Oplichting via 2dehands - volgende stap?

Sunz
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Oplichting via 2dehands - volgende stap?

#1 , 09 jul 2021 10:33

Beste allen,

Maand geleden heb ik een videogame ter waarde van 29,5 EUR aangekocht via 2dehands.be. Dit bedrag werd gestort op een belgisch IBAN nummer. Nadien verdween het contact en verwijderde de koper ook al zijn zoekertjes op 2dehands. Opgelicht dus...

Inmiddels heb ik online klacht ingediend bij de politie. Deze maakte enkel het vereenvoudigd pv dossier op. Dit is nieuw en blijkbaar worden deze na één maand voorgelegd bij de procureur des konings en die beslist dan wat er mee gebeurd. Maar volgens gaat hier verder niets mee gebeuren.

Opvragen van de gegevens van de verkoper bij de bank en 2dehands kan enkel mits een officiële invordering (wet van de privacy). 2dehands heeft wel gezegd mee te werken maar moet hiervoor een officiele invordering van de politie ontvangen (wat ik dus niet heb - enkel bewijs van akte aangifte)

Nu vrees ik zo dat de politie hier verder niets mee gaat doen...te laag bedrag om verder hierop in te gaan...
Doch hoort er bij elk belgisch IBAN een echte identiteit dus dit moet toch niet moeilijk zijn dit te achterhalen?

Nu zit ik inmiddels mogelijk terug bij eenzelfde geval van oplichting...Weliswaar een groter bedrag gestort maar ook het IBAN nummer +naam/voornaam is hier gekend. Na wat zoekwerk heb ik ook de FB pagina, mogelijks adres en voornaam achternaam van deze persoon (die denk ik wel rëeel zijn).

Aangezien mijn vrees er uit bestaat de politie ook hiermee niets gaat doen wil ik weten wat de beste volgende stap is.
Kan een advocaat een dossier opstarten tot het verplichten van het starten van een onderzoek tot het bekomen van deze gegevens?
Of wat doe ik hier best verder mee? Dekt rechtbijstandverzekering dit? Zullen de gerechtskosten verhaald worden op de tegenpartij?

Alvast bedankt voor de info :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 09 jul 2021 13:02

Als parket niets onderneemt, kan je jezelf burgerlijke partij stellen en zaak "op de rol" (van de rechtbank) laten zetten

Dit heeft gevolgen (kosten, bewijslast, ...) dus best in overleg met advocaat - maar kosten kunnen snel meer zijn dan wat je nu al kwijt bent

Sunz
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2021 13:13

Bedankt voor de reply.

Zijn bij winst de gerechtskosten voor de verliezende partij dan?

En bewijsslast, ik heb de chat geschiedenis en het overschrijvingsbewijs. Zou dit voldoende blijken?

Dus de rechtbank gaat dan als het ware politie spelen en maw deze personen verder opsporen?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 09 jul 2021 13:55

Heb ik ergens iets gemist, of is er werkelijk sprake van de enorme som / schade van bijna dertig hele Euros?

Wat hoopt u daarvan te recupereren, en tegen welke prijs ? Advocaat, rechtbank, kosten.....

Sunz
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jul 2021 14:06

Die 30 eur is idd verwaarloosbaar. 2de geval gaat toch al over 150 eur. En daar wil in het toch niet zo gemakkelijk bij laten.

Ook uit principe maar vooral over het feit dat het toch niet kan dat als men een Belgisch
IBAN nr beschikt alsook vermoedelijk de echte naam en voornaam van de persoon dat de politie/parket hier niets aan wenst te doen? Is toch heel simpel om die gegevens op te vragen bij de bank/2dehands?

Als de gerechtskosten volledig op mij zouden vallen ja dan neem ik idd mijn verlies voor wat het is maar in het 2de geval heb ik toch een sterke zaak nee?

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 09 jul 2021 14:12

Sterke zaak ? U spreekt van een advocaat; de kans is m.i. miniem dat u , ingeval u dat helemaal zou "winnen" nog iets zou overhouden. Gerechtskosten dekken niet noodzakelijk het hele honorarium van een advocaat.....

Sunz
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jul 2021 14:50

Ik bedoel kwa bewijslast dat ik idd toch over een sterke zaak beschik nee? Ik heb voor iets betaald wat ik niet ontvangen heb. Duidelijk toch?

En het is toch mogelijk om alle gemaakte kosten te laten bekostigen door de tegenpartij bij winst ?

