Herstelonderzoeken en een positieve drugtest bij gebruik voor roken bestemde kruidenproducten

ibtm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Herstelonderzoeken en een positieve drugtest bij gebruik voor roken bestemde kruidenproducten

#1 , 28 aug 2020 01:49

Beste,

Ik had een algemene vraag. Ik moet inzake een positieve drugtest in het verkeer (cannabis) binnenkort herstelonderzoeken uitvoeren. Ik heb sinds deze positieve drugtest geen cannabis meer gebruikt. Wel gebruik ik bij regelmaat het voor roken bestemde kruidenproduct op basis van cbd met een thc waarde <0.2 %. Dan heb ik mij hier preventief laten testen op cannabisgebruik en blijkt dat dit voor roken bestemde kruidenproduct een positieve drugtest geeft op cannabis (na 6 maanden geen cannabis te gebruiken en dus enkel dat tabaksproduct). Ik vraag mij af in welke mate dit eigenlijk allemaal legaal in orde is en of de gehanteerde testmethoden hier dan wettelijk zijn als ze een legaal middel erkennen als een verdovend middel. Ik gebruik een product dat niet erkend wordt als cannabis of verdovend middel, net om geen cannabis te gebruiken maar bekom zo dan toch nog positieve test op cannabis gebruik of een verdovend middel. Is het enigzins aantoonbaar dat ik hier enkel gebruik maak van dit voor roken bestemde legaal kruidenproduct (dat niet wordt erkend als verdovend middel maar enkel als tabak) moest ik hier alsnog een positieve uitslag hebben bij een medisch herstelonderzoek of bij een latere urinecontrole gevraagd door justitie? En is dit allemaal wettig? Dat de overheid een product verkoopt dat niet wordt erkend als verdovend middel maar dat bij een drugstest dan wel wordt erkend als een verdovend middel. Alsmede voor een test in het verkeer, want ik vermoed dat hierbij dan nog steeds de kans bestaat dat dit een positieve test in het verkeer geeft. Algemeen is dus de vraag
1) hoe en of dit kan worden aangetoond dat hier een legaal middel wordt gebruikt dat niet is erkend als verdovend middel (en welk ook geen enkel psychotroop effect heeft) in geval van een positieve drugstest en bijkomend of dit dan wel wettelijk is tav de manier dat dit in de handel wordt gebracht als een tabaksproduct maar het leid tot een erkenning als een drug (wat me enigzins discriminerend lijkt tav gebruik van enerzijds een wettelijk middel en anderzijds tav andere tabaksproducten die niet leiden tot deze problematiek). Ik ben verder geheel onthouden tav alcohol en heb nooit enige harddrug gedaan en rook nooit sigaretten.
2) Kan dit juridisch worden aangevochten. Ik heb hiervoor reeds het parlement aangeschreven en justitie. Vanuit justitie wordt hier dan steeds naast de kwestie geantwoord, met name dat deze producten worden getest op hun thc waarde die kleiner moet zijn dan 0.2% wat eigenlijk geheel naast de kwestie is. Bij een regelmatig gebruik van dit tabaksproduct (wat bij een tabaksproduct normaal lijkt) zal je dus steeds positief testen op druggebruik (of cannabis) en onderga je eigenlijk ongewild discriminatie en criminalisatie waar de persoon in kwestie zich nochtans geheel aan de wet houd
3) Zijn er testen die hier een onderscheid in kunnen maken tussen beide producten of is het gewoon de manier van testen die hier zorgt voor deze problematiek

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 28 aug 2020 08:51

Zijn er testen die hier een onderscheid in kunnen maken tussen beide producten of is het gewoon de manier van testen die hier zorgt voor deze problematiek

Mvg
Niet roken, en zeker die onzin niet. Dan begrijp je meteen dat er geen "problematiek" is, buiten je houding.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 aug 2020 09:16

Staat er niet in de "bijsluiter" dat je na gebruik niet met de wagen mag rijden? Staat soms ook bij legale geneesmiddelen op de bijsluiter, dus waarom ook niet bij een nepcanabisprodukt

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 28 aug 2020 10:04

Wel gebruik ik bij regelmaat het voor roken bestemde kruidenproduct op basis van cbd met een thc waarde <0.2 %.
Bevat dus cannabisderivaat.
legaal kruidenproduct (dat niet wordt erkend als verdovend middel maar enkel als tabak)
Erkend als tabak? Onzin. Tabak is tabak. Komt van de tabaksplant. Er bestaat geen "erkenning als verdovend middel", enkel een lijst van verboden producten. Doet denken aan een alcoholverslaafde die parfum drinkt omdat hij geen alcohol meer mag hebben en dan zegt "ik drink toch geen borrels? Ik gebruik toegelaten parfum.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 28 aug 2020 10:13

Het is niet omdat iets legaal te koop is, dat het verder geen gevolgen heeft. Alcohol is ook legaal te verkrijgen, maar mag niet onbeperkt samen met auto rijden gebruikt worden. Dit gaat gelijkaardig zijn. U gaat dus moeten kiezen, het product of het rijbewijs.

Voor het overige ben ik wel akkoord dat dit zorgt voor meer onduidelijkheid. De overheid kan dit soort "grijze" producten beter verbieden.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 28 aug 2020 10:58

Hoeveel van dat cbd spul rookt u? 1 per dag of meer zoals een kettingroker? Want genoeg van een lage waarde roken geeft ook een grote waarde.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”