klacht neerleggen

ster
Topic Starter
Berichten: 27

klacht neerleggen

#1 , 26 apr 2006 19:15

Ik denk eraan klacht neer te leggen tov mijn ex-man wegens 'misbruik van vertrouwen'.
Welke stappen moet ik ondernemen ?
sterren ...
soms onzichbaar ...
wel steeds aanwezig ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#2 , 26 apr 2006 19:51

Ik denk eraan klacht neer te leggen tov mijn ex-man wegens 'misbruik van vertrouwen'.
Welke stappen moet ik ondernemen ?
Geachte,

U kunt zich daarvoor wenden tot de politie. Daar kunt door middel van klacht de overheid in kennis stellen van het misdrijf waarvan U slachtoffer bent geworden. De politie zal een proces-verbaal opstellen dat vervolgens aan het parket wordt overgemaakt. Een dergelijke klacht brengt op zichzelf echter de strafvordering niet op gang: het parket kan dus steeds de zaak seponeren.

Wenst U die sepotmogelijkheid uit te schakelen, dan kunt U (ofwel onmiddellijk ofwel na sepot door het parket) klacht met burgerlijke partijstelling voor de onderzoeksrechter neerleggen. Dat is steeds mogelijk voor misbruik van vertrouwen (artikelen 491 e.v. juncto 1 en 25 van het Strafwetboek samengelezen met artikel 63 van het Wetboek van Strafvordering). Bij klacht met burgerlijke partijstelling voor de onderzoeksrechter (of voor de rechter ten gronde) wordt de rechter rechtstreeks geadieerd. Bijgevolg zijn een rangschikking zonder gevolg of een buitengerechtelijke afhandeling door het openbaar ministerie niet meer mogelijk: de onderzoeksrechter is verplicht een gerechtelijk onderzoek in te stellen. Vanaf dat moment heeft U als burgerlijke partij het recht om inzage te vragen in het strafdossier lastens Uw ex (artikel 61ter Wetboek van Strafvordering), om bijkomende onderzoeksdaden te vorderen (artikel 61quinquies Wetboek van Strafvordering), etcetera.

Hoe dan ook consulteert U het best een raadsman met als specialiteit strafrecht. U kunt een advocaat zoeken op de website van de Orde van Vlaamse Balies (http://www.advocaat.be): daar klikt U op "zoek een advocaat" en vervolgens vult U onder "voorkeurmaterie" het strafrecht in. Tenslotte kunt U specifi?ren in welke gemeente de advocaat zich moet bevinden.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

ster
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 26 apr 2006 22:10

Dankjewel !

Ik maak er meteen werk van.
sterren ...
soms onzichbaar ...
wel steeds aanwezig ...

Reclame

Diogenes
Berichten: 74
Locatie: Gent
Contacteer: Website

#4 , 03 mei 2006 21:58

In theorie lijkt een klacht met burgerlijke partijstelling natuurlijk interessant, maar vergeet niet dat deze optie enorm duur is, aangezien de klachtindiener de procedurekosten dient voor te schieten.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#5 , 03 mei 2006 22:22

In theorie lijkt een klacht met burgerlijke partijstelling natuurlijk interessant, maar vergeet niet dat deze optie enorm duur is, aangezien de klachtindiener de procedurekosten dient voor te schieten.

Ik viel bijna van mijn stoel toen ik las dat een klacht met burgerlijke partijstelling enorm duur is.

Terzake dient meestal een bedrag tussen 150 en 750 euro neergeteld te worden. Dit bedrag wordt bovendien integraal terugbetaald wanneer er een veroordeling volgt.

ster
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 03 mei 2006 22:22

Ik weet het ondertussen :cry: ...
Onrechtvaardig toch : wanneer je niet bemiddeld bent, kan je jezelf heel moeilijk verdedigen.
Wat een k....rechtssysteem :cry: :cry: :cry:
sterren ...
soms onzichbaar ...
wel steeds aanwezig ...

ster
Topic Starter
Berichten: 27

#7 , 30 nov 2006 11:40

Toch heb ik maar de stap gezet.
Ik heb een afspraak belegd en hoop nu dat er eindelijk iets gaat gebeuren ...

:roll:
sterren ...
soms onzichbaar ...
wel steeds aanwezig ...

COVE

#8 , 07 mar 2007 16:53

Borg bij BP tov een gewone burger = 300,Euro
TEGEN EEN NEP-expert door de rechter aangesteld= 1250.Euro en u verliest!

ster
Topic Starter
Berichten: 27

#9 , 07 mar 2007 19:47

en u verliest!
Waarom zou ik verliezen ???
sterren ...
soms onzichbaar ...
wel steeds aanwezig ...

Diogenes
Berichten: 74
Locatie: Gent
Contacteer: Website

#10 , 19 feb 2008 18:29

In theorie lijkt een klacht met burgerlijke partijstelling natuurlijk interessant, maar vergeet niet dat deze optie enorm duur is, aangezien de klachtindiener de procedurekosten dient voor te schieten.

Ik viel bijna van mijn stoel toen ik las dat een klacht met burgerlijke partijstelling enorm duur is.

Terzake dient meestal een bedrag tussen 150 en 750 euro neergeteld te worden. Dit bedrag wordt bovendien integraal terugbetaald wanneer er een veroordeling volgt.
Mijn excuses dat ik hier wat laattijdig op reageer.

Voor de onbemiddelde persoon is dit toch veel geld, in vergelijking met de klacht bij de politie die kosteloos is. Voor een verzoekschrift burgerlijke partijstelling laat je je ook best bijstaan door een advocaat (kwalificatie van het misdrijf ed.), wat dan weer geld kost.

Het zal bovendien niet de eerste keer zijn dat een klacht met burgerlijke partijstelling door het vonnisgerecht ongegrond/niet bewezen wordt verklaard (ZEKER bij misbruik van vertrouwen en dergelijke zaken). Leg dit maar uit aan de personen die dan de klacht uit eigen zak hebben betaald en er dan ook nog een mooie staat bijkrijgen van hun advocaat. En sinds recent krijg je er dan ook nog eens de rechtplegingsvergoeding van de beklaagde bovenop!

Tussen de mooie theorie en de daadwerkelijke realiteit staan soms praktische obstakels die best ook vermeld worden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”