Strafzaak in Spanje

espana
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Strafzaak in Spanje

#1 , 14 dec 2020 02:45

Hopelijk kan iemand hier mij van advies voorzien, de situatie is erg onduidelijk geworden voor me.
Laat ik beginnen met de gehele schuld voor de huidige situatie op me te nemen.
Ik ben in Spanje zakelijk actief geweest en heb me daar en in Belgie niet geheel aan de wet gehouden. Voor de Belgische kant ben ik verhoord en zal er een rechtzaak volgen. Aangezien ik verder geen strafblad heb, verwacht ik een voorwaardelijke straf en wellicht een boete.
Nu woon ik na mijn scheiding samen met mijn vader en vanuit Spanje heb ik destijds een overboeking gedaan op mijn vader zijn Belgische rekening (BNP Paribas).
Mijn vader is 82 jaar en ik heb toegang tot zijn rekeningen om hem te helpen als dit nodig is.

Nu heeft de Spaanse justitie een onderzoek naar mijn activiteiten gedaan en nu zijn ze dus een strafzaak begonnen tegen mijn vader, hier hebben we onlangs communicatie over ontvangen dat er een strafzaak is opgestart aangaande identiteitsfraude. Het lijkt me dat de spaanse justitie mijn vader ervan verdenkt alles te hebben uitgevoerd op mijn naam. Er blijkt ook geen communicatie tussen de Spaanse justitie en de Belgische te zijn geweest, want dan had dit wel duidelijk geweest lijkt me.

Ik wil mijn vader uiteraard nergens mee belasten, maar vrijwillig contact opnemen met de Spaanse justitie en zeggen dat ik de verantwoordelijke ben, dat doe ik uiteraard liever niet. Tevens lijkt het me ook niet slim om de Belgische justitie hier vrijwillig van op de hoogte te brengen, want dat zal mijn zaak alleen maar groter maken.
Uiteraard zal ik altijd de schuld op me nemen als er geen andere mogelijkheid is, maar mijn vraag begint met het volgende:

Mijn vader is dus 82 jaar en komt nooit meer in het buitenland. Kan ik de brief van de Spaanse strafzaak negeren en hier geen aandacht aan geven?
Hoe gaat het dan verder? Als er een strafzaak in het buitenland is, maar wel binnen de EU. Gaat dan de Spaanse justitie uiteindelijk bij de Belgische vragen om mijn vader te arresteren hiervoor? Of volgt er een strafzaak in Spanje, waar de rechter een uitspraak doet en hangt alles hiervan af?

Doe ik er uiteindelijk slim aan om toch de verantwoordelijkheid op me te nemen en vrijwillig contact met de Spaanse justitie op te nemen aan de hand van de brief die mijn vader heeft ontvangen?
En als ik dit doe, wat staat mij dan te wachten?

De brief was niet aangetekend verstuurd, mijn vader heeft die tot op heden nog niet gezien en liever belast ik hem er niet mee.
Ik heb een pro-deo advocaat voor mijn zaak in Belgie, maar hier durf ik niet echt mee te praten tot ik een beetje meer weet hierover.

Uiteraard kan ik meer informatie voorzien aan een ieder die me hier wenst te helpen, maar dat doe ik dan liever in een privebericht.

Vriendelijk bedankt voor alle hulp! :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 14 dec 2020 19:36

Dat kan allemaal een wat men in BE een rogatoire opdracht.
Spanje kan vragen u waar u zich ook bevond aan te houden een internationaal aanhoudingsmandaat of een EU mandaat kan perfect.

En u houdt uw vader zijn brieven achter?????

espana
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2020 01:27

Bedankt Franciscus voor je antwoord.
Het achterhouden van de brief is inderdaad niet goed te praten en uit eigenbelang, maar in dit geval ook enigzins in het belang van mijn vader. Hiermee wil ik geen excuus zoeken, maar de gezondheid van mijn vader is niet al te best en toen ik de brief zag met Spanje als herkomst, was ik erg ongerust en nam de beslissing om de brief te openen en na het lezen van de inhoud was ik nog meer onzeker en uiteindelijk kwam ik dus hier met mijn vragen.
De Spaanse justitie is onjuist met de conclusie dat mijn vader er op een of andere manier iets mee te maken heeft, zoals ik zei, alle schuld ligt bij mijzelf. In principe zijn er een aantal bedrijven financieel benadeeld door mijn handelen en van een enkele weet ik dat er officieel een aanklacht is ingediend. In Belgie is de zaak grotendeels niet gekoppeld aan deze zaken uit Spanje.
Ik ben bang dat als ik mijn vader de brief laat zien en dat hij zich dan zal moeten gaan verdedigen in een Spaanse rechtbank. Niet dat ik bang ben dan hij vervolgd zal worden, want er kan onmogelijk enig bewijs zijn dat hij betrokken is geweest bij mijn activiteiten, behalve uiteraard de bankrekening die op zijn naam stond.
Zou ik dan zelf moeten reageren op de brief die aan mijn vader gericht was? Of moet ik hem alsnog inlichten over de brief en hem dan begeleiden in hoe hij moet reageren? En hoe moet je reageren op de mededeling dat er een strafzaak is gestart? Dit gaat enorm veel impact hebben op hem, ik snap uw punt dat ik die beslissing niet voor hem kan maken, maar ik vrees werkelijk voor zijn gezondheid, of hij nu zich moet gaan verdedigen, of dat we niets melden en maar afwachten wat de strafzaak op gaat leveren.
Als ik zelf contact leg, moet mijn vader dan alsnog zichzelf gaan verdedigen?
De zaak lijkt me niet groot genoeg voor een internationale aanhouding, al heb ik totaal geen idee wanneer ze een dergelijk verzoek indienen, kan dit al gebeuren bij relatief kleine vergrijpen? Ze sturen al een brief waar ze de strafzaak uitleggen (in het Spaans uiteraard), dus ik heb geen idee wat ze nog meer zullen doen.

