Wettelijk samenwonenden + art. 462 S.W.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

Wettelijk samenwonenden + art. 462 S.W.

#1 , 12 okt 2008 22:14

Sofie en Karel woonden wettelijk samen. Karel, listig van aard, lichtte Sofie op voor een aanzienlijk bedrag. Hij ontnam ook goederen, die in gemeenschap werden aangekocht.

Zijn de daden van Karel verschoonbaar als wettelijk samenwonenden (art. 462 S.W.) of kan Karel strafrechterlijk vervolgd worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 13 okt 2008 18:54

Ik dacht dat dat art. enkel van toepassing is op gehuwden.

Mvg

Heye Andy

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#3 , 13 okt 2008 20:16

Inderdaad, ik heb dit deze namiddag ook achterhaald.
Bedankt voor je bevestiging, Heye! :wink:

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 14 okt 2008 10:30

Ik dacht dat dat art. enkel van toepassing is op gehuwden.

Mvg

Heye Andy
Art.462.Diefstallen gepleegd door een gehuwde ten nadele van zijn echtgenoot...geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding...(Strafwetboek) is hier niet van toepassing vermits wettelijke samenwoning geen huwelijk is.De bestolen samenwonende kan dus klacht neerleggen bij de politie(zonodig schriftelijk rechtstreeks aan de procureur des Konings)wegens diefstal door zijn mede-samenwonende.

ZeddLeppelin
Berichten: 97

#5 , 14 okt 2008 10:59

Art.462.Diefstallen gepleegd door een gehuwde ten nadele van zijn echtgenoot...geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding...(Strafwetboek) is hier niet van toepassing vermits wettelijke samenwoning geen huwelijk is.De bestolen samenwonende kan dus klacht neerleggen bij de politie(zonodig schriftelijk rechtstreeks aan de procureur des Konings)wegens diefstal door zijn mede-samenwonende.
Raar dat dit nog niet voor het Grondwettelijk Hof is gekomen?

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#6 , 14 okt 2008 11:08

Dus Lex, indien Sofie dit zou willen aanvechten, dan komt het voor de strafrechtbank. Heeft Sofie daar een advocaat voor nodig?

Beachcomber
Berichten: 572

#7 , 14 okt 2008 11:15

In principe niet, iedereen mag zich in persoon voor de rechtbank komen verdedigen en men is niet verplicht om een advokaat te nemen.

Indien Sofie bepokt en gemazeld is in het recht kan ze dat probleemloos zelf doen. Het gaat hier echter om een strafzaak, de hulp van een advokaat is meer dan welkom.

Ik moet toegeven dat ik het ontbreken van een gelijkaardige regeling voor samenwonenden me nogal verbaasde, ik zou er van uit gegaan zijn dat er dan ex analogiam zou worden geoordeeld dat men hier in een vergelijkbare situatie zit als het huwelijk. Wel een heel interessante onderzoeksvraag. Eens bellen naar de universiteit :-)
Laatst gewijzigd door Beachcomber op 14 okt 2008 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#8 , 14 okt 2008 11:23

:P :P :P Ach zo, we leren iets bij door deze vraag.

Toch moeten we rekening blijven houden met de kosten voor Sofie: advocaat, op rol schrijven, ...

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 14 okt 2008 13:20

Wel een heel interessante onderzoeksvraag. Eens bellen naar de universiteit :-)
Awel, aangezien ik tussen de soep en de patatten nog 'filosofie' studeer en deze avond nog op de unief(ufsia) moet zijn wil ik de vraag voorleggen aan de rechtsfaculteit....evenwel meen ik dat art. 462 S.W. DUIDELIJK vermeld dat het om GEHUWDEN en niet om samenwonden gaat...

Diane...tegenwoordig worden de kosten van een advocaat vergoed door diegene die de zaak verliest...

Vaoke
Berichten: 400

#10 , 14 okt 2008 14:09

Ter ondersteuning van de geformuleerde gedachten meen ik te weten dat dit ook betrekking heeft op de "afstammelingen in de opgaande lijn"; (achter)kleinkinderen, kinderen, ouders en grootouders.. dus niet in de zijlijn.. bijv. broers.. t.o.v. de zussen en omgekeerd !!!
Het zou dus gaan om de "verschoonbaarheid" inzake strafbare feiten tussen afstammelingen in de opgaande lijn; m.a.w. het een en ander kan desgewenst een "burgerlijk" staartje krijgen!!!
Maar afgezien daarvan herinner ik mij een uitspraak van een eminent jurist, met name Dr. Prof. Walter Van Gerven.. toen hij (jaren geleden) werd gelauwerd met een boek(je) getiteld "Hoe recht is het recht ?".
Hij zegt daarin het volgende; "Bij het zwijgen van de beschikkingen moet je handelen naar analogie van bestaande beschikkingen."
Een gezegde dat naar mijn bescheiden mening ook van toepassing is binnen ons rechtsysteem.. denk maar aan de jurisprudentie.. men dient immers recht te spreken of anders gezegd ook wanneer een bepaalde wetgeving door andere en nieuwe wetgeving werd achterhaald en dat is naar mijn oordeel hier het geval.
Dus voer voor een pientere advocaat en misschien ook voor het Grondwettelijk Hof ?!

