Misbruik van mijn gegevens?

Eerljkeverkoper
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Misbruik van mijn gegevens?

#1 , 26 mei 2020 10:47

Dag beste mensen,

Alvorens dank ik u alvast voor uw tijd en moeite. Hopelijk krijg ik enig hulp.


Een goede 3 maanden geleden werd ik per mail gecontacteerd door een random Nederlands incassobureau, het ging om een schuld van paar duizend euro. Natuurlijk schrok ik me kapot, maar na een beetje het uitzoeken op forums, dacht ik dat het om een ‘phising-scam’ ging. Dus ik negeerde dit maar.

Sinds een maand geleden, heb ik deze zelfde mail per post ontvangen. Ik heb deze kantoor vervolgens gecontacteerd om te vragen hoe en wat, bleek om een schuld te zijn bij een bedrijf dat Admarkt advertenties aanbied.

Natuurlijk ben ik in shock, ik wist in eerste instantie niet eens wat Admarkt betekende, en hoe dat ineens bij mij terecht kwam, en waarom? Dus ging deze incassobedrijf het uitzoeken bij het bedrijf waar ik ‘schulden’ heb.

Bleek dat mijn eigen persoonlijke e-mail adres gekoppeld was als ‘facturatie-adres’ en voor andere zaken werd er een andere email adres gebruikt. Zij zeggen dat mijn gegevens (alleen mijn mail) gebruikt is geweest, dus ik moet hiervoor opdraaien. Anders moet ik een klacht indienen bij de politie en de kopie hiervan doorsturen naar hun.

Ik vroeg ook aan deze kantoor of er een contract is opgemaakt geweest, (wij zijn met 6 thuis, en mijn neef heeft een tijd bij ons ingewoond) . Ik wou kijken of er een handtekening opstond dat ik zou herkennen, helaas is er niets van contract, alles werd online gedaan.

Ik heb geen flauw maar ook geen flauw idee hoe en waarom iemand mij dit zou aandoen, dit gaat niet om paar honderd euro’s maar echt om duizenden..

Nu is mijn vraag, wat moet ik nou doen? Ik heb een beroep wat ik niets op mijn strafblad mag hebben staan, waar zal dit heen gaan. Ik heb het thuis gevraagd of iemand misschien ooit mijn mail heeft gebruikt bij dit soort zaken, mijn ouders zeggen wel bij immo kantoren, of gratis test site’s mijn email hebben ingetikt, deze mails krijg ik ook vaak binnen met hun naam erop, maar voor advertentie reclame’s??? Daar weten zij niets van..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 26 mei 2020 10:58

zij moeten nog steeds bewijzen dat u een contract hebt aangegaan.

het louter gebruik van u mail adres is nog geen reden of correcte manier om aan te nemen dat u een overeenkomst hebt aangegaan, immers iedereen kan uw adres misbruiken.

vraag hun via aangetekend schrijven achter de nodige bewijzen binnen de 14 dagen zoniet dat u verder geen contact wenst en dat bij herhaaldelijk contacteren u klacht zal indienen wegens belaging

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mei 2020 11:13

Admarkt advertenties = plaatsing advertenties tegen betaling.

Best aan deze firma of incasso bureau een kopie per mail vragen van de geplaatste advertenties.
Zo kunt u bekijken op wat zij betrekking hebben en wie zich met die zaken bij jullie bezig houdt.
In die advertenties zal wellicht enkele personalia vermeld zijn. Dus deze bewijzen vragen.
Indien in uw bezit, kunt u zelf nagaan welke personen in uw omgeving in die advertenties nut hebben.

Ook zoals in uw topic vermeld : aangifte doen bij de politie en PV vragen; en kopie verzenden aan incasso bureau en Admarkt.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2020 11:22

kijk eens op volgende link : voorwaarden van 2 de hands.be

https://help.2dehands.be/helpContentBlo ... 00050yvSAA

https://www.2dehands.be/ hier kunt u de advertenties doorlopen en misschien iets ontdekken

Persoonlijk advies : blijf van deze sites weg : veel dubieuze zaken tussen.

Eerljkeverkoper
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2020 11:26

Bedankt beiden.

Betreft advertenties voor het verkopen van armbandjes, uurwerken en andere accessoires. Ik ken niemand in mijn directe omgeving die dit verkoopt.. Althans misschien als hobby maar dat is mij niet bekend.

Ik vroeg al tig keer om bewijzen, ik krijg enkel te horen dat het gaat om mijn email adres dat gekoppeld is aan een ander email adres. Deze ‘hoofdemail-adres’ is een neppe email adres.

Ik wil heel graag aangifte doen, maar zal dat geen gevolgen hebben van mijn baan?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mei 2020 11:38

Ik ben geen software of IT deskundige; maar volgens mij moeten er tocht gegevens beschikbaar zijn van het hoofd mailadres, zodat uw mailadres er kan aangekoppeld worden.
Nu wat ik mij afvraag is : uw mailadres is gekoppeld als facturatie adres. Maar het contact adres of mailadres van de verkoper moet toch te vinden zijn bij die firma's. Mensen die op die advertenties reageren moeten toch ergens terecht kunnen : toch zeker een bestaand mailadres, naam en plaats : anders hebben die advertenties geen zin.

