Winkeldiefstal begaan, wat nu?

Mats05
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Winkeldiefstal begaan, wat nu?

#1 , 17 jun 2021 12:52

Beste lezer,
Ik heb vandaag een pakje kauwgom uit een delhaize gestolen, althans geprobeerd. Toen ik naar buiten wou gaan moest ik in een kamer gaan en mijn pas afgeven, ik bood direct mijn excuses aan omdat ik zo eerlijk mogelijk wou zijn omdat ik hier spijt van had. Ik haalde ook meteen het pakje kauwgom boven, en bood nogmaals mijn excuses aan. Toen hij vroeg: "Hoe vaak heb je dit al gedaan, we houden je al een tijdje in het oog." Zei ik: "Vijf ofzo." Dit was niet waar het was de eerste keer dat ik het zelf deed, ik ben er al bij geweest wanneer vrienden dit deden maar zelf nooit iets in m'n zakken gestoken tot op heden dan. Ik zei 5 omdat hij mij erg onder druk zette alsof hij iets wist dus ik ging er van uit dat hij me met die vrienden heeft zien stelen. Toen gaf hij mij zijn telefoonnummer en zei dat mijn ouders hem moesten bellen. Toen ik mijn identiteitskaart terug vroeg, zei hij: "Die krijg je terug als je ouders hier naar toe komen." Ik wist dat normaal gezien alleen ambtenaren in functie identiteitskaarten mogen opvragen, met reden. Toen ik hem vertelde dat hij deze moest terug geven en wat hij deed ook niet goed was weigerde hij, en zei hij dat "zo'n soort uitschoft" als ik dat niet verdien. Toen hij zei dat ik "het af moest trappen" zei ik dat ik de winkel niet wou verlaten zonder identiteitskaart. Toen begon hij mij te duwen richting de deur, nog redelijk hard naar mijn mening.

Dus nu is mijn vraag:
Wat kan hier nog van komen, aangezien hij bezig was over een advocaat en huiszoekingsbevel, ... Alsof ik net een bank beroofd had. Terwijl wat hij deed ook niet helemaal correct was, toch?
En aangezien ik zo gezegd "toegegeven" heb tot het al 5 keer gedaan te hebben, wat zoals boven vermeld niet waar was maar gewoon omdat ik stress had en onderdruk werd gezet en gewoon zo eerlijk mogelijk probeerde te zijn. Kan dit dan strafverminderingen opleveren?

Trouwens
Ik wil alles behalve mijn diefstal goed praten ik heb hier heel erg veel spijt van en ben natuurlijk bereid de nodige straffen te ondergaan zodat ik hier ook uit leer, ik wil gewoon weten is er iets wat ik hier tegen kan doen, aangezien technisch gezien hij mijn ID "gestolen" heeft en mij daarna weggeduwd.

Ik ben nog minderjarig (16) en nooit eerder aangehouden voor soortgelijke feiten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1680

#2 , 17 jun 2021 12:59

wie is ""hij""??
je wilde zo eerlijk mogelijk blijven??????? waarom steel je dan????

spijt???? omdat je gestolen hebt of omdat je gepakt bent??

Mats05
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2021 13:04

wie is ""hij""??
je wilde zo eerlijk mogelijk blijven??????? waarom steel je dan????

spijt???? omdat je gestolen hebt of omdat je gepakt bent??
Hij is degene die mij achterin vroeg, volgens mij de eigenaar van de zaak.
Ik aanvaard dat ik fouten maak, als ik ze maak wil ik er niet over liegen.
Ik heb spijt dat ik heb gestolen, die spijt was er waarschijnlijk niet geweest of toch minder moest ik niet gepakt geweest zijn. Maar als je gepakt wordt denk je na over je fouten en besef je dat het dom is.
Ik weet dat ik dom ben geweest en wil opdraaien voor wat er me te wachten staat, ik vraag me gewoon af wat er voor straf me te wachten zal staan.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 17 jun 2021 13:47

Zowel u als de manager zijn serieus in de fout gegaan. Laat uw ouders dit verder afhandelen.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 18 jun 2021 16:18

Hebt u uw EiD terug anders gaat u met uw ouders DIRECT naar politie.
Die man doet strafbare feiten als uw uitleg correct is.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”