Op straat aangevallen door een dronken man, gsm is kapot.

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

Op straat aangevallen door een dronken man, gsm is kapot.

#1 , 04 jul 2021 02:48

Ik werd op straat aangevallen door een dronken persoon die mij plots begon te volgen. Eerst kreeg ik een vuist in mijn onderkaak en ik viel ik op straat. De aanvaller pakte mijn gsm (die ik in mijn hand had) en sloeg die kapot.
Hij werd meteen door de voorbijgangers in bedwang gehouden tot de komst van de politie.

Ik word gezien als slachtoffer van slagen en verwondingen (gene vette maar toch bloed op meerdere plekken) en van materiele schade. Alles werd genoteerd door de politie, ook het feit dat mijn gsm twv €500 kapot is. De aanvaller is een vlaming van +-30 jaar oud (dus geen illegale).

Wat denken jullie over de termijn van de terugbetaling van mijn gsm? Is er een kans dat ik niet word vergoed?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1145

#2 , 04 jul 2021 08:22

zou het een ander verhaal geworden zijn moest het een waal, een rus of een amerikaan geweest zijn?
Of misschien wel ene van azerbeidsjan , marokko of algier?

eylis
Berichten: 8842

#3 , 04 jul 2021 10:28

Het enige wat in deze case van belang kan zijn, is dat de persoon in kwestie een persoon met correcte identiteitspapieren en/of lid van een Europese lidstaat is. Want misschien was het wel een Brusselaar, Waal, ingeweken Nederlander, Duitser etc?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 04 jul 2021 11:02

Back to topic ;-)

Je moet je al eerst burgerlijke partij stellen om een schadevergoeding te kunnen claimen. Hierdoor vermijd je ook dat de casus geseponeerd wordt. Googel eens om de details te lezen.

Als dan uiteindelijk dd dader veroordeeld wordt tot betaling van een schadevergoeding dan kan je invorderen (via deurwaardef als hij niet spontaan betaalt).

Als hij onvermogend is is invorderen verloren geld want een kei kan je nu eenmaal niet stropen.

Mocht het idd een man zonder papieren geweest zijn dan was er niemand om tegen te procederen en zou t op voorhand een verloren case geweest zijn.

Je zal geen nieuwwaarde toegewezen krijgen als de gsm al wat leeftijd heeft. Je vraagt je dus best af of burgelijke partijstelling de moeite van de inspanning waard is. Er zelf ooit van afgezien omdat het sop de kool niet waard was,

Gelukkig geen erge verwondingen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jul 2021 11:16

Heb je een familiale verzekering?
Doe daar dan aangifte.
Zij nemen de kosten op zich om uw schade terug te vorderen en in sommige polissen is ook voorzien dat zij betalen als de dader insolvabel is.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Sirkii
Berichten: 5414

#6 , 04 jul 2021 12:10

Heb je een familiale verzekering?
Doe daar dan aangifte.
Zij nemen de kosten op zich om uw schade terug te vorderen en in sommige polissen is ook voorzien dat zij betalen als de dader insolvabel is.
Interessante piste doch mijn familiale biedt dit enkel aan met de (dure) optie rechtsbijstand en bovendien met een vrijstelling van een dikke 250€. Ben verzekerd bij een van de grootste spelers (niet E.) doch zonder rechtsbijstand wegens te duur navenant het risico.

Vandaar m n suggestie om rationeel verlies te nemen.

Mocht de aanvaller een familiale hebben dan komt die niet tussen omdat dronkenschap een uitsluiting is.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jul 2021 12:34

U geeft de factuur en uw rekeningnummer aan de politie en zegt in uw verhoor dat je wenst vergoed te worden voor de geleden schade.

De politie zal dan bij de verdachte nagaan of hij dit wenst te betalen. In het beste geval kan dit zo geregeld worden

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 04 jul 2021 13:07

Schade vergoeden aan slachtoffer kan een manier zijn om aan vervolging te ontkomen.

Zal ook afhangen of de dader wil en/of kàn betalen.
Een kei kan je niet meer stropen ...

Hoe er ten zeerste rekening mee dat je nooit wat terugziet.
Alles anders is dan een meevaller !

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jul 2021 16:55

zou het een ander verhaal geworden zijn moest het een waal, een rus of een amerikaan geweest zijn?
Of misschien wel ene van azerbeidsjan , marokko of algier?
Zucht.