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#11 , 14 okt 2008 15:37

Ik mopet toegeven dat ik het ontbreken van een gelijkaardige regeling voor samenwonenden me nogal verbaasde, ik zou er van uit gegaan zijn dat er dan ex analogiam zou worden geoordeeld dat men hier in een vergelijkbare situatie zit als het huwelijk.
Zie Sven Mosselmans in 'de wet van 23 november 1998 tot invoering van de wettelijk samenwoning' (RW. 2000-01,1041-1048)

Beachcomber
Berichten: 572

#12 , 14 okt 2008 17:14

462 S.W. DUIDELIJK vermeld dat het om GEHUWDEN en niet om samenwonden gaat
Dat klopt, maar vergeet niet dat het strafwetboek grotendeels is opgesteld toen er van wettelijke samenwoning geen sprake was. Het kan dus zijn dat de jurisprudentie er dus inderdaad anders over oordeelt.
Ik heb net naar een goede vriend aan de rechtsfaculteit gebeld en die vermoedde ook dat samenwonenden als gehuwden werden beschouwd naar de geest van dat artikel, hij ging het echter even opzoeken.

j.demoor
Berichten: 10360

#13 , 14 okt 2008 18:39

“Art.462.Diefstallen gepleegd door een gehuwde ten nadele van zijn echtgenoot, door een weduwnaar of een weduwe wat zaken betreft die aan de overleden echtgenoot hebben toebehoord, door afstammelingen ten nadele van hun bloedverwanten in de opgaande lijn, door bloedverwanten in de opgaande lijn ten nadele van hun afstammelingen, of door aanverwanten in dezelfde graden, geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding...”(Strafwetboek).

Wettelijk samenwonenden komen hierin niet voor.

’interpretatio cessat in claris’,indien de bewoordingen van een wettekst duidelijk zijn,is er geen plaats meer voor interpretatie“(VERHAERT,I.,Het overnamerecht in de wet op de kleine nalatenschappen,R.W. 1999-00,1020,noot onder Cass. 11 mei 1998);zie ook Arbitragehof 59/2000,17 mei 2000;159/2002,6 november 2002;7/2004,21 januari 2004;25/2005,2 februari 2005;193/2004,24 november 2004).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Creatief
Topic Starter
Berichten: 2513

#14 , 14 okt 2008 21:58

Voor een groot stuk worden Sofie en Karel gelijkgesteld met gehuwden (personenbelasting, afbetalen hypothecaire lening, eerlijke verdeling voor onderhoud en eten) maar in principe kan wettelijk samenwonen met X, Y, of Z zolang ze maar rechtsbekwaam zijn en meerderjarig.

Sofie en Karel hebben ondertussen het wettelijk samenwonen beëindigd: het wettelijk samenwonen omvat maar enkele woorden op een A4-formaatje, ondertekend bij de burgerljke stand van de gemeente.

De vader van Karel heeft eveneens goederen ontnomen uit het gemeeschappelijk roerend goed. Hij vertikt het om deze terug in gemeenschap te brengen. Indien Karel zijn daden verschoonbaar zouden zijn, dan zouden de daden van Karels vader ook verschoonbaar zijn ten opzichte van zijn zoon, maar niet tenopzichte van Sofie.

Ik ben benieuwd welk antwoord de rechtsfaculteit zal geven. Zou een dom standaard A4-velletje zo verstrekkende gevolgen hebben dat het Grondwettelijk Hof ook zal buigen?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#15 , 15 okt 2008 10:51

A.1.1....Door hun keuze voor ongehuwd samenwonen, kiezen de samenwonenden ervoor niet te leven volgens het traditionele gezinsmodel en bijgevolg verschillend te zijn van de koppels die beslist hebben gehuwd samen te leven. Aangezien de categorieën van personen niet vergelijkbaar zijn, kan er geen sprake zijn van schending van de artikelen 10 en 11 van de Grondwet. (Arrest Arbitragehof van 03 mei 2000,nr. 49/2000)

Hieruit valt af te leiden dat art. 462 van het S.W....(blablabla) gehuwden...niet van toepassing is (kan zijn) op samenwonenden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”