Ontslag + opzegperiode bedrog

#.7
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ontslag + opzegperiode bedrog

#1 , 15 mei 2020 05:20

Dag iedereen,

Ik ben sinds enkele maanden aan het werk bij een werkgever. Dit was eerst via een maandcontract, daarna tekende ik voor een contract van onbepaalde duur.
Tijdens het maandcontract waren mijn bazen ( vader, dochter, zoon en zijn vrouw ) heel erg vriendelijk en tevreden van mij, en letterlijk vanaf het moment dat ik mijn vast contract tekende zijn ze volledig omgeslagen qua humeur, vriendelijkheid en respect. Ik kan letterlijk niks meer goed doen, telkens ze zien dat ik op het einde van mijn werkuren klaar zal zijn met mijn taken ( iets wat meestal al vrij moeilijk is, en geloof mij, ik jaag mij nu al keihard op ) dan gooien ze er nog een stapel bovenop zodat ik overuren moet doen. Iets meer dan 2 weken geleden heb ik dit ook gemeld aan de baas, want zij hadden mij hulp beloofd tijdens de corona-crisis, dit omdat er veel extra taken bijkomen door de voorzorgsmaatregelen ( ik werk in een supermarkt ). Ook meldde ik tijdens het gesprek met mijn baas dat het echt niet oké is dat overuren niet mogen opgenomen worden of betaald worden. Waarop hij mij antwoordde : ' dus u vindt het normaal dat wij overuren betalen? Mag ik dan ook de tijd aftrekken waarop u niks doet?'. Ik heb geantwoord dat hij dit zeker mocht doen want dat ik mij geen seconde bezig aan het houden ben zodat mijn werk blijft staan. Zijn laatste zin tijdens ons gesprek was ' ik weet genoeg'. Een uur later stond mijn job op alle mogelijk denkbare vacature-websites. Tot op heden hebben ze nog steeds niemand gevonden om mij te vervangen en ze zijn niet op de hoogte dat ik weet dat ze iemand anders zoeken.
Zelf ben ik ook al een tijd opzoek naar een nieuwe job ( die deze keer meer dan 1800 bruto betaald en waar overuren eerlijk betaald worden ) die ik graag zal doen.
Nu, gisteren vertelde ik aan een collega dat ik opzoek ben naar een andere job maar dat ik 1 week opzeg moet doen. En die persoon waarschuwde mij onmiddellijk met het volgende: let op want ze gaan u meer aan de kassa plaatsen, en zullen zorgen voor een tekort in de kassa. Ze doen dit telkens wanneer iemand zelf zijn/haar ontslag indient. Dan dwingen ze u om het kassa-verschil uit eigen zak te betalen en ze laten u de winkel niet uitgaan tot u betaald hebt.' Ik heb intussen iemand van die slachtoffers gezien, en zij vertelde mij dat dit inderdaad klopt. Haar kassa was elke dag juist, en op het moment dat ze haar ontslag ingegeven had, klopte deze nooit meer. Ze vertelden camera-beelden te hebben maar deze wilden ze toen niet tonen. Helaas heeft dit meisje betaald en heeft ze de winkel mogen verlaten. Dit ging over een verschil van exact (?!) 150 euro.

Na mijn situatie nu uitgelegd te hebben, zijn dit mijn vragen:
- Klopt het dat overuren niet uitbetaald of opgenomen moeten worden?
- Wat als de werkgever dit probleem met het kassa-tekort probeert bij mij ( ook mijn kassa klopt op dit moment altijd ), en hij mij dwingt te betalen? Bel ik dan meteen de politie of probeer ik het anders op te lossen?


Alvast heel erg bedankt, ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden want dit is beneden alle pijl als hij zo zijn zaken oplost.


Mvg,

#.7

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2020 10:28

Dit ging over een verschil van exact (?!) 150 euro.

