Gebruik brandblusser ter verwering personen

daaavid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Gebruik brandblusser ter verwering personen

#1 , 01 aug 2021 22:26

Hallo,

Ik heb al dit forum afgezocht naar soortgelijke berichten, maar ik heb er geen kunnen vinden. Mijn papa is een vrachtwagen chauffeur en vorige maand, 8 juni, heeft hij zich moeten verweren tegen een groep agressieve transmigranten. De groep migranten in kwestie hebben geprobeerd om zijn vrachtwagen staande te houden om deze daarna te openen en zo hunzelf mee te smokkelen haar het Verenigd Koninkrijk.

Dit is hun echter niet gelukt omdat papa de vrachtwagen wist weg te manoeuvreren in een plotse, doch agressieve stijl, de groep migranten moesten snel hun uit de voeten maken als ze niet onder de wielen terecht wilden komen. Dit was waarschijnlijk de trigger geweest voor de groep om revanche te plegen omdat ze nadien het cabineraam nabij de chauffeur hebben ingebroken met een Engelse sleutel. Vader heeft dan, na het inbreken van het raam, een brandblusser gespoten recht in het gezicht van een man die de op de trapjes van de cabine stond.

Mijn vraag is dus eigenlijk, kan men een brandblusser gebruiken om zichzelf te verweren tegen andere personen die duidelijk zich willen wreken zoals in de context hierboven geschreven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 01 aug 2021 22:32

Dat lijkt mij een proportionele verdediging tegenover de agressie. Ik zie hier geen problemen mee.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 02 aug 2021 00:41

PV opgesteld?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2021 09:17

Zeker goed gedaan van uw vader. Heeft het recht om zich te verdedigen = zelfverdediging. Men gebruikt op dat ogenblik wat voorhanden is.
Bovendien dient een brandblusser om brand ( agressievelingen die in vuur en vlam staan ) te blussen.

daaavid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2021 13:25

@Sirkii

Neen, papa heeft na het incident hier niks meer over gehoord.

daaavid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2021 13:29

@LeenW @LYNX XX

Bedankt voor jullie reacties, het is toch al een opluchting dat hetgeen wat papa deed gerechtvaardigd kan worden. Jammer genoeg is dit soort problematiek bij camion chauffeurs groot, zeker als men naar het VK rijdt via Calais.

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 02 aug 2021 13:31

Volgende keer toch een aangifte doen bij politie. Tegenpartij kan altijd met een anders gekleurd verhaal afkomen...

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 aug 2021 13:45

Volgende keer toch een aangifte doen bij politie. Tegenpartij kan altijd met een anders gekleurd verhaal afkomen...
Dat is zeker een goed advies.
En zeker voor dader de chauffeur, want transporten naar de UK, niet te onderschatten. Wil zijn job niet overnemen.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#9 , 02 aug 2021 18:03

nog een tip voor u vader, bus deo in de cabine houden, niet illegaal maar ook niet ideaal als het in de ogen komt.

just saying :p

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 aug 2021 18:28

Alsnog aangifte doen elke aangifte verhoogt de kans dat er meer politietoezicht komt.
JurecaBE moderator


Issued
Berichten: 1227

#12 , 02 aug 2021 19:21

Calais? Vonden de feiten op Belgisch of Frans grondgebied plaats?

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 05 aug 2021 18:01

Dat lijkt mij een proportionele verdediging tegenover de agressie. Ik zie hier geen problemen mee.
Toch oppassen. Brandbluspoeder bindt ook de zuurstof om de vlammen te doven en kan dus dodelijk zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”