aanschaf loodjesgeweer

chrisje
Topic Starter
Berichten: 36

aanschaf loodjesgeweer

#1 , 28 dec 2008 15:22

Beste allemaal,


Kan iemand mij zeggen dat het aanschaffen van een loodjesgeweer ook zonder wapenvergunning mogelijk is?

Er word bij ons hier in de buurt recentelijk erg veel ingebroken, en daar ik een alleenstaande persoon ben, zou ik mij veiliger voelen met de aanschaf van een loodjesgeweer...

Bedankt voor al jullie reacties,


Groetjes,

Chrisje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeber
Berichten: 29

#2 , 28 dec 2008 20:27

als ik het goe heb betreft een loodjesgeweer een wapen dat aan een vergunningsplicht is onderworpen. Tot 31/10/2008 gold er een amnestieperiode mbt HET BEZIT (itt de dracht) van dergelijk wapen. Thans is ook het bezit van een vergunningsplichtig wapen verboden.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 30 dec 2008 10:59

“Art.2.Voor de toepassing van deze wet en de uitvoeringsbesluiten ervan wordt verstaan onder :..12°.‘niet-vuurwapen’ : ‘elk wapen dat één of meerdere projectielen afschiet waarvan de voortstuwing niet resulteert door de verbranding van poeder of door een detonator‘...”(Wapenwet 8 juni 2006).

Ik ga ervan uit dat u met ’loodjesgeweer’ zulk ‘niet-vuurwapen’ bedoelt.

“Art.3...§2.Als vrij verkrijgbare wapens worden beschouwd:1°...de niet-vuurwapens...waarvoor geen bijzondere regeling geldt...“(Wapenwet, met ingang van 20 juni 2009).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Heye
Berichten: 468

#4 , 30 dec 2008 20:28

Beste,

Een "loodjesgeweer" is nooit vergunningsplichtig geweest. Aanschaf en bezit kan vanaf 18j.

Het dragen van dergelijk wapen is wel verboden en strafbaar evenals er mee schieten naar een levend wezen (goed of slecht).

@sloeber
De zogenaamde amnestieperiode gold enkel voor vuist en schouderwapens (percussie, penvuur, randvuur en centraal), welke door de nieuwe wapenwet in "illegaal" bezit kwamen, alsook de wapens op Mod.9, Mod 4 ouder dan 5 jaar enz.....

@Chrisje
Wist U dat er subsidies bestaan voor het installeren van een alarmsysteem?(hangt af van uw gemeente natuurlijk)

Mvg
Andy

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 31 dec 2008 16:03

wat gaat u met dat wapen doen -- ? schieten ?? naar waar en op wie??

hou er maar rekening mee dat wanneer u op iemand schiet u ook nog moet bewijzen dat uw leven in gevaar was

eerste vraag die men in het onderzoek gaat stellen is : kon u gaan lopen van de dreiging

volgende wat kan gebeuren : u bent niet thuis - u komt thuis en de inbreker heeft uw wapen in handen en schiet .....

aub niet doen u kan er alleen problemen mee krijgen - installeer een goed alarmsysteem en laat de politie een nazicht in uw woning doen naar probleemplaatsen ( Techno Preventief Advies).

Of s nachts hoort u lawaai- u belt de politie ( goed gedaan) - want er zijn inbrekers binnen - politie komt ter plaatse - vindt de deur open ( dat wist u niet) - komt stillekens in huis - om de dief te betrappen - U was ook naar beneden gekomen van uw slaapkamer en in de donkere living wordt u ineens geconfronteerd met de politie - terwijl u de trekker overhaalt van het verschieten - wat denkt u wat er dan gaat gebeuren???.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 31 dec 2008 21:02

wat gaat u met dat wapen doen -- ? schieten ?? naar waar en op wie??

hou er maar rekening mee dat wanneer u op iemand schiet u ook nog moet bewijzen dat uw leven in gevaar was

eerste vraag die men in het onderzoek gaat stellen is : kon u gaan lopen van de dreiging

volgende wat kan gebeuren : u bent niet thuis - u komt thuis en de inbreker heeft uw wapen in handen en schiet .....

aub niet doen u kan er alleen problemen mee krijgen - installeer een goed alarmsysteem en laat de politie een nazicht in uw woning doen naar probleemplaatsen ( Techno Preventief Advies).

