Mes online besteld. uitnodiging tot verhoor.

CVC2020
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Mes online besteld. uitnodiging tot verhoor.

#1 , 24 sep 2020 16:03

Enkele maanden gelden op wish een mes besteld.
Mes is nooit aangekomen, geld terug gekregen gehad (volledige automatisch).
Vandaag politie aan de deur, oproep tot verhoor categorie Bestellen van een verboden wapen.
Het mes blijkt een knipmes te zijn, dit was moeilijk zichtbaar op foto.
Prijs was 10€, ik ging er vanuit dat dit speelgoed was.

Aan wat kan ik mijn verwachten voor het verhoor?
Wat is mijn beste verdediging

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 24 sep 2020 16:52

Gewoon de waarheid vertellen lijkt mij hier de beste strategie.

CVC2020
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2020 17:35

Correctie het blijkt een valmes te zijn en geen knipmes.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 24 sep 2020 17:41

Hebt u een screenshot van de advertentie?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 24 sep 2020 18:29

Correctie het blijkt een valmes te zijn en geen knipmes.
zijn ook verboden in belgie

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 24 sep 2020 19:11

Salduz bis cat 3 verhoor vermoed ik. U mag een advocaat raadplegen en zelfs meebrengen naar het verhoor.



http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2006060830


HOOFDSTUK II. - Indeling van de wapens.

Art. 3.§ 1. Als verboden wapens worden beschouwd :




5° spring- of valmessen met slot, vlindermessen, boksbeugels en blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp;


HOOFDSTUK VIII. - Verbodsbepalingen.

Art. 19.Het is verboden :
1° (wapens per postorder of via het internet te verkopen of te koop aan te bieden aan particulieren, of de verkoop op afstand van wapens [2 , munitie en laders]2 aan particulieren te organiseren); <W 2008-07-25/37, art. 13, a, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2008>


HOOFDSTUK XII. - Strafbepalingen.

Art. 23.Zij die de bepalingen van deze wet of [1 van]1 haar uitvoeringsbesluiten (evenals de in artikel 47 bedoelde wet) overtreden, worden gestraft met gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar en met een geldboete van 100 euro tot 25 000 euro, of met een van deze straffen alleen. <W 2008-07-25/37, art. 15, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2008>
Met dezelfde straffen worden gestraft zij die wetens onjuiste verklaringen hebben afgelegd om de erkenningen of vergunningen bedoeld door deze wet of door de besluiten tot uitvoering ervan te verkrijgen, alsook de personen die van deze verklaringen gebruik maken.
Indien de in het eerste lid bedoelde inbreuken worden gepleegd door een overeenkomstig artikel 5 erkend persoon of ten aanzien van een minderjarige, wordt het vastgestelde strafminimum op een gevangenisstraf van een jaar gebracht.
[1 In afwijking van het eerste tot derde lid, worden de niet overeenkomstig artikel 5 erkende personen die de artikelen 12/1, eerste lid, 4°, en 35, 1°, van deze wet of hun uitvoeringsbesluiten overtreden, gestraft met geldboete van zesentwintig euro tot honderd euro. De boete kan zo veel keer worden toegepast als er wapens zijn. Indien de feiten met kwaadwillig opzet zijn gepleegd of in geval van een tweede veroordeling wegens een van de in deze bepalingen omschreven misdrijven, gepleegd binnen een termijn van vijf jaar, te rekenen van de eerste, wordt de straf verhoogd tot een geldboete van honderdeen euro tot driehonderd euro.
Poging tot het plegen van het in het eerste lid bedoelde misdrijf, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijftienduizend euro, of met een van die straffen alleen.]1

CVC2020
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 sep 2020 20:13



HOOFDSTUK VIII. - Verbodsbepalingen.

Art. 19.Het is verboden :
1° (wapens per postorder of via het internet te verkopen of te koop aan te bieden aan particulieren, of de verkoop op afstand van wapens [2 , munitie en laders]2 aan particulieren te organiseren); <W 2008-07-25/37, art. 13, a, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2008>


HOOFDSTUK XII. - Strafbepalingen.

