Ex-werkgever vraagt schadevergoeding na diefstal

Tomm1977
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ex-werkgever vraagt schadevergoeding na diefstal

#1 , 28 sep 2020 14:00

Beste,

Ik heb op mijn vorig werk waar ik voor het financieel gedeelte instond de fout gemaakt dat ik geld naar mijn eigen rekening heb overgeschreven. Het gaat over 2 overschrijvingen met kleine bedragen, totaal ongeveer 800 euro. Inmiddels werk ik daar al enkele maanden niet meer en is men hier achter gekomen. De gelden zijn teruggestort, echter krijg ik vandaag een aangetekend schrijven van de werkgever waarin hij een schadevergoeding vraagt van 1500 euro omdat zijn boekhouder 24 uren nodig heeft gehad om alles na te kijken van in de periode waarin ik werknemer was. Indien ik dat niet in orde breng zal hij aangifte doen voor diefstal en juridische stappen nemen.

Dat ik fout ben geweest zal ik niet ontkennen, we spreken over een 800 euro dat ik foutief heb overgeschreven. Het bedrag doet er niet toe, maar het feit wel, daar ben ik me ook van bewust.

In de periode dat ik voor hem werkte heb ik ook maandelijks bedragen van 10000 tot 25000 euro moeten gaan afhalen om de zwarte uren te betalen. Een medewerker rekent maandelijks de uren van de werknemers uit welke in het wit mogen aangegeven worden en welke zwart zijn. Verder moest ik mensen die ziek waren op economisch werkloos zetten. De werkgever zelf deed dus ook zelf aan fiscale en sociale fraude. En zo zijn er nog enkele voorbeelden. Dat wetende vraag ik me af of ik hier ook iets mee moet doen. Hoewel ik dat liever niet wil omdat er dan ook anderen bij betrokken worden.

Ik zou graag enig advies hebben betreffende de schadevergoeding, kan ik hier iets aan doen? Kan hij dat zomaar eisen? En moet ik met de informatie die ik heb mezelf verdedigen? Of eventueel het gesprek aangaan in de hoop dat hij dit laat varen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 sep 2020 16:37

Als het tot een gerechtelijke procedure komt zal je nog nite thuis zijn, dus best braaf betalen. Je zou ook nog even kunnen proberen met het volgende: Je kan aan de werkgever laten horen dat je weet hebt van zijn zwarte zaken, en dat je daar bewijzen van hebt. En dat als hij de zaak doorzet , dit aan de openbaarheid (en de fiscus) zal bekend worden. En dan maar afwachten

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 28 sep 2020 16:39

Dat zit mij toch niet lekker hoor, zo'n verhalen van de pot verwijt de ketel.... :roll: :roll:

Reclame

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 sep 2020 09:51

Het is niet omdat de auto naast jou door het rood rijdt, dat jij niet bestraft zal worden als je door het rood rijdt...

BrainTrain
Berichten: 496

#5 , 29 sep 2020 21:40

Maar dan moet die werkgever nog kunnen bewijzen dat die boekhouder effectief 24 uren heeft gewerkt. Lijkt mij niet zo redelijk als alles werd terugbetaald en er naast die 800 euro niets is gevonden van foute overschrijvingen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”