Of s nachts hoort u lawaai- u belt de politie ( goed gedaan) - want er zijn inbrekers binnen - politie komt ter plaatse - vindt de deur open ( dat wist u niet) - komt stillekens in huis - om de dief te betrappen - U was ook naar beneden gekomen van uw slaapkamer en in de donkere living wordt u ineens geconfronteerd met de politie - terwijl u de trekker overhaalt van het verschieten - wat denkt u wat er dan gaat gebeuren???.


wat dan met airsoft wapens ( bb guns )?


deze zijn ook vrij te verkrijgen vanaf 18jaar en zijn ( alhoewel niet dodelijk ) veel realistischer qua uitzicht ( en dan heb ik het niet op de goedkope plastieke brol vanop de kermis :p ).

Beachcomber
Berichten: 572

#7 , 02 jan 2009 09:43

[sarcasme: aan]

Zeer sterk plan: criminelen proberen verjagen met een nepwapen.

[sarcasme: uit]

Alle gekheid op een stokje, een loodjesgeweer of airsoft gun in huis halen voor elke andere reden dan het schieten op doelen voor de sport is onzinnig.

Wat denkt u dat een gewapende inbreker zal doen wanneer hij in de loop van uw speelgoedgeweertje kijkt? Zijn echte wapen uit zijn broek halen. Ik kan u verzekeren dat u met uw opgewaardeerde katapult niet ver zal komen.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 02 jan 2009 19:08

Airsoft wapens -- blijkbaar iets nieuws op de markt - in elk geval als de kracht van de lading boven een bepaald aantal Newton komt is het zo wie zo verboden -

Ik zou er maar niet op straat mee rondlopen want gezien ze inderdaad gelijkend zijn op - worden ze op straat ook als een 'echt' wapen beschouwd

Ik dacht in Nederland daarom verboden

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#9 , 02 jan 2009 19:37

Airsoft wapens -- blijkbaar iets nieuws op de markt - in elk geval als de kracht van de lading boven een bepaald aantal Newton komt is het zo wie zo verboden -

Ik zou er maar niet op straat mee rondlopen want gezien ze inderdaad gelijkend zijn op - worden ze op straat ook als een 'echt' wapen beschouwd

Ik dacht in Nederland daarom verboden


airsoft wapens zijn verre van "nieuw" ze ;)

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 05 jan 2009 17:51

natuurlijk weet ik dat die al langer bestaan en in een aantal gevallen vermoedelijk ook de wapens die de 'kleine criminelen' gebruiken op hun overvalletjes te plegen op winkels en zo -

Als je geen volleerde schutter bent - blijf er dan af als dreiging - het loopt ( altijd) verkeert af -

Een volleerde schutter zal er nog niet aan denken zijn wapen te gebruiken in dat soort toestanden.

Heye
Berichten: 468

#11 , 05 jan 2009 19:28

Beste,

Weet dat de wapens bij sportschutters hun wapen dan ook niet onder hun hoofdkussen bewaren.

Deze moeten worden uit elkaar gehaald en bewaard in een kluis.

Mvg
Andy

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 06 jan 2009 18:21

Indien de totale lengte in schietklare toestand maximum 60 cm bedraagt Betreft het een kort repeteer / semi-automatisch / automatisch wapen op gas- of luchtdruk (wapen dat projectielen afschiet door middel van een ander aandrijvingsmechanisme dan de verbranding van kruit


Betreft een vergunningplichtige vuurwapen indien de kinetische energie van het projectiel, gemeten op 2,5 meter afstand van het uiteinde van de loop, meer dan of gelijk aan 7,5 Joule bedraagt.

Indien minder dan 7,5 Joule is het een vrij wapen

het was Joule en niet Newton - tja geheugens he.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”