Onterecht beschuldigd. Verhoor als verdachte. Wat geeft hier aanleiding toe?

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

Onterecht beschuldigd. Verhoor als verdachte. Wat geeft hier aanleiding toe?

#1 , 28 nov 2020 16:36

Beste forumleden,
Vandaag kreeg ik een brief in de bus dat ik uitgenodigd word voor een verhoor als verdachte in volgende materie:
Handel in verdovende middelen - wederrechtelijk bezit verdovende middelen.

Erg geschrokken en uit de lucht gevallen tracht ik te begrijpen waarom men mij hiervan verdenkt / beschuldigt.
Ik heb nog nooit drugs gebruikt, heb nooit contact gehad met iemand in dat milieu en ik ben zodanig op mijn studies (hoger onderwijs) gefocust dat ik al meerdere maanden niet buiten geweest ben. Ik heb het huis enkel verlaten om naar mijn stageplaats te gaan en meteen daarna nam ik de trein terug naar huis.

Mijn broer zit momenteel in een psychiatrische instelling omdat hij met een cannabis verslaving kampt en hiertengevolge van een psychose gekregen heeft.
Wij hebben hem laten opnemen voor zijn bestwil. Momenteel is hij langzamerhand aan de betere hand.

De dealer waar hij die cannabis van kreeg was een vriend van hem. Mijn broer was er erg aan toe en dacht voor zijn opname dat hij Hitler was, dat hij de lieve heer was, dat hij een heel belangrijk persoon was.

Mama werd na zijn opname door die dealer opgebeld dat hij graag 250 euro van haar ontving want mijn broer had voor 250 euro joints gerookt en mocht dat later betalen.
Voor zijn veiligheid heeft mama die 250 euro in de brievenbus gestopt bij die dealer, want we hadden angst voor dat milieu en wat ze hem zouden aandoen als we dat niet zouden betalen.
Die dealer is ondertussen opgepakt.

Ik begrijp niet waar men de link met mij legt.
Ik heb die persoon nooit ontmoet, ben daar nooit thuis geweest en ken helemaal niemand die hem kent.

Ik studeer rechtspraktijk en heb een blanco strafblad.
Ik zou de persoon die mij van zoiets beschuldigt dan ook strafrechtelijk willen laten vervolgen voor laster en eerroof. Ik ben er kapot van dat iemand mijn toekomst zo wil ruïneren door met zulke valse beschuldigingen te gaan gooien.

Dinsdag had ik normaal een werkdag en nu kan ik niet werken omdat ik die dag voor verhoor bij de recherche moet verschijnen.

Mijn vragen aan u zijn :

Kan eender wie eender wie zomaar van iets beschuldigen zonder bewijs en leidt dat meteen tot een verhoor als verdachte?

Wat leidt ertoe dat je zo een brief in de bus krijgt? Ik snap het niet goed.

Met vriendelijke groet,
V.W.

Edit:
Ook zou ik graag willen verduidelijken dat wij niet uit een marginaal milieu komen. Wij hebben thuis altijd het goede voorbeeld gekregen en helaas was mijn broer op het foute pad geraakt.
Mijn broer heeft zelf ook nooit gedeald, hij was er '' enkel '' zwaar verslaafd aan, aan die Cannabis.
Dit maakt het nog meer shockerend voor mij, dat wij uit een fatsoenlijk gezin komen en dat je dan alsnog van zoiets beschuldigd wordt. Ik weet niet goed wat ik van heel deze toestand mag verwachten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 28 nov 2020 17:37

Wie weet wat uw broer allemaal verteld heeft aan de politie?

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 28 nov 2020 17:38

Zou het misschien kunnen dat uw broer uw gsm heeft gebruikt of een toestel op uw naam heeft gezet?

Reclame

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 nov 2020 18:20

Wie weet wat uw broer allemaal verteld heeft aan de politie?
Maar mijn broer is helemaal niet verhoord geweest door de politie, Franciscus.
Mijn broer zit in een psychiatrische instelling voor af te kicken en is gelukkig intussen aan de betere hand langzaamaan.

