Auto

Tweeling2007
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Auto

#1 , 27 mar 2021 08:39

Hallo ik zit met een ernstig probleem ik woon feitelijk samen met men vriendin paar maanden geleden een nieuwe auto gekocht factuur staat op mijn naam maar inschrijving en verzekering is van haar en nrplaten omdat ik geen rijbewijs heb en een ziekte heb zodat ze me af en toe kon wegbrengen.De lening staat op ons beide naam .Ik heb ook altyd zelf de lening betaalt maandelijks maar nu is de lening niet meer betaalt al 2 maanden omdat we uit elkaar gaan en zij met de auto weg is ze verstopt hem ergens. Nu heb ik bericht gehad dat ze mijn invaliditeit gaan inhouden omdat de lening niet word betaalt en zij zogezegt geen geld heeft.Ik moet hier in men huis ook alles betalen van huur gas enz en de kosten van onze 3 kinderen ook.Nu kreeg ik een papier van haar advocaat dat ze hoederecht alimentatie ik uit men huurhuis moet en de auto voor de helft moet betalen aan haar en zij ermee kan rijden.Ik word nu wel heel bang want straks zit ik in de schulden en heb ik ineens geen huis meer.Nu is mijn vraag kan ik iets doen met de auto dat wettig is.Ik voel me zo gebruikt en zij krijgt hulp van een deurwaarder die ze kent ik ben echt radeloos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 27 mar 2021 14:06

Autofactuur op uw naam = auto is uw eigendom ( onafhankelijk op wiens naam hij ingeschreven is )
.Lening op beider naam = beiden betalen , zoniet zal bank de lening opeisen bij beiden .
Zijn twee onafhankelijke contracten .

UW auto verdwenen ? = aangifte diefstal ( geeft de nummerplaat op , dan weten ze waar te beginnen zoeken )
U moet uw deel van de lening ( minstens ) aflossen , zoniet komt u in zware problemen met bank .
U betaald de lening terug aan de bank , niet aan " haar " .
Uit elkaar gaan is geen reden om niet meer te betalen .
Het verhaal over hoederecht /alimentatie en hoe dit verband houdt met uw huurwoning is minder duidelijk .
Zolang u huur betaald , kunt u niet uit een huurhuis gezet worden , want dit is weer een ander contract .
Wel kan een deurwaarder beslag leggen op ( een deel van ) uw goederen , na een gerechtelijk vonnis ( en uw auto behoort ook bij uw goederen ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 27 mar 2021 14:19

Klopt een nummerplaat , inschrijvingsboekje van de wagen of een verzekering zijn geen bewijzen van eigendom. Staat trouwens op het inschrijvingsbewijs ( roze kaart nu zandkleurig) dat het geen bewijs van eigendom is.

Betalen van een lening is geen bewijs van eigendom enkel dat u beiden en hoofdelijk en ondeelbaar aansprakelijk bent voor het betalen van een lening.


Doe zoals @freelance heeft geschreven aangifte gaan doen bij politie wegens misbruik van vertrouwen maar stel uw ex eerst in gebreke met een AS waarin u haar x dagen na ontvangst van het aangetekend schrijven de tijd geeft om uw wagen aan u terug te bezorgen. Als zij ondertussen het voertuig zou verkopen kan dat een afzonderlijk misdrijf zijn. Nu eerder een misbruik van vertrouwen / oplichting.
Mogelijk zal parket pas optreden nadat u alle burgerlijke procedures hebt uitgeput

Bank kan zich zowel tot u of uw vriendin richten om ineens de volledige som van de lening te betalen....want daar zijn jullie beiden toe gehouden.

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#4 , 27 mar 2021 15:30

Beste

@freelance : er bestaat niet zoiets als ‘uw deel van de lening’. Beiden zijn hoofdelijk en ondeelbaar schuldenaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 28 mar 2021 15:13

Beste

@freelance : er bestaat niet zoiets als ‘uw deel van de lening’. Beiden zijn hoofdelijk en ondeelbaar schuldenaar.
Hebt u gelijk in .
Bocht was wat kort .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

BloodNight
Berichten: 621

#6 , 30 mar 2021 16:24

Ik ben het niet geheel eens met dat dit een zaak is voor de politie.
Hoe je het draait of keert, er is een discussie over wie wat betaald heeft, leningen, eigendom, documenten, facturen...
Het is niet aan de politie om uit te maken wie de eigenaar is, dat is aan de rechtbank.
Moest politie pv opstellen voor diefstal/misbruik van vertrouwen/oplichting of dergelijke, zegt men eigenlijk wie de eigenaar is.
Het is niet dat de ene het voertuig van de andere heeft gestolen of dergelijke. Beide partijen zijn gewoon van mening dat het voertuig (deels) van hun is en ze recht hebben op het voertuig. Ga naar de rechtbank en vraag voor duidelijkheid. Geen zaak voor de politie, deze kunnen u niet helpen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”