Auto doorzoeken.

Engel92
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Auto doorzoeken.

#1 , 24 nov 2020 11:41

Hallo.

Wanneer mag een agent mijn auto doorzoeken.
Stel ik ga vuurwerk halen in belgie of duitsland voor oud en nieuw. Mag mijn auto dan zomaar doorzocht worden.?
Ik heb gelezen dat dit mag bij een heterdaad of bij verdenking van een misdrijf waar 4 jaar gevangenis straf op staat.

Dus kort gezegt mogen ze zomaar mijn auto door zoeken als ik vuurwerk in mijn auto heb.

Bij voorbaat dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 24 nov 2020 11:46

WPA (wet op het politieambt Art. 29. De politieambtenaren kunnen overgaan tot het doorzoeken van een voertuig of enig ander vervoermiddel zowel in het verkeer als geparkeerd, op de openbare weg of op voor het publiek toegankelijke plaatsen indien zij, op grond van de gedragingen van de bestuurder of de passagiers, van materiële aanwijzingen of van omstandigheden van tijd of plaats redelijke gronden hebben om te denken dat het voertuig of vervoermiddel werd gebruikt, wordt gebruikt of zou kunnen worden gebruikt :
1° om een misdrijf te plegen;
2° om opgespoorde personen of personen die aan een identiteitscontrole willen ontsnappen een schuilplaats te geven of te vervoeren;
3° om een voor de openbare orde gevaarlijk voorwerp, overtuigingsstukken of bewijsmateriaal in verband met een misdrijf op te slaan of te vervoeren.
Zij kunnen dit eveneens wanneer de bestuurder weigert te laten controleren of zijn voertuig in overeenstemming is met de wet.
Het doorzoeken van een voertuig mag nooit langer duren dan de tijd vereist door de omstandigheden die het rechtvaardigen. Het voertuig mag niet langer dan één uur worden opgehouden voor het doorzoeken uitgevoerd in het raam van het vervullen van de opdrachten van bestuurlijke politie.
Het doorzoeken van een voertuig dat permanent als woning is ingericht en dat op het ogenblik van het doorzoeken daadwerkelijk als woning wordt gebruikt, wordt gelijkgesteld met huiszoeking.
De politie mag dus niet zomaar doorzoeken. Enkel als ze een redelijke aanleiding hebben.

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 24 nov 2020 12:03

Dus kort gezegt mogen ze zomaar mijn auto door zoeken als ik vuurwerk in mijn auto heb.

Bij voorbaat dank.
Kort antwoord: ja de politie mag dit doen.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 24 nov 2020 13:09

zoals veel dingen in belgie

ge moogt vuurwerk wel kopen en hebben (binnen een bepaalde limiet) maar ge moogt het niet "vrij" gebruiken

niet dat het de mensen tegenhoud, op heterdaad betrappen op gebruik ervan bij nieuwjaar is bijna onmogelijk

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 24 nov 2020 13:17

Ik dacht dat men met het voorstel aan het spelen was om alle vuurwerk te verbieden dit jaar?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 24 nov 2020 14:09

Ik dacht dat men met het voorstel aan het spelen was om alle vuurwerk te verbieden dit jaar?
voor het afsteken toch, het kopen blijkbaar niet

typisch belgisch

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 24 nov 2020 15:14

Ik dacht dat men met het voorstel aan het spelen was om alle vuurwerk te verbieden dit jaar?
voor het afsteken toch, het kopen blijkbaar niet

typisch belgisch
Vervoeren zou dus blijkbaar wel mogen ? :shock:

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 24 nov 2020 20:23

Ik dacht dat men met het voorstel aan het spelen was om alle vuurwerk te verbieden dit jaar?
voor het afsteken toch, het kopen blijkbaar niet

typisch belgisch
Vervoeren zou dus blijkbaar wel mogen ? :shock:
voor zover ik weet is het aankopen en vervoeren als particulier toegelaten, wel binnen een beperkte limiet in aantal explosieve massa

het afsteken zonder "vergunning" of toelating van de burgemeester word nu de laatste dagen meer en meer aan banden gelegd door covid

Schrijnwerk87
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 nov 2020 21:41

Kort door de bocht maar zolang jij of jouw wagen geen aanleiding geven tot een interne controle mag een agent pas een deur opentrekken bij jouw toestemming. Eerder niet. Ze weten dit heel goed doch gaan vrijwel altijd hun boekje te buiten. Ik heb het zelf al meermaals meegemaakt en er is al 6j geen agent meer in mijn wagen geweest bij misschien wel 16 controles van papieren. Ze proberen wel, doch als jij duidelijk maakt dat dit niet zomaar mag, doen ze dit niet omdat ze zelf weten dat het een complex gegeven is. Inzake vuurwerk mag je effectief 1kg pyrotechnische sas in je wagen vervoeren. Wat tegenwoordig overeenkomt met 1 dikke cake hehehe. Ik ben ook een pyrofreak, heb mijn stock nu al thuis en geloof me, ik heb dit jaar net zoals andere jaren heus geen 4x op en neer gereden hoor. Je zit nog altijd in België, de razzia op vuurwerk op de baan begint hier pas op 27december. As usual, to late.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 24 nov 2020 22:56

Maar of u aan de criteria voldoet van de wet wordt door de politie en hun leidinggevenden bepaald niet door u.
Bij Wodca controle kan voertuig indien aan wettelijke voorwaarden voldaan is perfect voertuig doorzocht worden.
Trouwens er zijn nog andere wetgevingen waar politie voor bevoegd is en die eveneens controle voertuig mogelijk maken.

