Dreigbericht via ex-partner

Nick40
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Dreigbericht via ex-partner

#1 , 05 mei 2021 20:27

Beste leden,

Ik krijg van iemand die ik niet ken en nog nooit zelf contact mee zocht geschreven berichten via o.a. internet (mail,sms). Blijkbaar de huidige partner van mijn ex-partner. In één van deze berichten wordt gedreigd met fysiek geweld terwijl ik dat nooit gedaan heb (marginaal m.i.). Dit is onmiddellijk doorgegeven naar de lokale politie, maar geen klacht ingediend, enkel registratie met nr. Mijn vraag is; wat doe ik het best? Klacht effectief indienen, of gewoon zo laten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2021 07:43

Mijn vraag is; wat doe ik het best? Klacht effectief indienen, of gewoon zo laten...
Dat kan ik niet voor u beslissen. Stoort het u. Wie is die man (antecedenten), agressief...

Bedreigingen zijn strafbaar indien ze mondeling of via een geschrift gebeuren.

Onder een geschrift worden ook sms-berichten (Gent 13 mei 2016), chatberichten of posts op sociale media of internetfora begrepen.

Het gaat om een klachtmisdrijf dus zal het Parket de zaak behandelen.

Een gerechtsdeurwaarder kan ook feitelijke vaststellingen doen in een PV van de sms enz...

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 28 mei 2021 12:49

Als het meermaals gebeurd dan kan het ook belaging zijn en dat is correctioneel vervolgbaar.
En dan is het zeker geen klachtmisdrijf.

Reclame

Nick40
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2021 20:01

Dank voor jullie reactie @ De Valk & Franciscus. De bedreigingen zijn 3x "geschreven" gebeurd, ook fysieke dreiging naar mezelf toe, en bewijsbaar. Man in kwestie is een beroepsmilitair. Mvg.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 29 mei 2021 12:22

"Man in kwestie is een beroepsmilitair."
Niets ter zake doende tekst verwijderd. JurecaBE- moderator

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 29 mei 2021 16:38

Dus zeker aangifte doen bij politie.

De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jun 2021 19:43

Stalking zou ernstig zijn indien aangenomen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”