Laster en eerroof van toepassing

lordnicky
Topic Starter
Berichten: 8

Laster en eerroof van toepassing

#1 , 03 sep 2020 00:26

Een korte toelichting:
* Het betreft een geschil binnen een vakbond tussen 2 afgevaardigden onderling
* Een 3-tal jaren terug heeft men mij gevraagd om een aantal mandaten vrijwillig neer te leggen, dit werd op papier gezet, met de uitdrukkelijke boodschap 'dit is geen schuldbekentis in enige vorm" erbij genoteerd.

Nu ben ik momenteel kandidaat voor een andere functie binnen dezelfde vakbond, waarop de (enige) tegenkandidaat een mail heeft rondgestuurd naar iedereen die stemgerechtigd is, met daarin de bewering dat ik een fraudeur ben, die reeds gepakt is geweest op fraude en dat dat de reden is dat ik 3 jaar geleden een aantal mandaten heb moeten neerleggen. Dit is echter pertinent onwaar. Deze mail werd naar meer dan 100 personen binnen de organisatie doorgestuurd.

Valt iets dergelijks onder de regelgeving omtrent "laster en eerroof", zoja, hoe ga ik hier best verder mee om?

Alvast bedankt voor enige nuttige info!

Mvg.

Nicky

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 03 sep 2020 11:33

Wat wil u precies bereiken en op welke termijn?
Publieke verontschuldigingen?
Andere kandidaat dwingen om zich terug te trekken uit de verkiezingen?
Strafrechtelijke vervolging?
Schadevergoeding?
"sowieso" schrijf je zo.

lordnicky
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 03 sep 2020 12:04

Wat wil u precies bereiken en op welke termijn?
Publieke verontschuldigingen?
Andere kandidaat dwingen om zich terug te trekken uit de verkiezingen?
Strafrechtelijke vervolging?
Schadevergoeding?
Ik wil gewoon zwart op wit bewezen hebben dat hetgeen hij beweert, pertinent onwaar is. (het betreft een overheidsvakbond, een beschuldiging van fraude is letterlijk reden tot ontslag)

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 03 sep 2020 13:48

Dit is inderdaad laster en eerroof. Tenzij de andere partij bewijs van zijn claim kan aanleveren.
U kan dit aangeven bij de politie.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”