Uithuiszetting ex-gedetineerde

De_Helder
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Uithuiszetting ex-gedetineerde

#1 , 18 okt 2021 12:24

Hallo,

Mijn partner heeft, inmiddels bijna een jaar geleden, iemand in huis genomen die vervroegd mocht vrijkomen met een enkelband, hij kende deze persoon enkel via via en door de justitieassistent was ook uitdrukkelijk gezegd dat dit een tijdelijke oplossing was voor korte duur (weken, geen maanden), tot hij of iets voor zichzelf kon huren of in een noodwoning kon trekken.

Inmiddels is de situatie zo uit de hand gelopen dat het voor mij (en elke andere vrouw, zelfs moeder van partner) te onveilig is nog bij mijn partner te komen. Dreigt zelfs met verkrachting.

De persoon in kwestie onderneemt totaal geen actie om werk te vinden, stuurt valse sollicitaties door naar de RVA, steelt alles wat los en vast zit van mijn vriend (jammer genoeg is hij slim genoeg om dingen te stelen waar geen facturen/bewijzen van zijn) om het aan drugs uit te geven. (Het was voor drugsfeiten en poging tot moord dat hij vastzat)
Justitieassistent is overal van op de hoogte, maar doet alsof haar neus bloedt en is totaal niet meer bereikbaar voor verdere communicatie.

Onze vraag is dus of wij al dan niet gerechtelijke stappen kunnen ondernemen om de persoon te laten uitzetten (dit is helaas bijna met vrees voor eigen leven), maar er moet nu iets gebeuren voor de situatie compleet uit de hand loopt, onze levens staan inmiddels bijna een jaar on hold, en we zijn compleet op.

Hij staat daar ingeschreven, enkelband is daar geregistreerd, maar hij staat niet mee op het huurcontract.

Hopend op advies, alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 18 okt 2021 12:37

Uithuiszetting is alleszins al iets voor de vrederechter.

Wat me wel verbaast is dat er blijkbaar nog geen klacht zou zijn, noch voor bedreigingen, noch voor (vermoeden van ) diefstal.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2021 12:38

Via de vrederechter vraagt u de uithuiszetting. Dat hij wel of niet op het huurcontract staat, speelt geen rol

Reclame

De_Helder
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2021 13:56

Dat er nog nooit aangifte gedaan is, is omdat we niets kunnen bewijzen alsook uit angst voor waar hij tot toe in staat is.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 18 okt 2021 14:31

Uit uw verhaal komt niet duidelijk over of u inwoont bij uw partner , of er gedomicilieerd bent .
Gehuwd/wettelijk of feitelijk samenwonend .
We horen uw verhaal , maar niet hoe uw partner er over denkt /al dan niet bereid is tot acties .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

De_Helder
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 okt 2021 17:35

Wij wonen niet effectief samen, en zijn niet op hetzelfde adres gedomicilieerd, nee.
Ik woon in Nederland en partner in België, hij wilt uiteraard juridische stappen ondernemen, maar ik heb het op zijn vraag op mij genomen advies in te winnen (ik heb verlof en hij werkt 7/7).

Partner stelde voor om samen stappen te ondernemen, maar ik ben eerlijk gezegd een beetje terughoudend uit angst.

Als er een lange slopende procedure opgestart zou moeten worden, terwijl ze nog onder hetzelfde dak moeten leven, loopt dat daar gegarandeerd uit de hand, wat we een beetje vrezen dat het geval al gaat zijn als er überhaupt een zaak van gemaakt wordt.

Het zou echter wel de bedoeling zijn dat we gaan samen wonen, dat had trouwens ook al het geval geweest, moesten die paar weken echt een paar weken geweest zijn.
(ik had dan terug naar België gekomen), maar mijn partner wilt uiteraard niet dat mijn zoontje en ik gevaar lopen, wat wel het geval is zolang die persoon daar inwoont. Momenteel kan ik zelfs niet gewoon op bezoek gaan zonder in gevaar te zijn, wat een behoorlijke druk legt op onze relatie.

Ook vrienden en familie blijven inmiddels weg door de toxische situatie.

