informatie gevraagd : gerechtelijke procedure van misdrijf

Imani de vos
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

informatie gevraagd : gerechtelijke procedure van misdrijf

#1 , 25 jan 2021 12:47

Hallo ik ben Imani De Vos is en ik zit in het 5de middelbaar in het CLW-TSM te Mechelen.

Voor het vak PAV (Project Algemene Vorming) moeten we een vraag bedenken rond een probleem waar wijzelf of iemand anders mee zit en hiervoor via mail een maatschappelijke instelling contacteren. Doelstelling is het bekomen van informatie of hulp over de kwestie.

Mijn vraag naar informatie gaat over het onderstaand waargebeurde verhaal dat zich heeft afgespeeld in Amerika en dat ik ooit in een Engels magazine heb gelezen. Zie verder bij “situatie”.

Uit interesse (het verhaal is dus niet op mij van toepassing), wil ik graag de volgende info krijgen:

Als er zoiets gelijkaardigs gebeurt in België, wat gebeurt er onmiddellijk met het meisje na de feiten? Pakt de politie haar op, …?
Wat staat haar nadien te wachten?
Wordt dat meisje in beschuldiging gesteld? En zo ja, van wat dan precies?
Hoe kan zij zichzelf (laten) verdedigen in zulk een zaak?
Hoe geraakt dat meisje aan een betaalbare advocaat?
Welke type van proces zal er gevoerd worden? Hoe gaat dat in zijn werk?
Hoe lang duurt zulk een proces?
Welke strafmaat hangt er boven haar hoofd?



Alvast bedankt voor uw reactie.

Mvg

Imani De Vos


Situatie: gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit Amerika


Vier jaar geleden woonden mijn ouders nog samen, nu zijn ze gescheiden en woon ik vooral bij mijn moeder want de band tussen mij en mijn vader is heel slecht. Maar afgelopen week moest ik bij mijn vader gaan slapen en daar had ik totaal geen zin in maar het moest wel. Dus ging ik met veel tegenzin daar slapen. Zoals gewoonlijk maakte ik het eten klaar voor mij. Daarna begon ik aan mijn huiswerk want de vorige dag had ik school.

Heel de avond merkte ik dat mijn vader zich heel ongewoon begon te gedragen en ook heel ongepaste complimenten gaf. Ik was totaal niet op mijn gemak maar stond daar niet echt bij stil en deed verder met mijn huiswerk.

Tegen 21:30 was ik klaar met alles en ging ik me klaar maken voor te gaan slapen. Ik ging naar de badkamer en terwijl ik me klaarmaakte kwam mijn vader elke keer binnen, ik voelde me heel ongemakkelijk.

Ik belde mijn vriendin en vertelde haar wat er aan het gebeuren was ze zei tegen mij als je gaat slapen doe je deur op slot want we wisten beide wat voor een verleden mijn vader had met vrouwen. Dat is ook de redenen dat mijn ouders zijn gescheiden. Ook de redenen waarom ik mijn vriendin belde en niet mijn moeder is omdat ze in het ziekenhuis ligt.

Toen ik naar mijn kamer ging zag ik ineens dat de sleutel weg was en ik de deur niet op slot kon doen. Maar ik was zo moe dat ik gewoon ging slapen.

Midden in de nacht werd ik wakker en zag ik mijn vader naakt op mijn bed, ik wist niet wat ik moest doen ik begon te schreeuwen en zocht mijn telefoon op iemand te bellen maar die vond ik niet. Hij zat daar voor 2minuten tot hij iets begon te doen. Hij trok mijn laken weg van mij en begon mij overal aan te raken. Daarna heeft hij mij kunnen vastpakken en mijn kleren uitgetrokken.

Net voordat hij iets meer heeft kunnen doen ben ik kunnen weglopen in de living en daar ineens zag ik zijn broer, ik vroeg voor hulp maar hij bleef gewoon staan.

Ik kon niets meer doen ik dacht gewoon aan 1 ding hier eindigt het voor mij. En ineens was het stil in probeerde me te verstoppen en rende naar de keuken ik kroop in een keukenkastje en zag kuisproduct staan ik dacht als ik dat in zijn ogen spuit kan ik weglopen.

En dat is ook wat ik deed wanneer hij kwam. Ik dacht dat het ging helpen maar nee hij had me weer te pakken, hij gooide me op de keukentafel en begon weer. Ik dacht op dat moment maar aan een ding ik moet iets vinden om hem mee te bezeren. Naast mij lag een grote kastrol ik gooide die op hem maar het raakte zijn hoofd en hij viel met zijn nek tegen het aanrecht, opslag was hij dood. Ik wist niet wat ik moest doen ik was zo bang ik liep weg en aan de deur stond zijn broer gewoon te kijken.
Na 10 minuten kwam ik terug en er stond politie en ambulance.

Toen ik binnen kwam keek de politie bij boos aan en pakte mij naar het bureel, toen ik weg ging hoorde ik de broer van mijn vader al huilen zeggen: het is allemaal haar fout. Ik heb mijn verhaal gedaan bij de politie en ze willen me niet geloven want toen ze mijn vader dood hadden getroffen had hij zijn kleren aan. Nu moet ik volgende week naar voor de rechter en ik zou echt hulp kunnen gebruiken van een goede advocaat. Want de politie helpt mij niet.

Het was totaal niet mijn bedoeling om hem te vermoorden, en misschien was er een andere oplossing om mij te verdedigen maar op dat moment wist ik niets anders.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2021 14:45

Het meisje zou gearresteerd worden & proces-verbaal zou opgesteld worden lastens haar. Waarschijnlijk zou men haar in eerste instantie doodslag ten laste leggen.

Gezien ze gearresteerd is heeft ze recht op bijstand van een raadsman tijden het verhoor. De politie zal hiervoor de salduz-applicatie opstarten en zo een advocaat verwittigen.

Na het verhoor zal het parket beslissen of zij vrijgelaten wordt of voorgeleid voor de onderzoeksrechter. Indien een voorleiding zal de onderzoeksrechter beslissen of zij in vrijheid gesteld wordt of naar de gevangenis gaat. Zoja zal de raadkamer maandelijks moeten beslissen over haar vrijlating tot aan het proces.

HEt parket zal beslissen of het meisje zal vervolgd worden en zijn kunnen beslissen waarvoor. Parket kan vb beslissen om te vervolgen voor opzettelijke slagen met de dood tot gevolg ipv doodslag. Ofwel zal het proces voor de correctionele rechtbank gevoerd worden ofwel voor het hof van assissen.

Strafmaten en hoe een proces gevoerd wordt zou je makkelijk moeten kunnen opzoeken. Het lijkt me ook de bedoeling dat je zelf je huiswerk maakt :wink:

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”