Art. 23.Zij die de bepalingen van deze wet of [1 van]1 haar uitvoeringsbesluiten (evenals de in artikel 47 bedoelde wet) overtreden, worden gestraft met gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar en met een geldboete van 100 euro tot 25 000 euro, of met een van deze straffen alleen. <W 2008-07-25/37, art. 15, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2008>
Met dezelfde straffen worden gestraft zij die wetens onjuiste verklaringen hebben afgelegd om de erkenningen of vergunningen bedoeld door deze wet of door de besluiten tot uitvoering ervan te verkrijgen, alsook de personen die van deze verklaringen gebruik maken.
Indien de in het eerste lid bedoelde inbreuken worden gepleegd door een overeenkomstig artikel 5 erkend persoon of ten aanzien van een minderjarige, wordt het vastgestelde strafminimum op een gevangenisstraf van een jaar gebracht.
[1 In afwijking van het eerste tot derde lid, worden de niet overeenkomstig artikel 5 erkende personen die de artikelen 12/1, eerste lid, 4°, en 35, 1°, van deze wet of hun uitvoeringsbesluiten overtreden, gestraft met geldboete van zesentwintig euro tot honderd euro. De boete kan zo veel keer worden toegepast als er wapens zijn. Indien de feiten met kwaadwillig opzet zijn gepleegd of in geval van een tweede veroordeling wegens een van de in deze bepalingen omschreven misdrijven, gepleegd binnen een termijn van vijf jaar, te rekenen van de eerste, wordt de straf verhoogd tot een geldboete van honderdeen euro tot driehonderd euro.
Poging tot het plegen van het in het eerste lid bedoelde misdrijf, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijftienduizend euro, of met een van die straffen alleen.]1
Beste Ik heb niks verkocht, ik heb gekocht via wish.com. Het was mij niet duidelijk dat het mes in elkaar geschoven kon worden. het leek mij eerder een veredelde brievenopener. Stond ook te koop als dagger, welke vertaald dolk is en voor mij onder de blanke wapens valt niet ?

CVC2020
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 sep 2020 20:23

Hebt u een screenshot van de advertentie?
https://canary.contestimg.wish.com/api/ ... -large.jpg
Dit staat er bij de advertentie:
NEW Benchmade Infidel Dagger AUTO OTF Knife 3.81" D2 Satin Double Edge Blade, Red Wooden Handles

jef007
Berichten: 1683

#9 , 24 sep 2020 21:45

Prijs was 10€, ik ging er vanuit dat dit speelgoed was.

hoe kan een mes, dagger, knife…….speelgoed zijn????
gegokt en verloren man!!

CVC2020
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 sep 2020 23:49

Prijs was 10€, ik ging er vanuit dat dit speelgoed was.

hoe kan een mes, dagger, knife…….speelgoed zijn????
gegokt en verloren man!!
Veredelde brievenopener leek mij wel leuk. Helaas genoeg vrienden die vanalles via wish bestelden en nooit geen problemen gehad. Zodus ook eens op de site gekeken, 1 ding besteld en patat :shock: . Dus gegokt en verloren moet idd wel zijn ...

CVC2020
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 sep 2020 23:53

Heeft er iemand misschien nog iets constructief bij te dragen ?

LeenW
Berichten: 12839

#12 , 25 sep 2020 00:08

Het is nu eenmaal moeilijk te geloven dat iemand op basis van die foto denkt dat het om speelgoed zou gaan. U mag het proberen, maar ik vrees dat dit uw geloofwaardigheid gaat aantasten.

Issued
Berichten: 1227

#13 , 25 sep 2020 04:53

https://canary.contestimg.wish.com/api/ ... -large.jpg
Dit staat er bij de advertentie:
NEW Benchmade Infidel Dagger AUTO OTF Knife 3.81" D2 Satin Double Edge Blade, Red Wooden Handles
"OTF knife" is de afkorting voor "out of front knife". Dat is de Engelse benaming voor een valmes. Het wordt wat moeilijk om zo aan te tonen dat je het niet wist en niet kon weten.

CVC2020
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 sep 2020 08:35

https://canary.contestimg.wish.com/api/ ... -large.jpg
Dit staat er bij de advertentie:
NEW Benchmade Infidel Dagger AUTO OTF Knife 3.81" D2 Satin Double Edge Blade, Red Wooden Handles
"OTF knife" is de afkorting voor "out of front knife". Dat is de Engelse benaming voor een valmes. Het wordt wat moeilijk om zo aan te tonen dat je het niet wist en niet kon weten.
Ik ben geen kenner, wist helemaal niet war OTF voor stond. Het was een impuls aankoop die op enkele seconden gebeurd is. Met speelgoed bedoelde ik niet letterlijk speelgoed, maar goedkope rommel dat er uitziet als ...

Franciscus
Berichten: 38602

#15 , 25 sep 2020 12:02

Het is het art 3 §1 5° die op de koper / bezitter van toepassing zijn.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”