We zijn even van plan geweest dat mijn partner gewoon naar hier zou verhuizen (NL), dan zou hij niet mee kunnen, maar partner is zelfstandige, zaak staat ingeschreven op zijn woonst, dus dat zou een heel omslachtige tussenstap zijn en onze toekomstplannen waren ook gewoon echt gericht op in België gaan samenwonen.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 18 okt 2021 19:23

Als u er tamelijk zeker van bent dat de logé in de woning van uw vriend ook drugs gebruikt volstaat het dat uw vriend klacht neerlegt bij de politie met als argument dat u als zijn partner een kind heeft en jullie zich zorgen maken. Meldingen van druggebruik in een woning waar zich (soms) kinderen bevinden worden altijd ernstig onderzocht.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 19 okt 2021 14:53

Het zou inderdaad wel eens een slopende procedure kunnen worden , door allerhande redenen .
( waaronder : géén of weinig concrete misstappen/bewijzen - geen medewerking justitie assistent (( waarom niet ? )) - als niet inwonend , en geen huwelijksband / wettelijk samenwonend bent u zogezegd een buitenstaander - ik begrijp ook uit uw tekst dat uw partner niet de vader van uw kind is ? Of ben ik verkeerd ? Heeft partner inwonende/ gedomicilieerde kinderen ? ) .
Klacht indienen kan altijd . De vraag zal zijn wat / of men iets gaat doen met die klacht .
En als men iets doet , zal betrokkene daar hoogst waarschijnlijk binnen de kortste keren van op de hoogte zijn . Het gedrag van betrokkene kan daardoor verbeteren , maar ook verslechteren . Tenzij men op heterdaad kan betrappen .

U zou zich in de eerste plaats moeten richten naar concrete aanwijzingen / gegevens , en aan de hand daarvan kan een eventuele beste oplossing gesuggereerd worden .
1/ Welke zijn de concrete ( en gedetailleerde ) voorwaarden , opgelegd door de rechter aan betrokkene ? ( domicilie uiteraard / solliciteren - wat zegt de RVA over de sollicitatie pogingen ? Duur van de straf ? )
2/ Wat was de omschreven opdracht van de justitie assistent ( en waarom is die niet meer aanspreekbaar ) . ' vooral in verband met de zogenaamde " tijdelijke " oplossing . ( staat dat op papier ? )
3/Welke harde bewijzen hebt u voor het misgedrag van betrokkene ( fake sollicitaties - drugsgebruik : hoe komt betrokkene aan drugs ? Gaat die daarvoor de straat op , of worden die "geleverd " - zijn die aantoonbaar aanwezig in de woning ? ) .
Heeft betrokkene eigen ( afsluitbare ) woonvertrekken , of niet ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

eylis
Berichten: 8840

#9 , 19 okt 2021 17:23

Het volstaat dat de bewoner van de woning regelmatig merkt dat de logé zich niet helder gedraagt binnen de woning (en dus sterk vermoedt dat de logé gebruikt) om een melding te doen bij de politie. Met wél de belangrijke mededeling dat zijn vriendin met kind regelmatig bij hem verblijft. De aanwezigheid van kinderen (zelfs maar af en toe) volstaat voor de onderzoeksrechter om een onderzoek te starten naar het mogelijke drugsgebruik van de logé (die hiervoor reeds gekend was). Dit soort meldingen worden zeer ernstig genomen. Indien het vermoeden klopt, zal de onderzoeksrechter vanzelf de logé verbieden zich daar nog te bevinden. Hij verblijft daar immers ter bede.

De_Helder
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 okt 2021 10:51

Oke, bedankt voor jullie inzichten, maandag een afspraak bij het CJB om daar eens te horen wat de mogelijkheden zijn.

Op heterdaad laten betrappen, lijkt inderdaad de beste/meest veilige oplossing.. want verbeteren gaat zijn gedrag écht niet doen als er melding gemaakt wordt, integendeel.

Mijn kind is inderdaad niet van ons samen, en partner heeft ook een kind, waar momenteel een al even slopende procedure voor omgangsrecht voor loopt, dus eigenlijk kunnen er momenteel twee kinderen niet thuis komen en ik denk dat als zijn ex op die situatie uitkomt, dat al helemaal niet zijn voordeel speelt.

Noch RVA, noch justitie assistent voert blijkbaar controles uit op die sollicitaties.

Drugs gaat hij halen, maar partner weet niet exact waar, maar zijn vaak wel aantoonbaar aanwezig in de woning.

De man heeft geen eigen woonst oid, en kan dus ook nergens anders naartoe, hij heeft geen inkomen, of toch bijlange na niet genoeg om zelf iets te kunnen huren.

Briefwisseling tussen de justitieassistent en partner ben ik zelf nog even op aan het wachten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”