Thuis wiet roken

JohnC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Thuis wiet roken

#1 , 28 apr 2021 18:57

Beste,

Ik woon in een rijhuis met een klein koertje van ongeveer 8 vierkante meter (+-).
Nu vraag ik me af of het mogelijk is voor mij om thuis op dit koertje wiet te roken, aangezien het eigenlijk in België verboden is, maar de laagste vervolging heeft als je meerderjarig bent en de openbare orde niet verstoort.

Stel nu voor dat ik wiet aan het roken ben, en een buur merkt dit (aan de geur) en belt de politie, wat kunnen of zouden zij dan hier aan doen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 28 apr 2021 19:07

Het is en blijft zoals u zelf aangeeft een misdrijf, en het doel van dit forum is niet om mensen te helpen met een misdrijf te begaan.

Overlast aan anderen is een verzwarend element, waardoor de kans op vervolging groter is.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 28 apr 2021 19:09

drugs zijn nog steeds verboden

maar zonder huiszoekingsbevel dient u ook niemand binnen te laten en moet u zelfs de deur niet opendoen als u merkt dat het de politie is

(als ze huiszoekingsbevel hebben kunnen ze de deur wel door slotenmaker openlaten doen)

langs de andere kant kan die geur ook van 1 van de andere buren komen

Reclame

JohnC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 apr 2021 19:13

Het is en blijft zoals u zelf aangeeft een misdrijf, en het doel van dit forum is niet om mensen te helpen met een misdrijf te begaan.

Overlast aan anderen is een verzwarend element, waardoor de kans op vervolging groter is.
Het laatste wat ik wil is iemand overlast bezorgen, maar het zou toch wel mogelijk moeten zijn om dit op uw eigen grond te mogen doen?

eylis
Berichten: 8836

#5 , 28 apr 2021 19:21

Als de wietwolk het open venster van de buurvrouw kan binnenwaaien, is dat niet alleen geurhinder, maar ook passief mééroken voor de buren...

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 28 apr 2021 20:13

Als de wietwolk het open venster van de buurvrouw kan binnenwaaien, is dat niet alleen geurhinder, maar ook passief mééroken voor de buren...
En allicht een reden voor betrapping op heterdaad, als er b.v. een klacht zou zijn ?

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 28 apr 2021 20:33

Het is en blijft zoals u zelf aangeeft een misdrijf, en het doel van dit forum is niet om mensen te helpen met een misdrijf te begaan.

Overlast aan anderen is een verzwarend element, waardoor de kans op vervolging groter is.
Het laatste wat ik wil is iemand overlast bezorgen, maar het zou toch wel mogelijk moeten zijn om dit op uw eigen grond te mogen doen?
Neen, want het is en blijft verboden.

Betrapping op heterdaad kan hier inderdaad mogelijk zijn.

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 28 apr 2021 21:18

Het laatste wat ik wil is iemand overlast bezorgen, maar het zou toch wel mogelijk moeten zijn om dit op uw eigen grond te mogen doen?
Ik zou me daar nu toch echt geen zorgen over maken, maar vraag me wel af of ge dat jointje nu voor alle zekerheid niet binnen kunt opsmoren. Ge kunt uw medehuisgenoten nog mee laten genieten. En trouwens wat betreft huiszoekingsbevel of niet, die politie komt ook gewoon uw huis binnen, met of zonder slotenmaker. Desnoods vinden ze wel een reden om dat te verrechtvaardigen of roepen ze het SRT-team op, en die hebben NOOIT enig bevel nodig.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 28 apr 2021 21:31

SRT heeft ook een bevel nodig maar elke officier van gerechtelijke politie kan indien heterdaad op eender welke wijze bij u binnen komen. Langs de voordeur - langs de buren en over het muurtje ...maakt niets uit.
Bij heterdaad kan dat want dan heeft een OGP de bevoegdheid van een onderzoeksrechter bij wanbedrijven en misdaden.
Indien er minderjarigen bij betrokken zijn is het straf verzwarend.

Trouwens bent u eigenaar of huurt u?

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#10 , 28 apr 2021 21:38

Beste

Hoewel het niet mag is dit geen prioriteit voor politiediensten.
Buiten een sigaret/pijp/joint roken is zelden overlast voor een buur. In elk geval minder overlast dan een bbq.
Zelfs indien een buur iets zoet ruikt (kan ook van een e-sigaret zijn met ‘fancy smaakjes’ en dat dan nog zou doorgeven aan de politie is de kans bijzonder klein dat men daar een patrouille voor stuurt. De
reacties van binnenvallen met slotenmaker en SRT zijn wel heel overtrokken. Alsof die niets anders te doen hebben...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 28 apr 2021 22:21

Inderdaad, de kans dat de grote middelen gebruikt worden voor een wietsigaret is eerder klein.

Maar toch, al te dikwijls wordt de indruk gewekt dat het echt mag, zonder meer, en dat is niet zo.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#12 , 29 apr 2021 20:47

Bosprocureur

Klopt. Tegelijk ben ik bevriend met een rechter ( voorzitter rechtbank eerste aanleg ergens ten lande) wiens zoon 1 wietplant thuis heeft....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 29 apr 2021 20:52

Thuis?

Als in thuis bij die magistraat ?

Dat is dan toch lichtjes met vuur spelen.... :shock:

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#14 , 29 apr 2021 22:05

Zeer zeker! In praktijk is er een richtlijn die een decriminalisering (laagste prioriteit) heeft ingeluid voor beperkt bezit (3 gram) of 1 vrouwelijke plant. Voor zover voor eigen gebruik en mits geen maatschappelijke overlast.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”