De sleutelwoord was: hij is legaal in het land. Dat was belqngrijk denk ik. Daarom vermeld ik het

Stars&Stripes
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jul 2021 00:35

Het wordt dikwijls gezegd, dus zal dat waarschijnlijk zijn omdat er een grond van waarheid inzit, maar in België wordt van de dader dikwijls het grootste slachtoffer gemaakt.

Ik zou eens moeten opschrijven wat ik al allemaal meegemaakt heb van bedreigingen (niet enkel verbaal voor de duidelijkheid), diefstallen en fysieke aanvallen. Er zit altijd een tijd tussen, en een mens is geneigd te vergeten, maar ik denk dat ik een A4-tje vol kan schrijven.

Wat ik wel weet is dat geen enkele, goed lezen, geen enkele ooit vervolgt is. Ik doe de laatste jaren zelfs geen aangifte meer, zover zijn we al gekomen. Dat op zich is helemaal verkeerd maar toont wel aan waar we naartoe geëvolueerd zijn.

Bij eentje, diefstal met braak (inbraak dus om bij mijn voertuig te geraken en het buiten te krijgen), werd ik behoorlijk hard op het rooster gelegd omdat ik de sleutels op het voertuig had laten zitten en de arme sukkelaars daardoor een ongeval hebben kunnen krijgen, en, en, traan, traan, dat ze daardoor nu in het ziekenhuis lagen. Veel zotter moet het natuurlijk niet worden, maar zo zot was het ondertussen +30 jaar geleden al. Zo is in België iedereen slachtoffer. Behalve wie onderneemt, werkt, de tering naar de nering zet en zich gewoon in het algemeen als een fatsoenlijk mens gedraagt, dat zijn hier de grote criminelen die kost wat kost gepluimd moeten worden, op welke manier dan ook.

Aan TS. Zijn uw wonden erg? Is het iets dat op een week genezen is? Loopt u ermee in uw hoofd? Of is het iets dat u weg kan zetten als de zoveelste keutel die u moet tegenkomen? Wat is 500€ voor u? Soms moet u gewoon het stof uit uw kleren kloppen, verder lopen en niet meer omkijken. Of dat in dit geval zo is, kan enkel u beoordelen. Ik wens u alvast sterkte en succes in wat u beslist.

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jul 2021 14:35





Aan TS. Zijn uw wonden erg? Is het iets dat op een week genezen is? Loopt u ermee in uw hoofd? Of is het iets dat u weg kan zetten als de zoveelste keutel die u moet tegenkomen? Wat is 500€ voor u? Soms moet u gewoon het stof uit uw kleren kloppen, verder lopen en niet meer omkijken. Of dat in dit geval zo is, kan enkel u beoordelen. Ik wens u alvast sterkte en succes in wat u beslist.
Mijn wonden zijn cv, ik loop er niet mee rond.

Maar we leven in een rechtsstaat, er is een dader, er is schade, er is fout en er is verband tussen de fout/schade...

Het kan toch niet dat ik niet word vergoed voor zo een aanval. Zonder dat ik eindeloos veel papieren moet verzamelen. Ze moeten die kerel toch leeg kunnen plukken om mij te vergoeden anders is het vrij erg gesteld met dit land

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 05 jul 2021 15:08

Dat plukken moet je zelf doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8842

#13 , 06 jul 2021 09:08

Misschien kan de discussie verder gezet worden in de rubriek "praatcafé"? Poster had een vraag hoe hij vergoed kon worden voor toegebrachte schade. Dat antwoord is er gekomen. En over wat we daar wel zelf van vinden, kan verdergezet worden in die andere rubriek :-)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 jul 2021 11:00

Ik sluit me aan bij Eylis.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38602

#15 , 06 jul 2021 11:35

Antwoorden zijn inderdaad gegeven .
Voor de opzettelijke slagen en dronkenschap is er het strafrecht en mogelijk een vervolging en veroordeling.
Voor de schade zie uitleg @Likes is dat de eerste aanzet om u ter zitting burgerlijke partij te stellen voor de rechter.
Daar hebt u alle mogelijk bewijzen voor nodig doktersattesten (fysieke schade) - kosten aan GSM (materiële schade) en verder te begroten morele en psychologische schade.
Die documenten bezorgd u aan de rechtbank eventueel via uw verzekering.

het OM bestraft de feiten maar U of uw advocaat zal uw schade moeten bepleiten en bewijzen voor de rechtbank (causaal verband)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”