Toch ook uw neef eens doorlichten.

Eerljkeverkoper
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mei 2020 12:02

Zij hebben mij ook verteld om welke ‘hoofdemail’ het gaat. Alleen kunnen zij er niks mee, omdat mijn email ingesteld stond als ‘facturatieadres’ lekker gemakkelijk..

Wie gaat dit allemaal uitzoeken? Deze bedrijf, ik? Of de politie.. ik denk dat zij dit niet zullen doen, de politie ook niet..

Inmiddels iedereen van mijn vrienden/familie/vriendin gecontacteerd en nagevraagd, alleen mijn ouders gebruiken af en toe mijn mail..

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mei 2020 12:11

U heeft kennis over welke producten het gaat op die websites.
Kunt u niet contact nemen met de verkoper en doen alsof u geïnteresseerd bent.
Doe een bod op een van goedkopere aanbiedingen en tracht zo zijn identiteit te ontwaren.
Op die sites moet men toch gegevens doorgeven om te bestellen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 mei 2020 12:18

Wat mij ook opvalt, is het feit dat uw facturatie adres gekoppeld is aan het andere emailadres.
Toch verbazend dat men kan factureren enkel alleen aan een emailadres; zonder verdere gegevens.

Men moet toch naam adres en woonplaats hebben om te factureren. Ze zeggen zelf dat enkel uw mailadres is gebruikt.
Waar zijn de kopieën van de facturen ? Reeds opgevraagd aan het incasso bureau en de firma Admarkt ?

Zonder facturen en facturatiegegevens : geen schulden.

Dat zou heel makkelijk zijn. Zo kan iedereen op uw mailadres factureren.
Actie tov de firma die factureert.

Eerljkeverkoper
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 mei 2020 12:27

Ik heb wel facturen ontvangen, maar nam dit nooit serieus zoals veel andere reclame berichten dat ik binnen krijg in mijn mail. Zo krijg ik elke dag berichten dat ik 100kg aan coca cola heb besteld en deze kan ophalen als ik de verzendkosten betaal.. ik dacht dat dit ook zoiets was, niet dus!

Facturatie heb ik ook altijd per mail gekregen, nooit per post of iets dergelijks. De eerste keer dat ik per post iets kreeg was van deze incassobureau.

Het facturatie is gekoppeld op een bedrijfnaam dat niet in België bestaat, en gekoppeld aan mijn e-mail adres.

Als ik zo de Admarkt voorwaardes snel las, stond er dat je een bedrijf moet zijn om goedgekeurd te willen worden, nou daarvoor moet je toch een BTW nummer hebben? Ik snap niet, hoe en waarom deze factuur gekoppeld word aan mijn email.

En maar dreigen dat ik binnen 7 dagen deze helemaal moet betalen..

Eerljkeverkoper
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 mei 2020 12:28

Helaas staan deze producten niet meer online. Admarkt heeft deze producten geschorst.. dus ik kan ze ook niet benaderen of uitzoek wie het is..


father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 mei 2020 12:33

Kunt u die bewuste bedrijfsnaam eens vermelden ?

Dus facturen zonder uw persoonlijke gegevens en dergelijke zijn volgens mij ongeldig.
Zeker uw naam en adres gegevens moeten er op vermeld staan. BTW nr.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 mei 2020 12:36

Ik heb wel facturen ontvangen, maar nam dit nooit serieus zoals veel andere reclame berichten dat ik binnen krijg in mijn mail. Zo krijg ik elke dag berichten dat ik 100kg aan coca cola heb besteld en deze kan ophalen als ik de verzendkosten betaal.. ik dacht dat dit ook zoiets was, niet dus!

Facturatie heb ik ook altijd per mail gekregen, nooit per post of iets dergelijks. De eerste keer dat ik per post iets kreeg was van deze incassobureau.

Het facturatie is gekoppeld op een bedrijfnaam dat niet in België bestaat, en gekoppeld aan mijn e-mail adres.

Als ik zo de Admarkt voorwaardes snel las, stond er dat je een bedrijf moet zijn om goedgekeurd te willen worden, nou daarvoor moet je toch een BTW nummer hebben? Ik snap niet, hoe en waarom deze factuur gekoppeld word aan mijn email.

En maar dreigen dat ik binnen 7 dagen deze helemaal moet betalen..
Indien u facturen per mail ontvangt, en die zijn niet voor u, reageren.
doorsturen die mails aan verdacht@safeonweb.be politiediensten Brussel


Welke gegevens staan er op die facturen : adressering enkel aan email adres ?


http://www.advocaten-lambeets.be/nl/nie ... chtsgeldig

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 26 mei 2020 12:42

Waarom werd dat bedrijf geschorst? Daar moet toch een reden voor zijn. Fraude misschien.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”