Belaging door buurman

JuriLight
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belaging door buurman

#1 , 08 nov 2020 09:14

Hallo!

Dit is een lang verhaal. Voor zij die het lezen: bedankt :).

Sinds maart 2018 woon ik in een gelijkvloers appartement - private huur. Naast mij staat een huis met sociale woningen (een 6-tal).

Mijn buurman is een man van 62 jaar en woont in het huis naast mij, op de 2de verdieping. Hij heeft toegang tot de tuin van het huis en spendeert er veel tijd.

Tot half augustus 2020 kwam ik goed overeen met mijn buurman. Hij was een soort vaderfiguur (weliswaar met een alcoholprobleem, maar met nuchtere periodes / dagen). Omdat ik van het begin aanvoelde dat het belangrijk was dit heel concreet te duiden, vertelde ik hem dat ook expliciet. Hij noemde mij regelmatig 'buurdochter' en we waren goede buren. Hij maaide mijn gras, ik hielp hem met internetaankopen e.d. en we babbelden af en toe in de tuin, die van hem of die van mij.

Hij is nogal opdringerig in aandacht vragen, dus ik stelde duidelijk grenzen. Voorbeeld: Wanneer we afspraken om even samen naar de winkel te wandelen voor diereneten voor zijn varkens, wilde hij ook altijd even op café. Ik zei hem dat ik dat niet wou / geen tijd had en na wat aandringen legde hij zich hierbij neer.

Half augustus besloot hij boos te worden. Omdat ik niet snel genoeg reageerde via Whatsapp. Het kwam uit het niets, hij begon te schelden in de tuin (Slet, hoer, iedereen in het dorp zit in uw foef). Even later gooide glazen potten naar mij vanuit zijn dakraam. Dit bezorgde mij enorm veel angst, omdat dit uitermate agressief leek en uit het niets. De dag nadien leek hij afgekoeld, ik zei hem mij gewoon een week met rust te laten (na een babbel met een kennis). Hij beloofde dit te doen.

Die zelfde dag gooide hij echter weer objecten naar mij (eieren), parasolstok tegen het raam, scheldpartijen en bedreigingen ("doe uw deur maar goed op slot", "ge oogst wat ge zaait", "gedaan met lachen", "zie maar dat ik u niet tegenkom als ik gezopen heb"). Hij zat plots altijd bij zijn voordeur (dus ik durfde niet buiten) en keek constant uit zijn ramen. Toen hij mijn poortje achteraan opzettelijk had open gezet (zat stevig dicht met snelbinders als extra bescherming in geval van wind) om mijn hond te laten ontsnappen, belde ik de politie. Mijn hond was weg (kwijt? Bij hem?), het was donker en 22h en nu was mijn dier in gevaar. Mijn hond kwam zelf terug en de politie arriveerde ook. Ik vertelde mijn verhaal. Zij gingen praten met de buurman. Hij ontkende alles behalve de eieren.
En stuurde direct nadien via whatsapp: "Nu is het oorlog." Olie op het vuur.

Een paar dagen nadien ging ik naar mijn wijkagent om aangifte te doen. Ze zei me dat als ik klacht indiende, mijn buurman naar het kantoor zou moeten gaan. Dat het woord tegen woord was. En een moeilijk iets om voor te leggen aan het parket. En dat een contactverbod - als dat al zou doorkomen - weinig zin had. Dat ik misschien op termijn kan verhuizen.
Wegens angst en weinig hoop op een effectieve uitkomst, maakte ik melding maar durfde ik geen klacht in te dienen.

Na 2 weken in angst te leven (met een Dremel in bed), kwam ik hem tegen op straat en ging ik het gesprek aan - in een poging tot verzoening. Ik legde uit dat hij mij intimideert en zei hem dat ik zelfs niet wist waarom hij boos was. Lang verhaal kort: ik zei dat ik hem 1 keer per week zou zien om samen even met mijn hond te wandelen, zolang hij mij niet zou smsen, whatsappen en mij met rust liet. Hij beloofde dit te doen.

Een paar dagen ging het goed, maar hij blijkt een meester manipulator. Vanaf begin september tot eind oktober is het hem gelukt om met kleine stapjes meer en meer te eisen. Dagelijkse telefoontjes, berichten via whatsapp (waar ik op reageerde omdat hij anders boos werd) en meermaals 'verplichte' babbels in de straat. Als ik niet genoeg tijd en emotie investeerde, werd hij boos.

De bom barstte opnieuw eind oktober. Hij was weer boos omdat ik niet had gereageerd via whatsapp. Het voelt alsof hij mij ziet als bezit en dat niks wat ik zeg er iets toe doet. Ik moet reageren wanneer hij wil, blij zijn en altijd aandacht geven wanneer hij dat eist. Anders zwaait er wat.
Dus hij begon opnieuw met de bedreigingen, scheldpartijen en objecten in mijn tuin gooien.

