Hond bijt wolf

Henri VdW
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hond bijt wolf

#1 , 27 apr 2020 19:01

Hypothetische vraag! Nog niet gebeurd. Wat als mijn 2 Kaukasische Herders doen wat in hun natuur zit? En een wolf doodbijten, om hun dieren (en mensen te beschermen). Situatie, rondom het terrein een normale tuinafsluiting, binnenin een afsluiting volgens de "wolvennormen" daarin geiten en schapen. En de honden hebben hun loop tussen de 2 afspanningen. Normaal gebeurt er niets want een wolf zal daar normaal niet komen, maar je weet maar nooit! Vind niets over die materie. Extra omheining is er gekomen na dat een wolf geiten in de buurt gedood heeft. Kaukasen heb ik al 3 jaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 27 apr 2020 22:31

https://natuurenbos.be/wolf-schade

Wolven zijn beschermde dieren en uw kaukasen als aanvalswapen gebruiken is onwettig.
Net zoals men niet op dieven schiet om goederen te beschermen want dat is wat u met uw honden gaat doen.
U zal voor die feiten sowieso vervolgt worden en opdraaien voor de schade aan EU erfgoed om zo te zeggen ipv dat uw schade vergoed wordt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2020 10:47

Wolven zijn beschermde dieren en uw kaukasen als aanvalswapen gebruiken is onwettig.
welke wet verbiedt het om een hond op een eigen afgebakend terrein te laten loslopen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 28 apr 2020 10:50

Lees eens goed wat er staat.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 28 apr 2020 10:57

ik vrees dat, mocht het zover komen, TS voor hetgeen hij dan moet ophoesten evengoed een nieuwe kudde schapen, inclusief de nodige gronden + schuilplaatsen kan aanschaffen. Plus een deftige afsluiting :(

Eddy Costal
Berichten: 66

#6 , 28 apr 2020 12:00

Men mag een betrapte dief niet doodschieten . Logisch, maar als die dief dreigt u dood te schieten dan mag men zich wettelijk verdedigen en trachten eerst te schieten.
Als een wolf dus tracht de honden aan te vallen mogen die volgens mij zich dus verdedigen, met het gevolg dat de wolf kan gedood worden .

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 28 apr 2020 12:58

Les excuses sont faites pour s'en servir :)

Maar hierboven staat een andere uitleg, ik geloof van ene Franciscus, die mijns inziens wat meer kans maakt : u gebruikt uw herders als wapen.
En laat dat nu toch net verboden zijn... Een mens kan toch tegenslag hebben hé?

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 28 apr 2020 13:09

Men mag een betrapte dief niet doodschieten . Logisch, maar als die dief dreigt u dood te schieten dan mag men zich wettelijk verdedigen en trachten eerst te schieten.
Als een wolf dus tracht de honden aan te vallen mogen die volgens mij zich dus verdedigen, met het gevolg dat de wolf kan gedood worden .
Aan dieren worden nu eenmaal niet dezelfde rechten als mensen gegeven. Logisch ook in dit geval, men kan moeilijk achteraf de hond vragen om zijn versie van de feiten geven om vast te stellen om het om zelfverdediging gaat.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 apr 2020 13:18

http://www.welkomwolf.be/de-zeldzame-ke ... lf-aanvalt

als uw honden de wolf niet bedreigen, zal hij die ook niet aanvallen. Maar uit het instinct van uw kaukasische honden zouden zij in dit geval wel tot de aanval overgaan; dan is het hek van de dam.
U moet natuurlijk ook uw geiten en schapen niet laten afmaken; maar toch ook niet de jacht openen op de wolf.
U heeft de honden toch ook al voor er wolven gesignaleerd werden.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 apr 2020 17:20

u gebruikt uw herders als wapen.
uw hond op eigen terrein laten loslopen, is uw honden gebruiken als wapen, wat is de wettelijke basis hiervoor?

mijn honden pakken hier van tijd ratten heb ze dit zelfs aangeleerd, dus ik gebruik dan ook mijn honden als wapen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 apr 2020 17:42

u gebruikt uw herders als wapen.
uw hond op eigen terrein laten loslopen, is uw honden gebruiken als wapen, wat is de wettelijke basis hiervoor?

mijn honden pakken hier van tijd ratten heb ze dit zelfs aangeleerd, dus ik gebruik dan ook mijn honden als wapen?
Toch oppassen dat u door uw eigen hond niet gepakt wordt ( hij is afgericht ).

Franciscus
Berichten: 38587

#12 , 29 apr 2020 14:10

Die wolven dreigen niet u te doden dus wettige verdediging (via honden) of zelfverdediging door zelf iets te doen . U mag dus ook niet de honden bevel geven aan te vallen.*
De wolven bedreigen of vernielen wettelijk enkel voorwerpen ..

Is toch duidelijk
Er zijn voorwaarden om wettige zelfverdediging in te roepen:
- een onrechtmatige aanval zijn
- een onafwendbaar aanval
- gericht tegen personen
- proportionele reactie

En dat is dus zeer strikt te nemen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 apr 2020 15:56

#12 Volg deze reactie.
Gezien ook het feit wolven normaal geen mensen aanvallen en ook u honden niet indien zij niet bedreigd worden.
Uw andere dieren beschermen, daar kunt u zelf al nodige maatregelen nemen. Vermits u uw dieren al heeft afgesloten volgens wolvennormen, is de kans klein op ravage door de wolf. Maar uw honden zijn instinctief en typisch voor het ras beschermers van u en uw bezit.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 mei 2020 10:52

Die wolven dreigen niet u te doden dus wettige verdediging (via honden) of zelfverdediging door zelf iets te doen . U mag dus ook niet de honden bevel geven aan te vallen.*
De wolven bedreigen of vernielen wettelijk enkel voorwerpen ..

Is toch duidelijk
Er zijn voorwaarden om wettige zelfverdediging in te roepen:
- een onrechtmatige aanval zijn
- een onafwendbaar aanval
- gericht tegen personen
- proportionele reactie

En dat is dus zeer strikt te nemen.
ik mis blijkbaar iets, kan je ff meedelen wat het verband is met de vraag?


Hypothetische vraag! Nog niet gebeurd. Wat als mijn 2 Kaukasische Herders doen wat in hun natuur zit? En een wolf doodbijten, om hun dieren (en mensen te beschermen). Situatie, rondom het terrein een normale tuinafsluiting, binnenin een afsluiting volgens de "wolvennormen" daarin geiten en schapen. En de honden hebben hun loop tussen de 2 afspanningen. Normaal gebeurt er niets want een wolf zal daar normaal niet komen, maar je weet maar nooit! Vind niets over die materie. Extra omheining is er gekomen na dat een wolf geiten in de buurt gedood heeft. Kaukasen heb ik al 3 jaar.

#topicstarter
je honden mogen vrij rondlopen op eigen terrein, maar dan nog ben je verantwoordelijk voor de schade die ze aanrichten, het oordeel zal dan van de rechter afhangen, dat je inspanningen gedaan hebt om je domein extra te omheinen zal zeker in je voordeel zijn

21/3/1804
Art. 1385. De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”