Brief politie sociaal onderzoek POS

Bilal17
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Brief politie sociaal onderzoek POS

#1 , 16 dec 2020 19:20

Hallo,

Ik heb gisteren een brief ontvangen, met als onderwerp 'uitnodiging tot Sociaal Onderzoek' en met als inhoud dat mijn ouders worden uitgenodigd op het bureau, dit i.v.m. mijn 'verontrustende opvoedingssituatie' met nog een stempel van Jeugd en Gezin eronder. (Ik ben 17, over 1 maand 18) Nu, ik en mijn ouders hebben totaal geen idee wat dit zou kunnen zijn. De thuissituatie is normaal, en zonder problemen. Ik heb het internet afgezocht, maar hier wordt er enkel over scheidingen en huiselijk geweld gesproken. Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn of waarover het zou kunnen gaan?

Alvast bedankt voor een reactie.

Bilal

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 16 dec 2020 19:26

Dus er heeft zich niets afgespeeld in het gezin van problemen? Nog nooit contact gehad met de politie of dergelijke?
Toevallig ook niet langdurig zitten spijbelen ofzo?

Bilal17
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2020 19:32

Hoi,

neen, totaal niet. Ik had paar jaar geleden eens naar een verhoor moeten gaan (als getuige) omdat ik bij een gevecht was. Nadien niets meer gehoord. Op school heb ik geen problemen alsook thuis.

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 16 dec 2020 20:27

Dan zal er niets anders opzitten dan afwachten wat er in het verhoor wordt gevraagd.

Bilal17
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2020 20:36

Maar, het zou dus niet kunnen gaan om bv, een diefstal, of een misdrijf buiten drugs? (misdrijf met drugs behoort tot verontrustende opvoedingssituatie) Dan zou het toch een brief zijn geweest met uitnodiging tot verhoor als getuige of verdachte?

BloodNight
Berichten: 621

#6 , 16 dec 2020 20:53

U moet de twee splitsen. Stel:
1: Er zijn strafbare feiten (of als zo omschreven feiten voor minderjarigen) die eventueel de persoon in kwestie, mogelijks u dus, ten lasten kunnen gelegd worden. Die persoon zal als verdachte een uitnodiging krijgen.

2: Dan hebben we uw ouders die de feiten zelf niet hebben gepleegd, maar de minderjarige die zij opvoeden mogelijks wel, die zich moeten verantwoorden over wat er gaande is in het gezin en hoe zij iemand opvoeden.

De uitnodiging heeft betrekking tot 'iets' waaruit het parket van mening is dat het problematisch is voor uw opvoeding. Uw ouders zijn verantwoordelijk voor u en hetgeen u doet.

Als u niets fout heeft gedaan, diefstallen/drugs of dergelijke, dan zal het een vergissing zijn...
Afgaande van uw vorige bericht heb ik het vermoeden dat u of iemand die u kent strafbare feiten heeft gepleegd. Het kan zijn dat de politie dit te weten is gekomen en wil nagaan of er problemen zijn in het gezin.

Bilal17
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 dec 2020 21:25

Bedankt voor uw antwoord, dit is zeer nuttig. Een dikke 8 maand geleden was er een gsm gestolen op school. Samengevat, de gsm werd zogenaamd in mijn buurt gevonden en er werd een huiszoeking met toestemming uitgevoerd. Ze hadden uiteraatd niets gevonden, waar de agent dan zei, dat ik nog een PV ging krijgen. Het is nu al zo lang geleden dat ik dacht dat ik er niets meer van zou horen. Ik denk dat de uitnodiging die ik nu heb gekregen, een opvolging is van die gestolen gsm. Ik denk dat dit het is, want dit blijft nu echt een paar dagen in mijn hoofd draaien, maar ik kan evht niets bedenken, wat ik zou hebben gedaan. Buiten de valse beschuldiging van de gestolen gsm ( slachtoffer denkt dat ik die had )

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”