Kijk, de Spaanse justitie heeft de 'foute' conclusie gemaakt dat mijn vader identiteitsfraude heeft gepleegd en alles op mijn naam zou hebben gedaan. De realiteit is dat ik het zelf gedaan heb en voor een transactie zijn bankrekening heb gebruikt.

Ik begrijp dat de beweegredenen allemaal egoistisch zullen klinken en natuurlijk is dat voor een groot gedeelte de waarheid. Echter, het melden van de brief bij mijn vader en hem door heel het proces laten gaan van verdediging en briefwisselingen zal in mijn ogen net zoveel stress opleveren als een verzoek tot aanhouding, zoals u uitlegt als een van de mogelijke gevolgen.
Als dit de situatie goed omschrijft, wat in twijfel mag worden getrokken uiteraard, maar dan zou de eenvoudige keuze zijn om maar 'af te wachten', want dan is er in principe nog de mogelijkheid dat er geen aanhoudingsbevel zal komen.

Om dit alles te voorkomen zie ik alleen de mogelijkheid dat ik zelf contact met de Spaanse justitie opneem, maar wat moet ik hen dan vertellen? "Sorry, u had het fout, mijn vader heeft er niets mee te maken. Ik ben de verantwoordelijke. Hierbij mijn gegevens zodat u alles kunt wijzigen in de lopende strafzaak.". Dit lijkt me een schuldverklaring en zelfs als ze de strafzaak totaal wijzigen en mijn vader is verder niet meer verdachte, dan is mijn rechtzaak in Spanje een voldongen feit, want ik heb reeds mijzelf schuldig verklaart.
Als ik niet de volledige schuld op me neem en alle details verschaf, dan zie ik ze niet stoppen met de strafzaak tegen mijn vader.

Publiekelijk wil ik eigenlijk niet teveel informatie geven, maar dat doe ik al meer dan ik had gewenst.
Dus als er meer concrete informatie nodig is, dan graag een privebericht.

Ik snap dat mijn instelling niet gewenst is, en dat is zacht uitgedrukt. Ik kan die situatie niet veranderen, ik wil best mijn excuses aanbieden voor enig gedrag dat u niet kunt goedkeuren, maar dat verandert ook niet veel.
Mijn mening is dat ik geen grote crimineel ben, ik heb fouten gemaakt en ik kan niet ontkennen dat ik niet wist dat het illegaal was, ik heb ook begrip voor een vorm van straf voor mijn beslissingen en acties.

Het is wellicht makkelijker om aan iemand advies te geven die benadeeld is en niet aan iemand die het zelf heeft veroorzaakt. Toch hoop ik hier wel op, ik ben ten einde raad en weet echt niet hoe verder te moeten.

Bedankt.

Reclame

gemsi
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 dec 2020 05:41

Ik denk dat je in België nog bijkomende problemen riskeert, door je vader zijn brief te openen , een brief van het gerecht dan nog en zijn rekening voor jouw zaakjes te gebruiken. Dat lijkt mij behoorlijk ernstige vorm van fraude en levert extra straf op, los van de sommen geld die omgaan.

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 15 dec 2020 09:38

Ik zie een opeenstapeling van fouten gevolgd door plannen om nog meer fouten te maken. U verplaatst uw problemen naar uw vader en wilt ze nog erger maken door hem het recht op verdediging te ontnemen.

Dingen achterhouden voor uw advocaat is ook nooit een goed idee, maar dat gaat enkel uw probleem zijn. Dingen achterhouden voor uw vader is echter zijn probleem en is zowel juridisch als moreel verachtelijk. Hoe gaat uw vader zich verdedigen als hij van niets weet?

