Verjaring vordering schadevergoeding obv 1382 BW na definitieve strafrechtelijke veroordeling?

Matab
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Verjaring vordering schadevergoeding obv 1382 BW na definitieve strafrechtelijke veroordeling?

#1 , 10 mei 2020 16:52

Indien iemand in juni 2019 in eerste aanleg wordt veroordeeld door de corr. rechtbank, er geen beroep tegen wordt ingesteld en de veroordeling dus definitief wordt, terwijl er nog €1 provisioneel door een burgerlijke partij wordt gevorderd, maar deze laatste blijft stilzitten omtrent hoeveel er uiteindelijk wordt gevraagd, wanneer vervalt deze provisionele burgerrechtelijke vordering dan?

Obv 2262bis paragraaf 1, tweede lid lees ik "na vijf jaren na de dag van het bekend zijn van de schade en de identiteit van de dader." Bijkomend geldt dat de burgerlijke vordering niet kan verjaren voor de strafvordering. Aangezien in deze casus al een definitieve veroordeling is gebeurd, denk ik dus vijf jaar, maar ik wil me verzekeren dat dit klopt?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding