Dreigementen van deze aard strafbaar?

Z1999
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dreigementen van deze aard strafbaar?

#1 , 21 jan 2021 18:54

Hallo

Ik heb een vraagje. Ik zou namelijk graag mijn buren uit deze situatie helpen. Een jaartje geleden zijn er nieuwe buren naast ons komen wonen, zij zijn van Brussel naar hier verhuisd omdat ze hier hun kat vrij kunnen laten rondlopen buiten. Nu is er een andere man 2 huizen verderop met een volledig afgesloten vogelkooi. Een week geleden heeft hij 1 van deze vogels teruggevonden met 1 poot kwijt. Hij beweert dat het de kat van onze buren is geweest terwijl die onmogelijk aan de vogels kan. Hij heeft er op een verbaal agressieve manier mee gedreigd hun kat te vergiftigen of de nek om te wringen als hij hem nog buiten ziet rondlopen. Nu houden deze mensen hun kat binnen uit angst en overwegen ze om opnieuw te verhuizen.

Een paar dagen later was er iemand in hun tuin en was hun poortje geforceerd open gebroken. Ze hebben naar de politie gebeld maar die kwamen niet omdat ze Walen zijn en we hier net op Vlaams grondgebied zitten. Echt enorm gek vind ik dat maar bon.

Kan er echt niets gedaan worden tegen deze dreigementen? Want ik vind het niet oké dat deze mensen door de agressiviteit van deze man noodgedwongen opnieuw moeten verhuizen. Daarnaast ben ik er ook steevast van overtuigd dat de vogel zichzelf waarschijnlijk in de nesten heeft gewerkt binnen de kooi want de kat kan er echt onmogelijk aan.

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 21 jan 2021 19:53

om te beginnen;

Art. 870. Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

de vogelman zal dus moeten bewijzen dat de kat de vogel een poot uitgetrokken heeft.

de bedreigingen van de vogelman kunnen inderdaad niet, als hij dat nog eens doet, naar 101 bellen en vragen dat men tussenkomt.

op de grens wonen is inderdaad niet gemakkelijk, maar de ene centrale kan de andere wel inlichten.

als er dan later toch nog iets voorvalt dan zijn deze oproepen vastgelegd op band en kunnen deze dienen als bewijs.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 21 jan 2021 20:13

"...Ze hebben naar de politie gebeld maar die kwamen niet omdat ze Walen zijn en we hier net op Vlaams grondgebied zitten...." Ik snap het niet goed. Als je naar de politie belt, komt toch gewoon de regionale politie die op dat moment patrouilleert in de buurt? In Vlaanderen zijn dat Vlaamse, In Walonië, Waalse en in Brussel toch Brusselse?

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 21 jan 2021 23:25

"...Ze hebben naar de politie gebeld maar die kwamen niet omdat ze Walen zijn en we hier net op Vlaams grondgebied zitten...." Ik snap het niet goed. Als je naar de politie belt, komt toch gewoon de regionale politie die op dat moment patrouilleert in de buurt? In Vlaanderen zijn dat Vlaamse, In Walonië, Waalse en in Brussel toch Brusselse?
probleem is soms dat op de grens tussen de regio's naar een andere centrale word verbonden.

als men bv op 20m van de grens met wallonie woont kan het zijn dat men ipv met de 101 van brussel word verbonden, word verbonden met de 101 in wallonie, wat niet altijd even evident is om uw probleem uit te leggen.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2021 10:36

In het vervolg rechtstreeks bellen naar de lokale politiezone zo is er geen discussie. Het is toch de lokale politie die zal tussenkomen.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 22 jan 2021 14:28

Ook al zouden de buren van TS volkomen gelijk hebben , ik voorspel dat die kat niet lang zal leven . Wanneer een kat vergiftigd wordt , zijn bewijzen wie het gedaan heeft onmogelijk te leveren .
Ofwel kat binnenhouden ofwel verhuizen , ofwel geen kat meer . Jammer genoeg .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”