kras op wagen door onbekenden

JVanDerSarre
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

kras op wagen door onbekenden

#1 , 25 aug 2020 12:50

Beste forum,

Deze morgen heb ik moeten vaststellen dat mijn wagen (wellicht afgelopen nacht) een serieuze kras heeft gekregen.
De wagen stond volgens de regels van de kunst geparkeerd in omgeving woning.
Als ik ergens tegenaan zou geschuurd hebben bij het rijden of een passant onvrijwillig met een fiets ofzo ertegen aan gereden zou hebben, zou het horinzontaal met meerdere kleinere en ondiepe krassen staan, vermoed ik.
Gezien de aard van de kras (1 verticaal en diep op achter passagiersdeur), ben ik ervan overtuigd dat het moedwillig is toegebracht.

Natuurlijk weet ik niet door wie en waarom? Vermits 's nachts gebeurd, ook geen getuigen.

*Wat kan ik doen? Aangifte bij politie tegen onbekenden? Haalt dit iets uit?

*Vermits geen tegenpartij bekend, geen verhaal mogelijk, dus verzekering zal niet vergoeden?
Ik zie dat ik in mijn verzekeringscontract "mini omnium" heb, waarbij staat:
De Mini Omniumverzekering verzekert uw voertuig
tegen schade door brand, diefstal, glasbreuk,
natuurkrachten en botsing met dieren.

Schade door onbekenden natuurlijk niet, maar valt dat misschien onder mini omnium, ook al staat het er niet expliciet bij?
Quid impact op mijn contact, premie en BM?. Is het daarom wel aangewezen om zo'n "kleine" schade aan te geven?

*Ook heb ik zoiets als "Waarborgfonds Motorverkeer" gevonden, waar je met je schade terecht kan bij onbekende partij, maar
- dit is iets in NL, bestaat zoiets ook in BE?
- bovendien vraagt men (in NL) hiervoor 2 getuigen, maar die heb ik dus niet.

Bedankt voor jullie tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 aug 2020 14:13

Zelf betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 25 aug 2020 14:21

u kan klacht indienen tegen onbekenden bij de politie, of het iets uithaalt? vermoedelijk niet

maar als dat een blijven probleem is en er worden komende weken zo nog wagens aangetroffen, heeft de politie toch al een basis om te beginnen zoeken

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 aug 2020 18:53

Gezien de aard van de kras (1 verticaal en diep op achter passagiersdeur), ben ik ervan overtuigd dat het moedwillig is toegebracht.
Vandalisme wordt normaal niet gedekt door een mini/kleine omnium ...
*Wat kan ik doen? Aangifte bij politie tegen onbekenden? Haalt dit iets uit?
Het komt in de statistieken
Misschien wordt er wel iemand voor opgepakt, die dezelfde feiten, rond dezelfde tijd in de buurt pleegde en daar wel betrapt of opgemerkt werd.
Als u het niet aangeeft, zal het nooit onderzocht worden en kan u daar nooit op "meeliften"

Schade door onbekenden natuurlijk niet, maar valt dat misschien onder mini omnium, ook al staat het er niet expliciet bij?
Verzekering dekt wat er expliciet als gedekt staat
Rest is niet gedekt ...

*Ook heb ik zoiets als "Waarborgfonds Motorverkeer" gevonden, waar je met je schade terecht kan bij onbekende partij, maar
- dit is iets in NL, bestaat zoiets ook in BE?
Bestaat hier ook
Dekt dergelijke gevallen niet

Schade niet aantoonbaar veroorzaakt door een motorvoertuig :arrow: niet gedekt

Bij vluchtmisdrijf wordt materiële schade bovendien enkel vergoed indien er ook aanzienlijke lichamelijk letsel is ... hier dus niet

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”