schuld te voldoen, maar dan het liefst zonder onze kans op een normale toekomst teveel in het gedrang te brengen.
Ik vermoed dat ik nog wel aanvullend vragen zal toevoegen, maar ik zou het al enorm appreciëren moest ik hierover wat duidelijkheid kunnen krijgen.

Hartelijk bedankt!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding