Paypal

Bram_Goudeseune
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Paypal

#1 , 28 sep 2020 11:51

Een drietal weken geleden werd mijn Paypal account gehacket, waar ongeveer 1000 euro op stond.
Er zijn meerdere bewijzen die aantonen dat de hackers niet de toegang tot mijn pc hebben overgenomen, dus ook niet opereerden via het IP van mijn laptop, wat zou moeten betekenen dat Paypal instaat moet zijn om na te trekken van waar het IP kwam en bijgevolg kan concluderen dat de transacties niet via mij zijn verlopen, en ik dus bijgevolg mijn geld moet terug krijgen.

De hackers hebben helaas mijn wachtwoord, email login en beveiligingsvragen veranderd, dus ik kan niet eens een geschil openen op mijn account.
Wanneer ik tracht Paypal Belgie te bereiken, krijg ik enkel een automatisch antwoordapparaat dat mij vertelt dat ze omwille van Covid19 minder manschappen ter beschikking hebben.
Echter, meerdere emails, Twitter posts, Facebook berichten, vragen aan de community, leveren niks op behalve oorverdovende stilte.

Ik kan in zekere zin respect op brengen voor het feit dat de huidige pandemie de zaken vermoeilijkt en vertraagt, maar na weken niks, lijkt het mij dat ze hun gebruikers gewoonweg in de kou laten staan. Aangezien Paypal uiteindelijk eindverantwoordelijk blijft voor de beveiliging van hun systeem, lijkt het mij dat zij juridisch verantwoordelijk zijn hier.

Zijn er stappen die ik kan ondernemen om Paypal hun verantwoordelijkheid te laten nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 28 sep 2020 11:56

Waarop baseert u zich om te stellen dat paypal hiervoor verantwoordelijk zou zijn? Staat dit in hun algemene voorwaarden?

Bram_Goudeseune
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2020 12:19

Waarop baseert u zich om te stellen dat paypal hiervoor verantwoordelijk zou zijn? Staat dit in hun algemene voorwaarden?
Ik ben natuurlijk geen juridisch expert, vandaar dat ik hier mijn vraag stel.
Wat ik op maak uit hun User Agreement is dat de gebruiker zelf verantwoordelijk is voor het adequaat beveiligen van zijn of haar profiel. Echter, ook dat zij zelf binnen 48 uren zouden reageren in het geval van problemen. In dat geval verzaken ze zelf hun verantwoordelijkheid.

Opnieuw, ik ben geen expert, maar als morgen uw kredietkaart gestolen wordt en u wil deze bijgevolg zo snel mogelijk laten afsluiten maar uw bank heeft tot onbepaalde tijd besloten alle werkzaamheden stil te leggen en u bijgevolg aan uw lot over te laten, lijkt het mij toch dat ze zich ontzien van een van hun meest primaire taken...

Reclame

LeenW
Berichten: 12836

#4 , 28 sep 2020 12:34

Mogelijk hebben ze wel al de stappen genomen om de account te blokkeren, maar hun onderzoek nog niet afgerond? Uiteraard dat communicatie wel beter kan, maar uw geld is hier wel het belangrijkste.

Het zal er een beetje van afhangen waar het mis is gegaan, maar als het ging om een massale hack bij Paypal, was dat al wel in het nieuws geweest. Ik vrees toch een beetje dat u op de een of andere manier zelf iets hebt gedaan waardoor een hack mogelijk was.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 sep 2020 12:36

Om een kaart te laten blokkeren heb je geen bank nodig, maar bel je gewoon naar Cardstop https://cardstop.be/nl/home/privacy.html

Bram_Goudeseune
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2020 13:32

Mogelijk hebben ze wel al de stappen genomen om de account te blokkeren, maar hun onderzoek nog niet afgerond? Uiteraard dat communicatie wel beter kan, maar uw geld is hier wel het belangrijkste.

Het zal er een beetje van afhangen waar het mis is gegaan, maar als het ging om een massale hack bij Paypal, was dat al wel in het nieuws geweest. Ik vrees toch een beetje dat u op de een of andere manier zelf iets hebt gedaan waardoor een hack mogelijk was.
Het gaat niet over het feit over of communicatie beter kan, maar over het feit dat er letterlijk nul communicatie is, niks. Er is letterlijk niemand op hun kantoor.
Wie weet hebben ze reeds iets gedaan, maar hoogstwaarschijnlijk niet, in ieder geval heb ik er het raden naar.

Het gaat over mijn persoonlijke account, niet over een massale hack, zoveel is duidelijk. Of het al dan niet mijn persoonlijke fout is, doet enkel ter zake eens ik effectief kan proberen mijn geld terug te vragen, wat ik nu niet eens kan, omdat ik geen toegang heb en Paypal verzaakt om hun gebruikers te helpen.

Bram_Goudeseune
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 sep 2020 13:43

Om een kaart te laten blokkeren heb je geen bank nodig, maar bel je gewoon naar Cardstop https://cardstop.be/nl/home/privacy.html
Ik maakte enkel een vergelijking om duidelijk te maken waarom - me dunkt - Paypal wel enige verantwoordelijkheid heeft,ik ben bekend met Cardstop.
Om de illustratie dan maar duidelijker te maken: beeld u in dat u uw kredietkaart kwijtspeelt, iemand er mee aan de haal gaat en 1000 euro van uw rekening haalt.
Echter, cardstop is voor onbepaalde tijd onbereikbaar dus u kan uw kaart niet blokkeren. Uw bank - voor wie ten rade moet om uw geld terug te zien - is eveneens onbereikbaar.

Het lijkt me dat er toch enige verantwoordelijkheid bij de instanties in kwestie kan worden gelegd om de situatie op te lossen, in plaats van de schuld te leggen bij de persoon die zijn kaart is kwijt gespeeld en geholpen dient te worden.

Fiets
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 sep 2020 14:40

Als het niet van je PC komt, wel, dan is het waarschijnlijk een geval van phishing. Ik heb ook PP en krijg zat valse emails. Nooit klikken op een link in een email, altijd via het net gaan. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Nooit veel geld laten staan op je rekening bij PP. Bij problemen, zoals bij zowat al die grote en machtige bedrijven, is het een nachtmerrie om iets gedaan te krijgen. Zie bvb Trustpilot
https://www.trustpilot.com/review/www.paypal.com

Blijven druk zetten, eventueel de media inzetten, maar veel kans op slagen heb je niet. En het bedrag is te klein om jurudische stappen te zetten afgezien van het feit dat je dit sowieso zou verliezen.

Bram_Goudeseune
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 sep 2020 15:10

Als het niet van je PC komt, wel, dan is het waarschijnlijk een geval van phishing. Ik heb ook PP en krijg zat valse emails. Nooit klikken op een link in een email, altijd via het net gaan. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Nooit veel geld laten staan op je rekening bij PP. Bij problemen, zoals bij zowat al die grote en machtige bedrijven, is het een nachtmerrie om iets gedaan te krijgen. Zie bvb Trustpilot
https://www.trustpilot.com/review/www.paypal.com

Blijven druk zetten, eventueel de media inzetten, maar veel kans op slagen heb je niet. En het bedrag is te klein om jurudische stappen te zetten afgezien van het feit dat je dit sowieso zou verliezen.
Ja, phishing emails krijg ik natuurlijk ook regelmatig maar dat is nu niet iets waar ik me snel in zal laten vangen.
Ik weet weliswaar waar het vandaan komt: er is een vari-virus op mijn computer geinstalleerd geweest nadat ik door slaapdeprivatie eventjes minder aandachtig was dan normaal bij de installatie van een programma (ja, dat is natuurlijk mijn eigen fout).

Heb natuurlijk direct alle malware weggehaald, grote kuis gehouden, wachtwoorden veranderd, enzovoort. Maar voor Paypal was ik dus al te laat.
Wat ik bedoelde met dat het niet van mijn pc komt, is dat de hackers niet de controle over mijn pc van op afstand hebben kunnen overnemen, en dus ook niet via mijn IP, geld heben overgeschreven, (dat maakt het moeilijker om te bewijzen dat jij niet zelf die transacties hebt goedgekeurd en de kans om het geld terug te krijgen kleiner).

Ik beweer dan ook niet dat Paypal mijn geld moet terug betalen (hoewel ik daar natuurlijk wel op hoop), wel dat ze een zekere verantwoordelijkheid dragen om mij de nodige stappen te laten zetten om de situatie te kunnen oplossen. Wat niet gaat als er letterlijk niemand aanwezig is op hun bureau. En dat lijkt me toch een zekere vorm van plichtsverzuim.

Ben al even bezig met druk te zetten op allerlei manieren, dit is gewoon nog een andere manier om te na te gaan wat ik kan doen. Een rechtszaak tegen een dergelijke conglomeraat zal ik natuurlijk niet snel beginnen. Maar een mens weet nooit waar hij mogelijks nuttige raad kan vinden natuurlijk.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#10 , 28 sep 2020 15:20

niet iedere massale hack van een groot bedrijf word onmiddellijk in het breed uitgesmeerd in het nieuws, zeker niet als het om soms gevoelige financiele diensten gaat.

Bram_Goudeseune
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 sep 2020 15:23

niet iedere massale hack van een groot bedrijf word onmiddellijk in het breed uitgesmeerd in het nieuws, zeker niet als het om soms gevoelige financiele diensten gaat.
Er is geen sprake van een massale hack.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#12 , 28 sep 2020 16:31

niet iedere massale hack van een groot bedrijf word onmiddellijk in het breed uitgesmeerd in het nieuws, zeker niet als het om soms gevoelige financiele diensten gaat.
Er is geen sprake van een massale hack.
niet dat gij of ik weet :)

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 30 sep 2020 19:39

Aangifte bij politie doen om te beginnen misschien?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”