Het enige juiste is hier uw verantwoordelijkheid opnemen zodat uw vader niet moet boeten voor uw misdrijven. U kan niet verwachten dat dit forum u gaat helpen om uw problemen af te schuiven op een 82-jarige.

espana
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 dec 2020 00:01

@gemsi: Met toestemming van mijn vader behandel ik zijn normale post en de brief betreffende de strafzaak was ook niet aangetekend. Overigens is deze brief ontvangen een dag voordat ik dit onderwerp hier aanmaakte en is dus de aanleiding voor deze vragen. Ik ben niet van plan geweest om hem informatie te onthouden, maar wilde eerst informatie inwinnen.
Door een samenloop van omstandigheden is destijds zijn rekening gebruikt en dit valt inderdaad niet goed te praten, als ik hiervoor extra straf krijg opgelegd, dan is dat terrecht. Ik kan dat niet meer ongedaan maken.

@LeenW: In principe heb ik nooit doelbewust de problemen naar mijn vader verplaatst, het gebruik van zijn rekening heeft dit wel als gevolg gehad, maar is nooit doelbewust hiervoor gebruikt. Uiteraard kan die intentie niet bewezen worden en verder ben ik erg naief geweest en mij voor ogen gehouden dat er niets illegaals werd uitgevoerd.
Ik wil mijn vader ZEKER NIET het recht op verdediging ontnemen. De brief is onlangs ontvangen en ik mag aannemen dat er nog een aangetekend schrijven zal volgen? (niet zeker hoe dit werkt als een juridische brief vanuit het buitenland komt)

Mijn vader zal voor 100% een beroep op mij doen als het aankomt op zijn verdediging, dat is wellicht niet slim gezien de situatie, maar daarom wil ik juist ook eerst even navraag doen wat ons te wachten staat, om zo de juiste aanpak en beslissingen te kunnen nemen.

Mijn zaak in België is afgerond, maar er is nog geen uitspraak gedaan, dit heeft vertraging gezien Covid-19 en de lagere prioriteit. Ik heb verder ook slechts eenmalig een pro-deo advocaat gesproken en die is alleen bij het verhoor geweest, verder heb ik daar geen contact mee gehad. Ik hou dus geen dingen achter voor mijn advocaat, maar had eigenlijk wel graag contact met een advocaat voor advies.

Moet ik 'gewoon' reageren op de brief die aan mijn vader was gericht en zeggen, ik ben hier de schuldige, hier is mijn strafzaak in België en bijbehorende informatie? Of moet ik mijn vader inlichten en hem dan helpen bij de verdediging van de feiten genoemd in de strafzaak (waar bij dus niets mee te maken heeft)?
Moet hij dan fysiek naar Spanje voor een proces? Die gedachte verontrust me.

Nogmaals ik wil niets afschuiven op mijn vader zoals u zegt, ik vraag hulp bij wat ons te wachten staat, eventuele hulp bij hoe dit aan te pakken. Ik heb een contactpersoon in België bij de politie die de zaak heeft onderzocht, wellicht kan ik hem inlichten dat we deze brief van de Spaanse justitie hebben ontvangen en zal dat helpen?

De opeenstapeling van fouten komt echt voort uit angst voor het nemen van de verkeerde beslissing en door die twijfel dingen uitstellen. Ik geef toe, een klein beetje bang om met de Spaanse justitie het hele proces nogeens te moeten meemaken, maar dat is een resultaat van mijn eigen acties en ik accepteer dat.

Ik ben open en eerlijk geweest tijdens de verhoren in België en heb alle schuld op me genomen, maar was ook erg naief en ik ben gewoon bang om fouten te maken. Ik ben nog nooit in heel mijn leven in contact geweest met justitie.

Hopelijk kan dit een beetje verhelderen dat ik echt niet mijn vader erbij wil betrekken.

U mag altijd mij een privebericht sturen als u nog meer concrete informatie wil. Alle hulp tot zover is al zeer geapprecieerd en alle hulp die zal volgen nog meer.

espana
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 dec 2020 23:22

@Franciscus, @gemsi, @LeenW of een ieder: Hoop nog steeds op aanvullende hulp, want ben er nog steeds niet aan uit wat te doen. Ik wil tijdens de feestdagen een duidelijk plan maken, zodat ik het nieuwe jaar hier mee kan beginnen. Nog steeds kan iedereen me ook een privebericht sturen als meer informatie nodig is.

Bedankt en natuurlijk voor een ieder fijne feestdagen gewenst.

Issued
Berichten: 1227

#8 , 20 dec 2020 00:03

Uw vader wordt door het Spaanse parket als verdachte aangeduid. Hoe u er op komt om dit achter te houden gaat aan mij voorbij.
Als uw vader zegt: ja maar, ik was dat niet met mijn rekening... Gaat het Spaanse parket toch direct vragen ' en wie was dat dan wel?'
U spartelt een beetje als een duiveltje in een wijwatervat. Het is mijn gevoel dat wanneer het Spaanse parket van mening is dat u er blijft mee rammelen, er wel zwaardere gevolgen komen dan 'voorwaardelijke'

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”