Medeplichtig aan fraude (GELD EZEL)

Assem
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Medeplichtig aan fraude (GELD EZEL)

#1 , 16 jun 2020 19:51

Hallo allemaal, ik heb een vraag in verband met fraude, ik werd benadert door iemand die mijn bankkaart wou lenen om daar geld op te laten storten en dat geld af te halen, ik zelf zou dan een deel van dat geld krijgen, ik gaf de dader mijn online banking account, maar kort daarop las ik dat het illegaal is, ik veranderde gelijk mijn wachtwoorden, de dader vroeg me waarom ik dat heb gedaan, ik zei dat ik nietmeer mee doe en ik zijn geld niet hoef, hij zelf had nlg geen geld gestort op mijn rekening en in ontving ook geen geld, ik dacht dat ik er van af was en dat ik er nooit meer wat van zou horen, fout gedacht, enkelle weken later werd mijn rekening nummer geblockeerd, ik bellde de bank en vroeg ze hoe dat komt,? De medewerkster zei dat er een vermoede van fraude is en dat het om meerdere rekeningen gaat, de vrouw zei ook dat ik geen geld heb ontvangen en dat ze dus niet weet wat de gevolgen voor mij zullen zijn, de zaak loopt nog dus ik weet nog niet wat mij te wachten staat, weten jullie of ik wat heb gedaan dat strafbaar is,? Ik heb geen geld ontvangen dus ik zie niet in waarom ik gestraft zou moeten worden.?

HELP A.U.B.!!! kan iemand me vertellen wat ik riskeer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 16 jun 2020 20:11

Moeilijk verhaal, u geeft uw wachtwoorden voor online banking en stelt zich daar geen vragen bij? Bent u meerderjarig?

Is er enkel een onderzoek van de bank of is de politie al langs geweest?

Assem
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2020 20:32

Moeilijk verhaal, u geeft uw wachtwoorden voor online banking en stelt zich daar geen vragen bij? Bent u meerderjarig?

Is er enkel een onderzoek van de bank of is de politie al langs geweest?
Ik ben meerderjarig jaa, de dader vertelde me dat hij de belastingen wou omzeilen en dat hij dat kan door meerdere bedragen naar meerdere rekeningen te storten, zo kan de belastingsdienst dat geld niet belasten, ik dacht dus dat het niet erg is, enkelle minuten later googelde ik het, en ik kwam er achter dat hij mij als geld ezel wou gebruiken, en dat het strafbaar is, ik veranderde all mijn wachtwoorden en zei dat ik er niet mee te maken wil hebben, maar ik heb GEEN geld ontvangen, dus ik snap niet wat ik fout heb gedaan, ik snap dat ik mijn account niet zomaar zou moeten afgeven, maar hij heeft mijn account maar voor een half uur gehad, ik denk dat de politie is ingeschakeld maar dat weet ik niet zeker, ik werd enkel door de bank benadert.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 16 jun 2020 20:35

Meewerken aan belastingfraude is ook strafbaar..

U bent op zijn minst heel naïef geweest, het zal afwachten worden wat er van komt. Men zal vooral op zoek zijn naar de persoon die alles organiseert, dus als u die naam de politie geeft, kan het misschien daarmee gedaan zijn (als men u gelooft).

Assem
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jun 2020 20:45

Meewerken aan belastingfraude is ook strafbaar..

U bent op zijn minst heel naïef geweest, het zal afwachten worden wat er van komt. Men zal vooral op zoek zijn naar de persoon die alles organiseert, dus als u die naam de politie geeft, kan het misschien daarmee gedaan zijn (als men u gelooft).
Snap ik, maar hoe kun je medeplichtig zijn als jij zelf geen cent van het geld hebt ontvangen,? Ze doen nu onderzoek maar is het niet zo dat als ze zien dat van dat zwart geld geen cent op mijn rekening terecht is gekomen dat ik zelf niets strafbaar heb gedaan,? Want ik ben uiteindelijk gewoon een naïef persoon die er BIJNA in is getrapt, als jij dit verhaal zo leest, ziet u iets dat mij in de problemen kan brengen,? Want ik heb toch nee gezegd en heb me terug getrokken.?

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 16 jun 2020 20:55

Men kan u ook gewoon cash betaald hebben he.

Blijkbaar is er op die korte periode toch iets gebeurd op uw rekening, anders zou de bank u niet contacteren. Dus mogelijk is er wel degelijk een misdrijf gepleegd door uw toedoen.

Assem
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jun 2020 21:07

Men kan u ook gewoon cash betaald hebben he.

Blijkbaar is er op die korte periode toch iets gebeurd op uw rekening, anders zou de bank u niet contacteren. Dus mogelijk is er wel degelijk een misdrijf gepleegd door uw toedoen.
Ik kan u garanderen dat ik geen geld heb ontvangen, ik ken de daders niet eens, ze benaderden mij via social media, ik heb ze nog nooit gezien in het echt, de bank zei wel dat er geen zwart geld is ontdekt op mijn rekening, en dat ze dus niet weten wat de gevolgen zullen zijn voor mij, er zijn meerdere rekeningen die wel geld hebben ontvangen, het is een groot onderzoek maar ik weet dus wel dat op mijn rekening geen zwart geld zit of zat, en de bank zei ook dat ik mildere straffen kan verwachten, ze zei dat het kan dat de bank afscheid van mij zal nemen maar dat er verder niets gedaan zal worden, maar ik heb geen zekerheid daarom deze vraag.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 17 jun 2020 07:29

Want ik heb toch nee gezegd en heb me terug getrokken.?
Wie heeft u wijsgemaakt dat terugtrekken veilig is?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Assem
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jun 2020 17:28

Want ik heb toch nee gezegd en heb me terug getrokken.?
Wie heeft u wijsgemaakt dat terugtrekken veilig is?
Dat zeg ik niet, maar ik heb screenshots van de hele conversatie, en daar zie je gewoon dat die persoon mij wijs probeert te maken dat het legaal is en ik niets riskeer, ik geloofde dat en gaf hem de gegevens van mijn online banking app, hij melde zich aan en veranderde het limiet van hoeveel geld ik kan ophalen, zodatvhij de dag daarop mijn bankkaart kon komen ophalen om dat geld van hem dat wordt gestort kan ophalen, maar ik googelde dit en kwam er snel achter dat dit crimineel is en onder fraude valt, ik veranderde mijn account en wachtwoord, hij kon dus nietmeer bij mijn account en ik gaf ook aan dat ik niet mee doe en dat hij mijn bankkaart niet krijgt, ik heb geen geld ontvangen van hem en ik hoorde daarna ook niets meer van hem, ik heb gelezen dat je pas echt in de problemen zit als de criminelen je bankkaart in handen hebben en ze het gestorte geld van jou rekening halen, en dat is bij mij tottaal niet het geval, de daders hebben niet eens geld laten storten laat staan het geld eraf gehaald, dus ik hoop echt dat ze gaan inzien dat ik een slachtoffer ben die er nipt aan is ontsnapt.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”