Ik ben gewoon erg geschrokken dat ik in verband gebracht word met heel dat milieu.
Ik heb geen junkies als vrienden en ben nog nooit met dealers in contact gekomen.
Ik vraag mij gewoon af wie mij zomaar probeert vuil te maken en of dat dat allemaal zomaar kan. Dat is toch niet normaal dat ik dat zomaar moet slikken dat mijn naam zo door het slijk gehaald word door weet-ik-veel wat voor marginaal persoon?

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2020 18:25

Zou het misschien kunnen dat uw broer uw gsm heeft gebruikt of een toestel op uw naam heeft gezet?
Hij heeft misschien wel eens gebeld met mijn gsm maar dan nog zie ik niet wat dat ertoe doet.
Mijn broer is zelf ook geen dealer. Hij heeft het gebruikt en zit daar nu voor in de psychiatrie.

Wat eventueel wel kan is dat die dealer waar hij dat kocht mij onterecht beschuldigd heeft omdat hij misschien vermoedt dat wij hem aangegeven hebben. Maar ik heb die persoon niet eens aangegeven. Ik wou hem aangeven toen ik zag in wat een toestand mijn broer verkeerde, maar ik durfde niet. Ik was bang dat hij mijn broer misschien iets zou aandoen ofzo als ik hem aangaf. Dus mijn mama heeft gewoon die schuld van 250 euro afbetaald bij die dealer en voor de rest willen wij met heel die zooi niks te maken hebben.

Ik ben vooral verontwaardigd dat dat zomaar kan. Dat je zomaar eender wie kan gaan vuil maken. Ik vind dat ik die persoon moet vervolgen voor laster en eerroof.
Ik ben dinsdag mijn werkdag kwijt daardoor en moet daar een uur gaan zitten om weet-ik-veel wat voor reden.

Sorry, ben er gewoon gefrustreerd door dat '' crapuul '' eender wie mag bezoedelen om hun eigen hachje te redden.

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 28 nov 2020 18:30

Laster en eerroof is dit niet, er is immers geen openbaar karakter. Eventueel wel lasterlijke aangifte.

Ik vrees dat het gewoon zo'n situatie is waar je moet afwachten wat er juist aan de hand is.

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2020 19:46

Laster en eerroof is dit niet, er is immers geen openbaar karakter. Eventueel wel lasterlijke aangifte.

Ik vrees dat het gewoon zo'n situatie is waar je moet afwachten wat er juist aan de hand is.
U heeft waarschijnlijk gelijk maar ik blijf het abnormaal vinden. Ga ik ook zo tegen die rechercheur zeggen.
Dit belachelijk rechtssysteem in België valt onschuldige mensen lastig en '' tuig '' laten ze zo zonder een verhoor of weet-ik-veel.

LeenW
Berichten: 12839

#8 , 28 nov 2020 20:02

Laster en eerroof is dit niet, er is immers geen openbaar karakter. Eventueel wel lasterlijke aangifte.

Ik vrees dat het gewoon zo'n situatie is waar je moet afwachten wat er juist aan de hand is.
U heeft waarschijnlijk gelijk maar ik blijf het abnormaal vinden. Ga ik ook zo tegen die rechercheur zeggen.
Dit belachelijk rechtssysteem in België valt onschuldige mensen lastig en '' tuig '' laten ze zo zonder een verhoor of weet-ik-veel.
Dus u vindt dat als er een klacht binnenkomt voor drugshandel, men dit zo moet laten om de mensen niet lastig te vallen?

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 nov 2020 20:05

U heeft waarschijnlijk gelijk maar ik blijf het abnormaal vinden. Ga ik ook zo tegen die rechercheur zeggen.
Dit belachelijk rechtssysteem in België valt onschuldige mensen lastig en '' tuig '' laten ze zo zonder een verhoor of weet-ik-veel.
Misschien ondertussen ook eens aan de politie uitleggen hoe ze kunnen uitmaken wie 'onschuldig' is en wie 'tuig' zonder onderzoek te doen en oa mensen te verhoren

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 nov 2020 20:08

U heeft waarschijnlijk gelijk maar ik blijf het abnormaal vinden. Ga ik ook zo tegen die rechercheur zeggen.
Dit belachelijk rechtssysteem in België valt onschuldige mensen lastig en '' tuig '' laten ze zo zonder een verhoor of weet-ik-veel.
Misschien ondertussen ook eens aan de politie uitleggen hoe ze kunnen uitmaken wie 'onschuldig' is en wie 'tuig' zonder onderzoek te doen en oa mensen te verhoren
Maar ik ben ondertussen wel heel mijn dag kwijt omdat schorem mijn naam genoemd heeft.