Na mijn situatie nu uitgelegd te hebben, zijn dit mijn vragen:
- Klopt het dat overuren niet uitbetaald of opgenomen moeten worden?
- Wat als de werkgever dit probleem met het kassa-tekort probeert bij mij ( ook mijn kassa klopt op dit moment altijd ), en hij mij dwingt te betalen? Bel ik dan meteen de politie of probeer ik het anders op te lossen?
overuren → art 29§1 arbeidswet 16/3/1971 , noteer uw overuren en dien eventueel anoniem klacht in bij de inspectie van de sociale wetten. neem het gesprek stiekem op met je gsm terwijl je naar uw overuren vraagt. gelet op art 870 gerw. dien je dit te kunnen bewijzen.
bij kassa tekort van +- 150€ beroept u zich op → art 18 wao 3/7/1978 en gaat u gewoon naar huis, verhinderen ze dat, belt u de politie
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 15 mei 2020 11:07

Klopt dat is gijzeling en strafrechtelijk vervolgbaar.
TITEL VIBIS. - (MISDADEN MET BETREKKING TOT HET NEMEN VAN GIJZELAARS). <W 02-07-1975, art. 1>

Art. 347bis.<W 2000-11-28/35, art. 4, 029; Inwerkingtreding : 27-03-2001> § 1. Gijzeling is de aanhouding, de gevangenhouding of de ontvoering van personen om deze borg te doen staan voor de voldoening aan een bevel of een voorwaarde, onder meer een misdaad of een wanbedrijf voor te bereiden of te vergemakkelijken, de vlucht, de ontvluchting van de daders van een misdaad of wanbedrijf of hun medeplichtigen in de hand te werken, hun vrijlating te verkrijgen of ze hun straf te doen ontgaan.
§ 2. Gijzeling wordt gestraft met opsluiting van twintig jaar tot dertig jaar.
[1 De straf is levenslange opsluiting indien de gijzelaar een minderjarige is of een persoon van wie de kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid duidelijk was of de dader bekend was.]1
§ 3. Behalve in de in § 4 bedoelde gevallen is de straf opsluiting van vijftien jaar tot twintig jaar tot twintig jaar indien binnen vijf dagen na de aanhouding, de gevangenhouding of de ontvoering, de gijzelaar vrijwillig wordt vrijgelaten zonder dat aan het bevel of aan de voorwaarde is voldaan.
§ 4. De straf is levenslange opsluiting in de volgende gevallen :
1° indien de aanhouding, de gevangenhouding of de ontvoering van de gijzelaar, hetzij een ongeneeslijk lijkende ziekte, hetzij [2 ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid van meer dan vier maanden]2, hetzij het volledige verlies van het gebruik van een orgaan, hetzij zware verminking, hetzij de dood ten gevolge heeft;
2° (indien de gijzelaars zijn onderworpen aan de handelingen bedoeld in artikel 417ter, eerste lid.) <W 2002-06-14/42, art. 2, 036; Inwerkingtreding : 24-08-2002>
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 4, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>
(2)<W 2016-02-05/11, art. 23, 114; Inwerkingtreding : 29-02-2016>

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 mei 2020 12:18

Tip: zorg dat u nooit 150€ bij heeft op uw werk
Zelfs véél minder.
Neem niks mee binnen waar ze iets kunnen in steken.

Baas die u beschuldigt van diefstal en niet wil laten gaan: bel politie , en laat ze maar zoeken.

#.7
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jun 2020 10:20

Alvast bedankt voor jullie antwoord. Tot op heden werk ik er nog steeds maar ze zijn wel op de hoogte van mijn zoektocht naar ander werk.
Ze willen nog steeds mijn overuren niet uitbetalen en op heden zijn ze met een andere collega richting het 'kassatekort uit eigen zak betalen' aan het gaan. Ik heb haar ingelicht over wat ik weet en heb gezegd dat ze ook onmiddellijk de politie moeten inlichten daar de baas haar al letterlijk beschuldigde van stelen van geld.

Ook hoorde ik pas dat, nu ze weten dat ik mijn ontslag zal geven, ze altijd redenen zoeken zodat ik mijn opzeg niet meer mag doen en ze mij geen zullen moeten betalen. Van een collega hoorde ik dat ze hiervoor 'ontslag met dringende reden' gebruiken. Stel dat ze dit doen, moeten ze die dringende reden kunnen bewijzen of kunnen ze dit echt gebruiken? Stel dat ze dit doen, kan ik hiertegen vechten om te bewijzen dat dit onterecht is? Ik heb intussen geen rugzak, handtas of portefeuille meer mee in de winkel maar enkel een fles water en een koek, zodat ze er zeker niks in kunnen doen... onze locker kan en mag niet op slot..


Alvast bedankt voor jullie hulp..


Met vriendelijke groeten

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”