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 09 jul 2021 15:09

1. ja

2. Ik twijfel er zeer sterk aan. Neen dus volgens mij

Gelijk krijgen , die kans is redelijk groot, maar "alle" kosten effectief toegekend krijgen, laat staan ook effectief te ontvangen.... forget it.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 09 jul 2021 16:51

Parket zal maar optreden als voor dezelfde 'verdachte' meerdere feiten gekend zijn.
Onder de X € en bij 'onbekende' daders is een vereenvoudigd PV de regel en dat is ook zo online.
politie kan daar niet aan doen want is een omzendbrief en dus op te volgen vanwege het Parket (Procureur des Konings) en vermoedelijk zelfs van het College van Procureurs -Generaal.
Ofwel rechtstreekse aangifte bij PdK kan maar ik vrees hetzelfde resultaat.
Ofwel een burgerlijke partijstelling bij de Onderzoeksrechter mits betalen van een 'borg'.

Het aantal parketmagistraten is gewoon onvoldoende om alle strafbare en bewijsbare feiten te vervolgen.
Om enig idee te geven er zijn aan de balie van Antwerpen bij mijn weten iets van een 2000 advocaten ingeschreven.
Parket van Antwerpen heeft iets van een 80 parketmagistraten en x aantal andere personeelsleden.
https://www.om-mp.be/nl/uw-om/parketten ... pen/welkom
Maar dat is het parketpersoneel voor de ganse provincie Antwerpen.
Alleen Lokale Politie Antwerpen is al goed voor een 150.000 PV per jaar.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#10 , 10 jul 2021 12:55

Beste

Misschien niet helemaal relevant maar toch.
Het online aanbod groeit en bijna vanzelfsprekend zal je daar ook oplichters tegen komen.
Het mag dan toch ook van een normale voorzichtigheid om daar als consument ook behoedzaam mee om te springen.
Er zijn voldoende online winkels en portalen waar betrouwbaarheid geen issue is. Trustpilot en soortgelijke evaluatoren kunnen daar een indicatie voor zijn.
Als ik al eens ben opgelicht op tweedehands.be zou ik voorzichtig zijn en uit die ervaring leren. Zeker als het een Belg is die verkoopt belet niets je om fysiek een afspraak te maken en de transactie in real life uit te voeren. Dat kost je wat tijd maar beperkt je risico. Als je dat risico toch wenst te nemen mag je niet verwachten dat de gemeenschap kosten voor jou gaat maken die veel hoger liggen dan jouw verlies. Rechtsbijstand zal dit niet dekken tenzij je een globale aparte rechtsbijstand hebt die ook contractuele geschillen dekt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jef007
Berichten: 1681

#11 , 10 jul 2021 15:45

even slikken en doorgaan met uw leven

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 10 jul 2021 16:33



Ook uit principe maar vooral over het feit dat het toch niet kan dat als men een Belgisch
IBAN nr beschikt alsook vermoedelijk de echte naam en voornaam van de persoon dat de politie/parket hier niets aan wenst te doen? Is toch heel simpel om die gegevens op te vragen bij de bank/2dehands?
Veel kans dat het om een geldezel gaat.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

berenod
Berichten: 942

#13 , 11 jul 2021 13:42

Kans op winnen is zelfs zeer klein.

Er is een grote kans dat de account op tweedehands gehacked was. Dus de echte eigenaar van die 2de hands account heeft er mogelijk niets mee te maken. Maakt het ook zeer moeilijk tegenwoordig om fraudulente advertenties te detecteren daar het meestal reputabele 2de hands accounts lijken te zijn.

Zelfs al zijn de 2dehands accounts effectief door de fraudeurs opgezet, zij kennen alle truukjes om bijna onvindbaar te blijven (VPN, gestolen scans van ID kaarten, ...)

De Iban rekening is dan weer mogelijks een geldezel, de fraudeurs zoeken jonge beïnvloedbare mensen, vragen aan hen om een bankrekening te openen met hun ID kaart en hen dan de bankcontact kaart met pincode te geven. In ruil voor wat cash. Vele schoolgaande tieners die altijd geld kunnen gebruiken zijn er al ingelopen!

Dus daar ga je geen geld kunnen rapen, de kans is dus zeer reëel dat wanneer je jezelf burgerlijke partij gaat zetten, de volledige kost bij jou gaat komen, en dat gaat een veelvoud zijn van de bedragen waar je over spreekt.

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 11 jul 2021 19:00

Best wel elke maal aangifte doen bij politie elke aangifte kan een spoor zijn in een grotere oplichtingszaak.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”