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 nov 2020 20:11

Laster en eerroof is dit niet, er is immers geen openbaar karakter. Eventueel wel lasterlijke aangifte.

Ik vrees dat het gewoon zo'n situatie is waar je moet afwachten wat er juist aan de hand is.
Ik heb niet buiten geweest en heb niemand thuis ontvangen. Dan moeten die idioten bij de recherche toch ook wel doorhebben dat ik daar niks mee te maken heb?
Ik ben altijd een modelstudent geweest en heb altijd een voorbeeldig leven geleid.
En ondertussen gaat crapuul dat wellicht niet gestudeerd heeft en waarschijnlijk in een kansarm gezin is opgegroeid en wellicht tot het getto behoort mijn naam vermelden en dat wordt zomaar voor waar aangenomen?
Ja, dat zit mij dwars, ja.

U heeft waarschijnlijk gelijk maar ik blijf het abnormaal vinden. Ga ik ook zo tegen die rechercheur zeggen.
Dit belachelijk rechtssysteem in België valt onschuldige mensen lastig en '' tuig '' laten ze zo zonder een verhoor of weet-ik-veel.
Dus u vindt dat als er een klacht binnenkomt voor drugshandel, men dit zo moet laten om de mensen niet lastig te vallen?

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 28 nov 2020 20:40

Dat moet u zeker tegen de politieambtenaar zeggen....dat ze u lastig vallen en het een belachelijk systeem is.
Kijken wat er dan gaat gebeuren.
Gezien Salduz 3 bis verhoor blijkbaar kan u zelf een advocaat meenemen die aanwezig mag zijn bij het verhoor.
Misschien best dat u een advocaat meeneemt om u te beletten incriminerende uitspraken te doen.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 28 nov 2020 20:52

Misschien persoonsverwisseling met TS zijn broer?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 nov 2020 20:57

Dat moet u zeker tegen de politieambtenaar zeggen....dat ze u lastig vallen en het een belachelijk systeem is.
Kijken wat er dan gaat gebeuren.
Gezien Salduz 3 bis verhoor blijkbaar kan u zelf een advocaat meenemen die aanwezig mag zijn bij het verhoor.
Misschien best dat u een advocaat meeneemt om u te beletten incriminerende uitspraken te doen.
Maar ik heb niks te verbergen. Waarom moet ik geld aan een advocaat uitgeven terwijl ik niks gedaan heb?
Voor mijn part halen ze heel mijn huis ondersteboven en kijken ze lekker in mijn gsm.
Ik word er gewoon zo kwaad van dat ik voor zulke onzin mijn kostbare tijd moet gaan verdoen.
Pff en als ik iedereen hier moet geloven moet ik dat maar slikken en daar maar mee content zijn.
Wat is de wereld toch rot. Wat is België toch rot.

LeenW
Berichten: 12839

#15 , 28 nov 2020 20:59

U heeft waarschijnlijk gelijk maar ik blijf het abnormaal vinden. Ga ik ook zo tegen die rechercheur zeggen.
Dit belachelijk rechtssysteem in België valt onschuldige mensen lastig en '' tuig '' laten ze zo zonder een verhoor of weet-ik-veel.
Misschien ondertussen ook eens aan de politie uitleggen hoe ze kunnen uitmaken wie 'onschuldig' is en wie 'tuig' zonder onderzoek te doen en oa mensen te verhoren
Maar ik ben ondertussen wel heel mijn dag kwijt omdat schorem mijn naam genoemd heeft.
Akkoord, maar dat is niet de schuld van politie/gerecht. Zij moeten hun werk doen en dat is het onderzoeken van deze zaak.

Ter vergelijking: Ronald Janssen was ook een brave leerkracht die nooit iets mispeuterd had tot hij ineens 4 moorden bekende. U kan echt geen voorkeursbehandeling verwachten op basis van uw modelleven.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”