Mag mijn loon op de bankrekening van mijn zus gestort worden?

shrhmd
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Mag mijn loon op de bankrekening van mijn zus gestort worden?

#1 , 10 nov 2020 22:58

Hallo, ik had een vraag waar ik geen duidelijk antwoord op kon vinden. Mijn eigen bankrekeningnummer is al bijna een jaar geblokkeerd omdat ik slachtoffer ben geweest van fraude en het proces nog steeds gaande is. Ik wou sinds kort een studentenbaan en vroeg me af of ik mijn zus haar bankrekeningnummer mag opgeven voor storting van mijn loon, zolang ik maar mijn eigen rijksregisternummer vermeld. Mag dit of niet? Zo niet, dan zal ik denk ik moeten wachten met het vinden van een studentenbaan tot mijn bankrekening gedeblokkeerd is helaas :( Graag ontvang ik een antwoord, ik kom hier zelf moeilijk uit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 10 nov 2020 23:02

Kunt u geen nieuw nummer openen bij een andere bank?

shrhmd
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2020 23:05

Kunt u geen nieuw nummer openen bij een andere bank?
Ik heb geprobeerd een bankrekening te openen bij een andere bank, maar ik kreeg enkel een mail dat mijn verzoek niet geaccepteerd werd. Waarschijnlijk komt dit omdat mijn vorige bankkaart nog behandeld wordt voor dat proces, maar daar is nog geen enige vooruitgang in geboekt. Ik zit als het ware vast, ik kan geen loon laten storten op mijn geblokkeerde rekening maar ik kan ook geen nieuwe rekening aanmaken omdat het proces dat blijkbaar niet toelaat :( Ik heb die bank bij wie ik een nieuwe rekening wou openen nog gecontacteerd wat hun reden was om mijn verzoek te weigeren maar ze hebben nog altijd niks geantwoord.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 10 nov 2020 23:11

Ik zou toch verder gaan bij een andere bank.
U moet wettelijk gezien toegang hebben tot minstens 1 zichtrekening, en de banken dienen dit gratis te verschaffen (vanaf je er minstens 1 hebt bij een bank, mogen de andere banken het gratis aanbod ook gewoon schrappen).

Er zijn legio banken waarbij je gewoon met je eID een bankrekening kan openen tegenwoordig, gewoon proberen.

shrhmd
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2020 23:15

Ik zou toch verder gaan bij een andere bank.
U moet wettelijk gezien toegang hebben tot minstens 1 zichtrekening, en de banken dienen dit gratis te verschaffen (vanaf je er minstens 1 hebt bij een bank, mogen de andere banken het gratis aanbod ook gewoon schrappen).

Er zijn legio banken waarbij je gewoon met je eID een bankrekening kan openen tegenwoordig, gewoon proberen.
Dank u, ik zal kijken welke er mogelijk zijn. Heeft u zelf misschien voorbeelden van zulke soort banken dan kan ik gerichter zoeken?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 10 nov 2020 23:36

Ik zou toch verder gaan bij een andere bank.
U moet wettelijk gezien toegang hebben tot minstens 1 zichtrekening, en de banken dienen dit gratis te verschaffen (vanaf je er minstens 1 hebt bij een bank, mogen de andere banken het gratis aanbod ook gewoon schrappen).

Er zijn legio banken waarbij je gewoon met je eID een bankrekening kan openen tegenwoordig, gewoon proberen.
Dank u, ik zal kijken welke er mogelijk zijn. Heeft u zelf misschien voorbeelden van zulke soort banken dan kan ik gerichter zoeken?
Zonder reclame te willen maken (noch heb ik aandelen in of bij 1 van onderstaande banken).

2 waarvan ik weet dat je het online kan aanvragen:
Keytrade bank en Hello bank.

Er zullen er wel nog meer zijn alvast.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 10 nov 2020 23:45

Was u soms een geldezel (of wordt u daarvan verdacht) en loopt het proces daarover?
Dat is een mogelijke reden waarom de banken een rekening weigeren te openen.
U staat op een zwarte lijst blijkbaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

shrhmd
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 nov 2020 23:50

Was u soms een geldezel (of wordt u daarvan verdacht) en loopt het proces daarover?
Dat is een mogelijke reden waarom de banken een rekening weigeren te openen.
U staat op een zwarte lijst blijkbaar.
Ja daar gaat het proces over, ik had ook al zo'n vermoeden dat dat de reden was van mijn weigering maar ik vroeg voor de zekerheid toch een reden aan die ene bank.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 nov 2020 11:24

De vraag die allereerst een antwoord behoeft is de volgende:

- is uw bankrekening geblokkeerd?
- of is er bankbeslag?

