Medeplichtig diefstal hema

Jenny562
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Medeplichtig diefstal hema

#1 , 03 nov 2020 09:32

Dag ,
Ik had een vraag rond mijn broer (15jaar ) .
2 vriendinnen van hem waren parfum en make up aan het stellen .
Hij had niks .
Hij stond niet eens bij hun .
Maar bij de kassa toen de meisjes hun schooltas moesten leeg maken zeide ze , zijn naam waardoor de kassa mevrouw vroeg om zijn rugzak open te doen .
Toch heeft de politie hem mee genomen en hem medeplichtig verklaard nu moet hij volgende week naar een overhoring .

Wat zouden de gevolgen kunnen zijn?

Zou het Pv naar het parket gaan of niet ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 03 nov 2020 09:36

het louter op stap gaan met 2 "vriendinnen" maakt u nog niet medeplichtig als die 2 winkeldiefstallen plegen

het is ook niet aan de agenten om te zeggen dat hij daar aan medeplichtig is.

er zullen waarschijnlijk ook geen bewijzen zijn dat hij iets gestolen heeft of dat hij medeplichtig is, tenzij men kan aantonen dat hij op de hoogte was van de plannen van die 2 vriendinnen en dan nog . . .

eylis
Berichten: 8842

#3 , 03 nov 2020 15:21

Maar waarom wilden de 2 daders er perse je broer verklikken als hij er toch niets mee te maken had?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 nov 2020 16:51

waardoor de kassa mevrouw vroeg om zijn rugzak open te doen
En zat er iets in dat uit de winkel kwam ?

Nu, op zich is ook dat niet verboden.
Er is geen diefstal, tot je er onbetaald mee probeert de winkel uit te gaan ...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 nov 2020 17:01

Dag ,
Ik had een vraag rond mijn broer (15jaar ) .
2 vriendinnen van hem waren parfum en make up aan het stellen .


Hij had niks .
Hij stond niet eens bij hun .
Maar bij de kassa toen de meisjes hun schooltas moesten leeg maken zeide ze , zijn naam waardoor de kassa mevrouw vroeg om zijn rugzak open te doen
Hij stond niet eens bij hen, kassa mevrouw vroeg om rugzak te openen ???
Hij stond er niet bij, hoe wist die dame dat hij het was. En zij kan slechts na de kassa vragen om de rugzak te openen voor vermeende diefstal.
Indien de politie niets in zijn rugzak vond, zie ik niet in onder welke voorwendsel hij beschuldigd kan worden en meegenomen. Indien hij onschuldig was, dan heeft de politie hier een grondige fout gemaakt te samen met de kassa bediende. Misschien de juiste vriendinnen zoeken.
Misschien wordt hij desnoods als getuige opgeroepen.

.
Toch heeft de politie hem mee genomen en hem medeplichtig verklaard nu moet hij volgende week naar een overhoring .

Wat zouden de gevolgen kunnen zijn?

Zou het Pv naar het parket gaan of niet ?

Alvast bedankt

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 03 nov 2020 21:56

Ook als hij er niet direct bijstond kan hij mee betrokken zijn. Politie kan en mag niet zeggen dat hij medeplichtig is dat is iets wat de rechtbank moet uitmaken. Hij is verdacht om medeplichtig te zijn aan een misdrijf. Daar kan hij over gehoord worden.

Edoch gezien leeftijd is hij minderjarig en zal zijn zaak (mogelijk voor alle drie ) naar de jeugdrechter gaan en die kan maatregelen opleggen. Wat die zijn is hier op het forum koffiedik kijken.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”