Misbruik politie meldingen geluidsoverlast

steven1540
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Misbruik politie meldingen geluidsoverlast

#1 , 18 jun 2020 15:45

Wanneer ik in de tuin werk heb ik graag achtergrond-muziek. We wonen in een open bebouwing met perceelsgrenzen van 3m tot buren.
Enkel de linkerbuur heeft al op 3 jaar tijd de politie gebeld van geluidsoverlast. Telkens zeiden wij dat de radio nog speelt en dat politie die aanbelde , gerust mocht komen luisteren achter in de tuin. Maar dan werd er beweerd dat de radio nu stiller speelde maar ik'm eerder al had stiller gezet....
We hebben toch het recht om muziek in de tuin te spelen of stond dit in de verkavelingsvoorschriften van niet....
Ik vermoed dat er trouwens niet gesproken mag worden van geluidsoverlast maar eerder van geluidshinder hetgeen louter subjectief is en wij niet hoeven opdraaien voor een persoonlijk probleem dat zich tussen de oren afspeelt....
Geluidsoverlast moet men objectief vaststellen en enkel geluidsoverlast is strafbaar denk ik.
Nu wij hebben er genoeg van al die politie bezoeken en vinden eerder dat die linkerburen (andere buren geen enkel probleem) ons aan het pesten zijn omdat ze toch weten dat de politie ervan uitgaat dat wij de schuldigen zijn (kwam zelfs rechtstreeks uit één van de politie-monden...) en willen uiteindelijk zo afdwingen dat we helemaal geen muziek meer mogen spelen.
Wat kan ik doen in dit geval? Er zijn al 3 pogingen, verzoeken geweest tot overleg, zelfs met een moderator , maar zij willen niet met ons rond de tafel gaan zitten....
En hoe moet ik telkens optreden tegen die engzichtige politie die u al beschuldigd nadat ge de voordeur open gedaan hebt. Wat kan ik tegen hun zeggen?
Moet ik in de tegen aanval en een klacht indien wegens laster aan ons adres?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 18 jun 2020 16:01

En hoe gaat men dat objectief doen?
Als de politie kan vaststellen dat er 'overlast' is gewoon door te horen is dat overlast.
Objectieve vaststellingen kunnen door een geluidsmeter te gebeuren ( zal maar ineens antwoord geven)..edoch bij overtreding is de som sowieso 'ietje' hoger want is dan een wanbedrijf met mogelijkheid tot beslagname en verbeurdverklaring.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 18 jun 2020 17:03

Al eens aan oortjes gedacht? Jij hebt je muziek en je buur de stilte. Alletwee content. Ik zou het ook niet leuk vinden dat de buren “constant” een radio laten jengelen met muziek die mogelijks mijn smaak niet is.

Reclame

steven1540
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2020 17:04

Hoezo:
Als de politie kan vaststellen dat er 'overlast' is gewoon door te horen is dat overlast

zijn zij supermensen die gewoon mogen zeggen dat is geluidsoverlast zonder DB+ en DB-reset metingen

Verder begrijp ik niet goed wat je bedoeld met:"edoch bij overtreding is de som sowieso 'ietje' hoger want is dan een wanbedrijf met mogelijkheid tot beslagname en verbeurdverklaring."

steven1540
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2020 17:06

Dan is er de vraag mag men muziek spelen in de achtertuin. die niet te luid staat volgens mij want het is niet te horen op straat. Maar tja kan er ook niet aan doen dat de fysica vd geluidsgolven voorplanting langs alle kanten gaat.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 18 jun 2020 17:40

Neen, de politie is perfect bevoegd om een overtreding vast te stellen zonder de meting te doen - dat is nu net hun bevoegdheid. Is dan een overtreding en geen wanbedrijf indien vastgesteld met meting en correctioneel vervolgbaar.
https://www.politie.be/5363/over-ons/po ... ereglement

Dan kan men nog discuteren over nachtlawaai tussen 22 en 06 uur ... dit terwijl bepaalde zaken al toegelaten zijn van 5 uur.
Ook wordt nacht anders gedefinieerd in strafwettelijke context nl één uur na zonsondergang en een uur voor zonsondergang uur van KMI.

En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 jun 2020 18:59

Belaging -geen laster- waarbij de politie misbruikt wordt als middel om iemand te belagen, is een meer geslepen vorm van stalking.


Gekend fenomeen dat de eerste die zijn zeg of melding doet, te snel geloofd wordt, en zo de attitude van de politie bepaalt nog voor die ter plaatse is.

steven1540
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jun 2020 09:47

@Inazuma dat is net de situatie waarin we belandt zijn. Die buren haten ons en kunnen ook niks meer verdragen van ons. Daarom willen ze pet herhaaldelijk de politie te bellen voor geluidsoverlast bekomen dat we helemaal geen muziek mogen spelen in onze achtertuin. Of althans muziek volume zo laag zetten dat zij dit niet meer kunnen horen. Maar dan heb ik er ook niks meer aan tijdens mijn tuin werkzaamheden.
Hoe kunnen we dit stoppen, want die buren zullen niet stoppen met ons op deze wijze te pesten.
En wat zeg tegen die politie mensen die altijd hun kaart trekken en zeggen ja nu staat radio niet hard maar daarstraks blijkbaar wel want buren hebben gebeld en dat doen ze toch zo maar niet, dus je hebt hem stiller gezet. enz...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 jun 2020 10:12

Hoe het ook mag of niet mag, als je constant het muziek van de buur moet beluisteren is zeker ook niet plezant, gelukkig heb ik andere buren, ik hou ook niet van constant muziek rondom mij, het normaal lawaai uit de velden en de straat is al erg genoeg .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 22 jun 2020 11:42

Nogmaals: gebruik oortjes !

artemis
Berichten: 3293

#11 , 22 jun 2020 17:52

Lees er eens je gemeentelijk politiereglement op na. In nogal wat steden en gemeenten is het spelen van versterkte muziek (en daar hoort een radio ook bij) niet toegelaten in openlucht, tenzij mits speciale toelating voor een evenement ofzo.
Bedenk ook wat het zou geven als al je andere buren dit ook deden....
Oortjes is inderdaad de enige sociale oplossing.

jef007
Berichten: 1679

#12 , 22 jun 2020 20:10

wat baten kaars en oortjes als de uil niet horen wil!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”