pubers, politie en drugs

Vraagstaartje77
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pubers, politie en drugs

#1 , 20 jul 2020 12:15

Mijn zestienjarige dochter werd toen ze in februari stond aan te schuiven om een scoutsfeest binnen te gaan uit de rij gepikt door politieagenten met een drugshond. Ze moest ter plekke een drugstest ondergaan die positief bleek voor cannabis. Ze werd ook gefouilleerd. Ze had geen drugs bij. De politie heeft haar dan de toegang geweigerd en ons opgebeld om haar op te komen halen.

Twee weken geleden is ze opgebeld door de politie, die haar uitnodigde voor een gesprek op het politiekantoor. Er werd aangegeven dat het gesprek verband hield met het incident in februari, maar meer uitleg over het doel van het gesprek kwam er niet.

Nu, mijn dochter is zoals eerder gezegd 16. Is het normaal dat de politie minderjarigen uitnodigt op het politiekantoor zonder de ouders daarvan in te lichten? Is mijn dochter verplicht om op de uitnodiging in te gaan? Kan zij dat weigeren, of kan ik dat weigeren in haar plaats? Indien niet, kan ik eisen om aanwezig te zijn bij het gesprek? Wat zijn de mogelijke juridische consequenties van een positieve drugstest?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 20 jul 2020 14:04

- Ouders moeten vooraf niet verwittigd worden, wel na afloop.
- U kan ook niet eisen aanwezig te zijn, ze mag wel een advocaat meenemen
- Het verhoor zal hoe dan ook moeten gebeuren, desnoods komen ze haar arresteren en meenemen.
- Het zal vooral een kwestie zijn van de naam van de dealer te geven, een gewone gebruiker interesseert de politie minder.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 22 jul 2020 19:35

Kleine nuance: bij minderjarigen die als verdachte worden gehoord MOET een advocaat aanwezig zijn.
Een telefoontje voor een gesprek? Normaal dient de politie schriftelijk een uitnodiging te sturen tenzij ze inderdaad gewoon de naam van een dealer trachten los te peuteren .

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”