Partnergeweld seponatie

Oceanwave
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Partnergeweld seponatie

#1 , 16 mar 2021 12:59

Beste,

ik ben in januari 2020 slachtoffer geworden van partnergeweld. Was op dat moment 10 jaar samen met deze man.
Om de situatie kort te schetsen, nooit problemen gehad samen, tot er een jaar voordien psychoses opdoken, waardoor ik onterecht door hem beschuldigd werd van bedrog, en zo de gemoederen opliepen.
Uiteindelijk ben ik in januari 3 weken werkonbekwaam geweest, en werd ik ook bedreigd met een mes. Ik heb toen geen klacht ingediend omdat de dader zichzelf wou laten begeleiden door een psychiater.
Ging de maanden erna veel beter, tot er een tweede incident was in juni. Politie is toen wel tussengekomen, maar dit was veel minder erg dan in januari. (Ging gewoon om 1 slag).
Dader is toen wel gedwongen opgenomen in de psychiatrie.
En toen heb ik wel klacht ingediend, en alles van januari ook verteld.

Sinds het tweede indicent zijn we definitief uit elkaar. Dit is eigenlijk goed verlopen, hij heeft mij geholpen met de verhuis nadat hij terug vrijkwam van zijn gedwongen opname.
Het mes waarmee hij mij in januari bedreigd had, is de politie wel in beslag gaan nemen. De maanden erna hadden we af en toe nog eens telefonisch contact, verliep ook rustig.
Ook toen ik iemand nieuw leerde kennen, heeft hij daar een positieve reactie op gegeven. Ik heb hem momenteel al enkele maanden niet meer gehoord.

Nu kreeg ik laatst een uitnodiging tot verhoor in de bus, omdat ze graag het medisch attest willen van het voorval in januari. Ik heb verklaard dat ik dit niet aan het dossier wil toevoegen, en ook geen gevolg meer wens te geven aan mijn klacht.

Mijn vraag is nu, is er een grote kans dat deze zaak gedeponeerd zal worden? Ik heb namelijk echt geen zin in een rechtzaak. Mede omdat de situatie gekalmeerd is, en ik dit achter mij wil laten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 16 mar 2021 14:20

Partnergeweld is geen klachtmisdrijf maar een wanbedrijf of misdaad. Het is het openbaar ministerie dat beslist over de vervolging u niet.
U bent slachtoffer en burgerlijke partij.

Oceanwave
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2021 18:13

Weet ik. Ik heb me trouwens geen burgerlijke partij gesteld.
Ik vraag me gewoon af of zo'n zaken vaak geseponeerd worden, zeker als de situatie genormaliseerd is.
De enige stukken in dit dossier zijn mijn verklaring (zonder bewijs zoals foto's of medisch attest), zijn verklaring waarin hij zijn schuld toegeeft, de inbeslagname van het mes en tot slot mijn laatste verklaring waarin in aangeeft dat alles achteraf respectvol verlopen is toen ik wegging en nu geen contact meer heb.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 16 mar 2021 18:49

In dat geval zal het van de periode van het ganse gebeuren afhangen.
IFG is een belangrijke topic voor Parket en politie.

Edoch indien mogelijk wordt er op behandeling aangestuurd en niet op veroordeling.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”