oplichting

stefan89
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

oplichting

#1 , 19 feb 2021 15:04

Ik ben december 2020 naar Iran geweest. Daar is niet mogelijk om geld afhalen met een Belgische bankkaart niettemin visa of mastercard.
Het is de manier dat je iemand in je netwerk zoekt die hier woont en kan dit voor jou doen. In België Euro geven en in Iran, Iraanse geld via bank of cash ontvangen.
Dus ik ben bij iemand terecht gekomen waarin hij mijn wou helpen. Eerst vraagt hij 200€ commissiegeld en ging nog iets goedkoper mijn geld omzetten naar Iraanse geld. Ik gaf hem aan dat ik alleen via overschrijving willen doen. Dus geen cash. ik wist op dat moment dat hij zich met illegale praktijken bezig houd. Ik heb die nacht een Belgische rekeningnummer ontvangen en schreef het 4000€ over naar een vriend van hem. Tot nu toe heb ik mijn geld niet ontvangen. Hij vroeg dat ik een bewijs aan hem moeten geven dat ik 4000€ aan hem schuldig ben en plus een kopie recto-verso van mijn ID.
Ik heb niet gedaan.

Eerste week van februari heb ik een klacht neergelegd en heb de verdachte kunnen identificeren. Hij had helemaal andere naam doorgegeven. Maar ik heb geld overgeschreven op een andere rekeningnummer.

kunnen jullie me hier wat advies geven, aub?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TJa
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2021 16:15

Je zal voorlopig het werk van de politie moeten afwachten. Het onderzoek zal moeten uitwijzen aan wie de rekening toebehoort en na veroordeling of er nog iets te recuperen valt.

Dat gezegd zijnde: de volgende keer haal je cash af bij je bank hier in België, en neem je dat mee naar Iran. Er zijn daar genoeg (eerlijke) wisselkantoren. De manier die jij beschrijft is absoluut niet "de manier".

Heb je de persoon die je dat heeft verteld ook vermeld in je klacht? Het kan gewoon slecht advies geweest zijn; of de adviesgever kent de oplichter.

stefan89
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2021 17:09

Inderdaad! bij volgende keer neem ik mijn geld gewoon mee. Ja ik heb all die info doorgeven aan de politie.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”