Ik bracht mijn wijkagent op de hoogte en vertelde haar dat ik inderdaad moet verhuizen. Want ik durf mijn tuin niet in. Kijk constant over mijn schouder. Weet nooit wat hij in petto heeft, en zie geen patroon in zijn gedrag. Hij is in mijn ogen labiel, vaak dronken en totaal onvoorspelbaar. Dus ik voel mij in gevaar.
Helaas is verhuizen geen optie. Mijn huisbazin weigert onderling akkoord en ik heb geen geld om te verhuizen als ik mijn huurwaarborg niet terug krijg. (Ik zou 2 maanden huur verliezen van de waarborg.)

Gisteren, 7 november, maakte mijn hond mij alert dat er iemand in mijn tuin was. De gordijnen blijven hier dicht (ik ben bang dat hij weer binnen zit te kijken en ook vermijd ik liefst dat hij informatie krijgt zoals: wanneer ik thuis ben) - dus ik gluurde langs de zijkant. Buurman was gewoon in mijn tuin, opende de grote bak en nam er iets uit. Liet de bak wagenwijd open en ging weer gezellig BBQ'en met zijn maatjes in zijn tuin. Ik belde de politie (wijkagent zei: je moet altijd bellen, dus nu deed ik dat dan maar). Politie kwam een uur of 2 later, ik deed mijn verhaal. Zij gingen naar de tuin, en gingen het gesprek met hem aan over de draad heen. Hij ontkende dat hij in mijn tuin was. En opnieuw geen bewijs.

Dat ik een camera moet plaatsen is me nu duidelijk.
Maar geld om te verhuizen of juridisch advies heb ik niet. Familie om te helpen of te verblijven heb ik ook niet.
Buurman kent de regels duidelijk goed. Hij weet exact wat hij kan doen zonder dat er gevolgen zijn. Houdt zich veilig in de grijze zone. Voorlopig...
Ik voel mij totaal machteloos, ben bang dat ik zal breken en vooral dat hij mij zal fysiek zal aanvallen (slaan, verkrachting, geen idee).

Is er iets wat ik kan doen? Het voelt meer en meer alsof het systeem enorm faalt.

Ik ging naar een pro deo advocaat en deed een aanvraag voor juridische steun. Tot nu toe is dit nog in behandeling.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 08 nov 2020 10:19

Klassiek belagingsverhaal.
Ook reactie van politie.
Systeem faalt hierbij idd volledig: je moet daar ook niet op rekenen.
Er zal door politie en parket pas echt ingegrepen worden na zware feiten.
Als het te laat is dus ...

Maar bij alle strafbare feiten, bedreigingen, beschadigingen, sluikstorten in je tuin, belaging op zich is OOK strafbaar ... klacht indienen - ook al gebeurt er niets mee.

Begin al met die clown volledig te blokkeren op uw telefoon & alle sociale media.
Geen gesprekken op straat.

Camera op (enkel uw !) tuin kan mogelijk enig bewijsmateriaal opleveren.
Poortje en bak op slot.

Telefoon (vanuit jaszak ofzo) laten opnemen als er kans is dat je 'm tegenkomt.
Verbale bedreigingen = strafbaar


Fysieke (en legale) verdedigingsmiddelen zoals je Dremel werken enkel indien je ze ook fysiek kan (en zal) gebruiken:
Je moet het bij of in de buurt hebben, wat vaak al lastig is
Je loopt het risico dat het tégen je gebruikt wordt als de ander het afneemt
Dat kan echter juridische gevolgen hebben voor u ...

Tekst verwijderd wegens onwettig - JurecaBE - moderator

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#3 , 09 nov 2020 10:26

Een alcoholist als buurman is niet leuk.

Er is een reden waarom hij zich op u fixeert. Omdat u blijkbaar het perfect slachtoffer bent en er niemand anders is die hij kan lastig vallen.

Ik heb een ex met een drankprobleem gehad en herken alles van wat u schrijft. Alleen ging mijn ex nog verder.

Ik ken uw buurman natuurlijk niet en mijn advies zou slecht kunnen uitdraaien maar zonder acties zou het ook slecht kunnen uitdraaien.

Blokkeer aub het telefoonnummer van uw buurman en laat geen contact tussen jullie beiden toe.
Hierboven schrijven ze over een verzoeningsgesprek en dat is geen slecht idee, behalve dat ik het zeker geen verzoening zou noemen. Ik zou op zo'n gesprek vragen u volledig met rust te laten. Niet via telefoon, niet aan de deur, niet via het venster of in de tuin.