Indien er sprake is van een geblokkeerde rekening, kan u zonder problemen een andere rekening openen om uw loon op te storten. Een loon kan enkel op uw eigen bankrekening, gemeenschappelijke bankrekening, dan wel op derdenrekening gestort worden.

Gaat het om een schuldbemiddeling of CSR dan wordt uw loon gestort op een vaste rekening waaruit u dan leefgeld wordt toegekend. Dit omzeilen is verboden en strafbaar.

Ik raad u aan om contact op te nemen met uw plaatselijk ocmw en hun juridische dienst, of het CAW om dit probleem te bespreken.

In geval van beslag is betaling via cash geld ook een omzeiling en in feite strafbaar.

Betaling van uw loon op de rekening van uw zus is m.i. althans verboden, tenzij zij werd aangesteld als uw bewindvoerder en dan moet zij zich gedragen als bewindvoerder.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 11 nov 2020 11:46

"Ja daar gaat het proces over, ik had ook al zo'n vermoeden dat dat de reden was van mijn weigering maar ik vroeg voor de zekerheid toch een reden aan die ene bank."

Dat verwachtte ik al.
Dat IS de reden waarom geen enkele bank nog een rekening wil openen zilang dit niet is uitgeklaard.
Zoals ik schreef: u staat op een zwarte lijst wegens (verdenking van) betrokkenheid bij witwassen van misdaadgeld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2502
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 nov 2020 12:48

Zie ook #7 en # 9

Volgens mij kan uw loon per postassignatie en of een circulaire cheque uitbetaald worden.
De post kan uw assignatie cash uitbetalen of op een bankrekening ( ? ) overzetten.
Een circulaire cheque kunt u bij een bank ontvangen of op een bankrekening laten storten.
Of zelfs een gewone bedrijfscheque.

Mogelijkheid om bedrag cash te ontvangen of desnoods op zusters bankrekening te plaatsen.
Wel degelijk beseffen dat jullie dan met 2 betrokken zijn in een louche zaak.

https://www.partena-professional.be/nl/ ... aling-geld

P.S. Ik geef deze 3 mogelijkheden niet graag op JF, gezien de aard van de topic.


Geef graag de wetgeving in Nederland mee

https://www.pvexpert.nl/mag-ik-het-sala ... -rekening/

shrhmd
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 nov 2020 14:12

Ik heb een afspraak gemaakt bij het OCMW, hopelijk kunnen ze mij helpen met de misverstand betreft loonstorting en ook bij wie ik terecht kan voor de deblokkering van mijn bankkaart of op zijn minst updates van mijn proces want er is in 1 jaar tijd nog geen enige vooruitgang.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 nov 2020 16:44

Maar het antwoord op de vraag heb ik hier nergens gelezen !!

mag je loon op de rekening van je zus gestort worden ?

JA DIT MAG
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 nov 2020 17:04

Louis, als je mijn antwoorden leest, dan zal je zien dat ik wel op de vraag geantwoord heb. Ik ben het niet met je eens. Uiteraard kan hij zijn loon laten uitbetalen via een circulaire checque, de checque verzilveren en dan op de rekening van zijn zus storten. Toch zou ik willen wijzen op het opzettelijke omzeilen van opgelegde maatregelen en de nodige gevolgen.

zie ook eens:

viewtopic.php?f=53&t=106493&start=15
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 nov 2020 17:28

Begrijp TS helemaal niet : is slachtoffer geweest van fraude. TS graag even wat uitleg hier omtrent want dat kan alle richtingen uit. Meer dan 1 jaar blokkering van uw bankrekening terwijl u slachtoffer bent ???
Ik heb ook de topic van#14 verwijzing Marcus doorgenomen; welke ik zelf gans een kwakzalver verhaal topic vind. Van mensen die in de belangstelling willen staan.

Ik zou de reacties van Marcus niet zo maar minimaliseren, zijn steeds zeer verdienstelijk en gegrond.

Ook uw gezegde : overschrijving op de rekening van uw zus met vermelding van uw eigen rijksregisternummer.
Hier ben ik toch benieuwd waarom : uw rijksregister nummer is niet heilig hoor en kenbaar door vele mensen ( indien nodig ).
Ik veronderstel ( zoals ze in onze streek zeggen ) hier is meer dan stront aan den knikker.

En indien u betrokken bent in de fraude zaak onschuldig, zal uw rekening niet van hogerhand geblokkeerd zijn.
Meer details over de zaak fraude zouden wenselijk zijn of we belanden in de topic waarnaar Marcus verwees.

En aan Lowie ( een wijs en overrijp man ) hier is meer gaande dan wij weten. Een student die al meer dan 1 jaar in een fraudezaak is verwikkeld, roept bij mij argwaan op. Zou ook graag de ouderdom van TS willen weten.
En volgens Lowie volmondig : ja dit mag ?? In een zaak met een geurtje aan : OOK ??

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”