Aanhouding in het buitenland

Stef W
Topic Starter
Berichten: 9

Aanhouding in het buitenland

#1 , 10 sep 2020 08:54

Ik heb een zuiver theoretisch vraagje.

Een Belg wordt aangehouden in een Europees land op basis van een door België uitgevaardigd Europees Aanhoudingsbevel.

Is hier de termijn van 48 uur om te verschijnen voor de (Belgische) onderzoeksrechter überhaupt ergens van toepassing, en zo ja, vanaf wanneer begint deze termijn dan te lopen?

En waar staat dit uiteraard ergens?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 10 sep 2020 13:55

Zal moeilijk gaan. Betrokkene kan zo wie zo al beroep aantekenen en weigeren om overgeleverd te worden. Is specifieke regeling die ik niet meer ken.
Bij mijn weten zal u in dat andere land voor de bevoegde rechtbank verschijnen die de overlevering zullen bevestigen en dan moet er op zoek gegaan worden naar een wijze om over te leveren.

Goede uitleg:
https://joachimmeese.be/criminis/uitlev ... ugevicius/

Stef W
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 10 sep 2020 14:29

Ja dat had ik al gelezen.

Maar is er dan bv ergens een regeling die zegt dat bv vanaf het moment van de 'overdracht' aan de Belgische poltiediensten iemand dan alsnog binnen de 48 uur voor de OR moet verschijnen of helemaal niets?

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”