Door u te verstoppen voor uw buurman, neemt u een slachtofferrol aan. Uw buurman weet dat u bang voor hem bent en u verder kan lastig vallen. Misschien helpt het als u uit het donker stapt en op momenten dat uw buurman iets doet, u dit opneemt of filmt én u hem vraagt te stoppen met ongewenst gedrag?

En elke keer weer gaat u naar de politie. En als u bang bent, belt u hen. Overdrijven mag :-)

Hulp kan in een klein hoekje zitten. Misschien zijn er buren die u ook kunnen bijstaan?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 nov 2020 17:25

Klassiek belagingsverhaal.

Tekst verwijderd wegens onwettig - JurecaBE - moderator
En zo komen klassieke belagingsverhalen maar al te vaak aan hun klassiek hoogtepunt.

Dit is 1 van de gevallen waar het naleven van de wet u ernstige schade kan toebrengen ...

JuriLight
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2020 18:58

...door politie en parket pas echt ingegrepen worden na zware feiten.
Als het te laat is dus ...
Dat is de reden
Maar bij alle strafbare feiten, bedreigingen, beschadigingen, sluikstorten in je tuin, belaging op zich is OOK strafbaar ... klacht indienen - ook al gebeurt er niets mee.
Beetje bang om klacht in te dienen omdat hij naast mij woont en er enkel bozer van wordt. Ik registreer wat hij doet en maak melding van alles. De wijkagent denkt ook dat een klacht in dit geval weinig goeds doet. Hopelijk volstaan meldingen voor dossieropbouw.
Begin al met die clown volledig te blokkeren op uw telefoon & alle sociale media.
Geen gesprekken op straat.
Check! Twee weken geleden gedaan. Hij probeert soms met andere nummers. Vandaag lag er een briefje in de brievenbus om alles terug te eisen wat hij mij ooit gaf.
Ik belde de wijkagent en ze gaf het advies het in zijn tuin te droppen en er foto's van te trekken. Nadien zijn briefje in zijn bus te stoppen met de tekst dat alles in zijn tuin ligt.
Camera op (enkel uw !) tuin kan mogelijk enig bewijsmateriaal opleveren.
Poortje en bak op slot.
Voorlopig staat mijn oude smartphone op mijn tuin gericht. Gratis app gedownload die normaal gezien registreert wanneer er beweging is. Dit lijkt te werken voor overdags. Maar hij kwam nog niet langs sindsdien.

Telefoon (vanuit jaszak ofzo) laten opnemen als er kans is dat je 'm tegenkomt.
Verbale bedreigingen = strafbaar
Moet ik een goede gewoonte van maken :).
Fysieke (en legale) verdedigingsmiddelen zoals je Dremel werken enkel indien je ze ook fysiek kan (en zal) gebruiken:
Je moet het bij of in de buurt hebben, wat vaak al lastig is
Je loopt het risico dat het tégen je gebruikt wordt als de ander het afneemt
Dat kan echter juridische gevolgen hebben voor u ...
Ik zei gisteren nog tegen iemand: ze zouden stun guns en pepperspray legaal moeten maken voor slachtoffers.
Camera's uitlenen aan slachtoffers. Tenminste een statuut aanmaken voor mensen in deze situatie.
Ook al is het niet bewezen dat je slachtoffer bent, als er genoeg elementen zijn voor de waarschijnlijkheid, moet er echt worden opgetreden.
Ik heb zelfs getuigen, maar niemand heeft er oor naar :).

BEDANKT voor jouw advies!!!

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 09 nov 2020 19:25

Ga al eens langs de dienst SLAchtofferZOrg bij u Lokale politie. Ook naar een www.caw.be in uw buurt.
Mogelijk is er wel een burenbemiddeling actief in uw gemeente.
Ga trouwens ook eens spreken met de commissaris verantwoordelijk voor de wijkwerking / interventie bij uw lokale politie.

Enig idee wat een stun gun doet en pepperspray? ... zijn in BE verboden net zoals in de meeste andere EU landen en zelfs bij veiligheidsdiensten zijn de tasers alleen in gebruik bij speciale eenheden. Pepperspray heeft elke politieambtenaar bij.

Elk gebruik van 'een' wapen want dat zijn ze is een risico ook voor diegene die ze gebruikt. Voor is is dat dan opzettelijke slagen en verwondingen met dan verzwarende omstandigheden...
Het gebruik van geweld is alleen wettelijk toegelaten aan de veiligheidsdiensten en voor burgers in geval van wettige verdediging en noodweer.
is geen goed idee.

