Het gaat om digitale goederen ter waarde van meer dan 100.000 € waarvan al een pv opgesteld is bij de politie.
Deze zijn ontvreemd nadat iemand toegang verkregen heeft tot een account door te beweren dat hij de eigenaar was. Dit deed hij door in een andere munteenheid ongeveer 1€ naar het account te sturen, dit kon hij doen puur op basis van de accountnaam. Hierna nam hij contact op met de support dienst van het platform om deze transactie als "bewijs" te gebruiken dat het account van hem is.
Hierbij:
- Werd de account bescherming die een code die via e-mail verstuurd om in te loggen uitgeschakeld door support. Deze bescherming brengt me ook op de hoogte van ongeauthoriseerde activiteit.
- Werd een verdere pin-code die vereist is om de digitale goederen te verhandelen uitgeschakeld door support op verzoek van de dader
- Was support eerder al op de hoogte gebracht van eerdere zo'n (mislukte) pogingen om toegang te verkrijgen tot het account doordat de account bescherming me toen verwittigd had.
- Was support al op de hoogte gebracht van een eerdere succesvolle poging op een ander account.
- Heeft support de identiteit van de dader niet nagegaan noch bewijzen van eerdere betalingen aan het account opgevraagd. Wat mij bijvoorbeeld wel gevraagd werd om de accounts terug te krijgen.
- Het IP adres, land van herkomst en muntheid van de dader verschillen bovendien van die van het account (!) en de gebruiksgeschiedenis van het account.
Kan ik deze firma aansprakelijk stellen? Dit zijn toch serieuze fouten. Bij aangifte zei de agent dat hij niet zag hoe er iets ten laste gelegd kan worden tegen het bedrijf dat mijn account zomaar weg gaf aan iemand die beweerd dat het zijn account was. Is het realistisch om hiervoor een advocaat onder de arm te nemen en een schadevergoeding te eisen? De dader zal vermoedelijk moeilijk op te sporen zijn dus zou ik de schade willen verhalen op de firma die het zomaar weggegeven heeft.
Deze firma weigert de digitale goederen te herstellen (wat ze in principe kunnen) of om verdere verhandeling van de gestolen digitale goederen tegen te gaan. Ze nemen bovendien een percentage op elke transactie die gebeurt met de gestolen goederen en blijven dus profiteren van het feit dat deze gestolen zijn. Dan stel ik me toch ook de vraag of hier sprake kan zijn van heling.