Ook douane mag een voertuig in bepaalde gebieden rond grens en in havengebieden doorzoeken. In Antwerpen loopt die bij tot Schoten.

RomeoDelta
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 nov 2020 23:01

Kort door de bocht maar zolang jij of jou wagen geen aanleiding geeft tot een interne controle mag een agent pas een deur open trekken bij jou toestemming. Eerder niet. Ze weten dit heel goed doch gaan vrijwel altyd hun boekje te buiten. Ik heb het zelf al meermaals meegemaakt en er is al 6j geen agent meer in mijn wagen geweest bij misschien wel 16 controles van papieren. Ze proberen wel doch als jij duidelijk maakt dat dit niet zomaar mag doen ze dit niet omdat ze zelf weten dat het een complex gegeven is. Inzake vuurwerk mag je effectief 1kg pyrotechnische sas in je wagen vervoeren. Wat tegenwoordig overeenkomt met 1 dikke cake hehehe. Ik ben ook een pyrofreak, heb mijn stock nu al thuis en geloof me, ik heb dit jaar net zoals andere jaren heus geen 4x op en neer gereden hoor. Je zit nog altyd in België, de razia op vuurwerk op de baan begint hier pas op 27december. As usual, to late.
Wat een hoop onzin...

RomeoDelta
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 nov 2020 23:01

Kort door de bocht maar zolang jij of jou wagen geen aanleiding geeft tot een interne controle mag een agent pas een deur open trekken bij jou toestemming. Eerder niet. Ze weten dit heel goed doch gaan vrijwel altyd hun boekje te buiten. Ik heb het zelf al meermaals meegemaakt en er is al 6j geen agent meer in mijn wagen geweest bij misschien wel 16 controles van papieren. Ze proberen wel doch als jij duidelijk maakt dat dit niet zomaar mag doen ze dit niet omdat ze zelf weten dat het een complex gegeven is. Inzake vuurwerk mag je effectief 1kg pyrotechnische sas in je wagen vervoeren. Wat tegenwoordig overeenkomt met 1 dikke cake hehehe. Ik ben ook een pyrofreak, heb mijn stock nu al thuis en geloof me, ik heb dit jaar net zoals andere jaren heus geen 4x op en neer gereden hoor. Je zit nog altyd in België, de razia op vuurwerk op de baan begint hier pas op 27december. As usual, to late.
Wat een hoop onzin...

RomeoDelta
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 nov 2020 23:05

Maar of u aan de criteria voldoet van de wet wordt door de politie en hun leidinggevenden bepaald niet door u.
Bij Wodca controle kan voertuig indien aan wettelijke voorwaarden voldaan is perfect voertuig doorzocht worden.
Trouwens er zijn nog andere wetgevingen waar politie voor bevoegd is en die eveneens controle voertuig mogelijk maken.

Ook douane mag een voertuig in bepaalde gebieden rond grens en in havengebieden doorzoeken. In Antwerpen loopt die bij tot Schoten.
De douane is bevoegd om eender waar op Belgisch grondgebied doorzoekingen van voertuigen te doen, het gebied dat jij aanhaalt noemt men de tolkring waar de douane vergaande bevoegdheden heeft inzake huiszoekingen, doorzoekingen,....

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 24 nov 2020 23:08

Correcte correctie in die tolkringen hebben ze nog ruimere bevoegdheden.

Vorig jaar nog Douane - Vlaamse belastingdienst en lokale politiezone.
Soortgelijke acties ook in zone Antwerpen.

Schrijnwerk87
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 nov 2020 00:05

Absoluut waar. Douane spreek ik me niet over uit. Die kwam ik letterlijk 1x tegen op 16j en ik woon in Limburgs grensgebied, vandaar. Zonder eigenlijke aanleiding mag een agent dit niet, net zoals in het eerste antwoord op dit topic al aangegeven werd met bijhorende documentatie. Rijdend staandegehouden had ik zopas nog 11x op 1 jaar tijd ad hand omwille vh type wagen. En die hoop onzin zoals u het omschrijft is wel hetgene dat heden ten dage werkt. De agenten geven na een vriendelijk gesprek immers zelf aan dat ze zonder eigenlijke aanleiding (deze kan echter snel ingevuld worden als ze willen bvb vuurwerk effectief zien liggen id wagen, niet onder de hoedeplank id koffer) idd niet id wagen mogen komen. Het zal zijn dat ze hun eigen rechten niet kennen of het precies toch voor interpretatie vatbaar is.
Inzake 1kg pyrotechnische sas, bewijs me het tegendeel aub.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”