Katrien83
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 nov 2020 19:33

Ik heb quasi hetzelfde meegemaakt en mijn eerste melding was 3 jaar later niet eens meer terug te vinden! Mijn voormalige buurman is uiteindelijk veroordeeld tot 30 maanden cel, nadat hij me na jaren belagen zwaar fysiek verwond heeft.
Ik snap dat n klacht hem kan provoceren, maar ik zou het echt maar één bemiddelingspoging geven! Als hij dan toch nog doorgaat: niet twijfelen en echt klacht indienen.
Vraag alleszins altijd het meldingsnummer, zodat je het achteraf kan aantonen en de meldingen nadien nog kan laten omzetten in een PV als het niet zou ophouden.
Klacht indienen bezorgt hem niet meteen problemen dus niet te bang voor zijn. Hij wordt dan gewoon ondervraagd en krijgt de boodschap dat hij moet stoppen, als hij u vanaf dan met rust laat gaan er geen verdere consequenties zijn voor hem. En jij hebt je rust terug. 95% vd stalkers stopt na 1 verhoor. Maar je weet het nooit natuurlijk, bij mij was het efgect can mijn klacht dat hij me fysiek aanviel.
Bescherm je toch maar zo goed mogelijk voorlopig en breng zeker de andere buren op de hoogte zodat je er niet alleen voor staat.
Pepperspray is illegaal, maar sterke haarlak is dat niet en bijna even effectief! Wel alleen in nood gebruiken, want kan je geld kosten als hij t vuil speelt. Ik hoop echt dat het bij jou niet zover zal komen als wat ik heb moeten meemaken, ik duim voor je.

Katrien83
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 nov 2020 20:00

Ik zou m voorlopig nog niet blokkeren op Whatsapp en zo, dan wordt je fysiek opzoeken zijn enige optie voor contact en maakt t gevaarlijke voor jou. Bovendien zijn die berichten hard bewijs, want al de rest gaat héél moeilijk te bewijzen zijn... Zet gewoon de meldingen van hem op stil en houd alle berichtenbij. En zowieso nooit nog een antwoord sturen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 10 nov 2020 09:34

Beetje bang om klacht in te dienen omdat hij naast mij woont en er enkel bozer van wordt. Ik registreer wat hij doet en maak melding van alles.
Hoe "meld" je dat dan ?
De wijkagent denkt ook dat een klacht in dit geval weinig goeds doet.
Politie zou intussen stilaan beter moeten weten
Niet dus ...
Hij probeert soms met andere nummers.
Is dus 1 van de kenmerken van belaging ...
Als éne manier niet meer lukt, probeert de belager gewoon een andere ...

Vandaag lag er een briefje in de brievenbus om alles terug te eisen wat hij mij ooit gaf.
Als het gegeven is, is het gegeven.
Geleend is iets anders.
Ik belde de wijkagent en ze gaf het advies het in zijn tuin te droppen en er foto's van te trekken. Nadien zijn briefje in zijn bus te stoppen met de tekst dat alles in zijn tuin ligt.
Wijkagente geeft u hier wel zéér slecht advies.
Briefje komt zo terug bij de belager, en zelf heb je niks meer .
Gegeven dingen terugeisen is ook deel van belaging, het macht uitoefenen over anderen.

Spullen waar je vanaf wil in iemands tuin gooien kan ook gezien worden als sluikstorten ...

Als je er van af wil, laat je de spullen afleveren door de wijkagente.
Kan ze hem ineens nog eens vertellen dat hij je met rust moet laten ... en dat in een "melding" zetten.


Ik zei gisteren nog tegen iemand: ze zouden stun guns en pepperspray legaal moeten maken voor slachtoffers.
Stun guns zijn niet echt zonder risico ...

Pepperspray: absoluut

Ik heb zelfs getuigen, maar niemand heeft er oor naar :).
Helaas typisch ...

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 nov 2020 11:29

Telefoon (vanuit jaszak ofzo) laten opnemen als er kans is dat je 'm tegenkomt.
Verbale bedreigingen = strafbaar
Moet ik een goede gewoonte van maken :).
Sommige smartphones hebben tegenwoordig een soort instelbare 'functie' toets. Je kan dan bepaalde acties instellen als je deze toets (één of meerdere keren kort achter elkaar) indrukt. Je zou bijvoorbeeld kunnen instellen dat je geluidsrecorder begint op te nemen als je twee keer duwt. Dan kan je dit heel vlot doen zonder de GSM uit je zak te moeten nemen. Natuurlijk moet je geen nieuwe telefoon gaan kopen, maar mogelijk heeft uw toestel deze optie. Mogelijk bestaan er ook apps hiervoor.

Oefen/test eventueel wel eens (gewoon eens laten aanstaan als je gaat winkelen ofzo), want de resultaten van zo'n opnames durven soms eens tegen te vallen. Omgevingslawaai, de stof van de zak die over de micro schuurt en andere invloeden durven het soms moeilijk te maken om te horen wat er gezegd wordt.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”