Misbruik bankkaart

lgreetje
Topic Starter
Berichten: 32

Misbruik bankkaart

#1 , 17 mei 2020 00:48

Mijn bejaarde vader heeft na het overlijden van mijn moeder de bankkaart toevertrouwd aan mijn oudste zus om voor hem de rekeningen te betalen en boodschappen te doen daar hij niet meer uit huis kwam en ook niet de kennis had om er mee te werken. Hij had voldoende reserve op de rekeningen. Nu zijn we er achter gekomen dat van hem zijn vertrouwen misbruik is gemaakt en dat de spaarrekening door de jaren geslonken is tot enkele honderden euros en zodra het geld bijna op was heeft ze dan gewacht tot er terug voldoende op de rekening stond om terug met duizenden euros aan de haal te gaan. We zijn er pas jaren later achter gekomen omdat hij toevallig een herinnering van de nutsvoorziening kreeg en zijn stookolie niet kon betaald worden. Op dat ogenblik hebben we dan de rekeninguittreksels bekeken. We waren allemaal van gedachte dat ze te vertrouwen was. Niet dus. Wat kan er ondernomen worden zodat dat geld terug aan ons vader terugbetaald wordt? Hij is nu in een woon-zorgcentrum dat handenvol geld kost en dat eigenlijk betaald kon worden van zijn spaarpotje. Kunnen we iets ondernemen tegen onze zus?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 28 mei 2020 12:43

Ga eens met een caw in uw buurt praten ..www.caw.be die kunnen gerichter antwoord geven.
Gezien vader nog handelingsbekwaam was / is zal deze dus actie moeten ondernemen.
Hij kan al starten met bankkaart te blokkeren of terug te vorderen.
Vrederechter voor aanstellen bewindvoerder
Politie (eventueel) voor misbruik van vertrouwen.
Advocaat voor procedures rechtbank
Notaris voor testament(en)

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”