Overlast gekraai vechthanen deel 2

FV512
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

Overlast gekraai vechthanen deel 2

#1 , 10 apr 2020 12:07

Ik had in januari al eens een berichtje geplaatst en wilde er nu graag enkele zaken aan toevoegen. Maar blijkbaar is het topic gesloten :cry:

Het betreft dus meer dan 20 vechthanen, deze zitten 24 uur op 24 uur in een hok (20 in aangepaste IBC containers en en nog een stuk of 10 ergens in een kot, 1 haan zit in een autowrak) 7 dagen op 7, per container is er 1 haan. Is zo een constructie van containers legaal? Ze staan op elkaar gestapeld, dus twee containers hoog en 5 lang, een dubbele rij, 20 containers in het totaal. Toevallig iemand die werkt bij dierenwelzijn en weet of er enige reglementering is omtrent het ophokken van hanen zonder vrije uitloop? Ondertussen heb ik al beeldmateriaal gemaakt van de hanen in de IBC containers.

Er werd gereageerd dat het verboden is om er mee te gaan vechten en dat dit dierenmishandeling is. Kan men bestraft worden voor een misdaad in het buitenland? Hij gaat de grens over naar Noord Frankrijk waar het nog legaal is (wegens de corona crisis is dit nu wel even niet mogelijk). Ook vraag ik me af hoe ik dat kan aantonen... Dit lijkt me toch niet zo simpel. Hij heeft het me gewoon mondeling verteld. Tellen audio opnames als bewijs?

Ik heb ondertussen al audio opnames van het gekraai. Ze beginnen om 03u00 s'ochtends en eindigen pas om 21u00 s'avonds, zonder enige rustpauze. Ze kraaien ongeveer 16 keer per minuut... je kan al gaan rekenen hoeveel keer per uur ze kraaien en hoeveel keer per dag. Ik kan het die dieren niet kwalijk nemen, ze hebben dan ook niks te doen de hele dag. Ik kan ondertussen niet meer buiten zitten vanwege het onophoudelijke gekraai. Ik hoor ze vrij goed in mijn slaapkamer, maar ook in de living hoor ik ze. Vanaf wanneer is geluid overlast? Telt overlast ook als je in de tuin zit? Ik lees op sommige topics dat overlast enkel en alleen vastgesteld wordt als je binnen zit met de ramen toe en het dan nog goed hoort. Maar ik zou graag eens in mijn tuin kunnen zitten zonder dat er om de 3 seconden een haan kraait...

Ik ben ondertussen ook met de man gaan praten, begin vorige week ergens. Hij had opgevangen dat ik klachten had over de hanen en kwam nogal dreigend tegen mijn vriend praten 'dat ik maar stappen moet ondernemen en de garde er bij gaan halen'. Hij zei ook dat hij 'een vergunning heeft om die hanen te houden'. Iemand weet van vergunningen om hanen te mogen houden?
Ik was bij dat gesprek niet aanwezig. Nadien ben ik zelf ook met de man gaan praten en heb anti kraaibandjes voorgesteld, dat zag hij niet zitten. Hij wilde eventueel wel de luidste hanen meer naar achter plaatsen en matten voor de hokken hangen. Alleen ben ik bang dat dit het geluid niet genoeg zal dempen en dan zit ik ergens ook nog met het vreselijke lot van de hanen :/

Wij wonen nu sinds november in ons huis, dat mijn vriend helemaal zelf gebouwd heeft. Verhuizen is echt de laatste optie. We hebben zoveel werk en liefde in ons huis gestoken. Ik vind het ook zo bizar dat ik voordien, toen we bezig waren met te werken aan de woning, nooit een haan gehoord heb of toch niet in die mate dat ik er last van had. De eerste 1,5 maand die we hier woonden heb ik ook nooit een haan gehoord, maar de man beweert al 46 jaar hanen te hebben. Ik denk wel dat de hanen pas sinds januari in de IBC containers zitten. Waar die voorheen zaten, daar heb ik echt geen flauw idee van.

Ik heb al wat rechtspraak opgezocht via jurasquare. Maar de vonissen in verband met overlast, kunnen echt alle kanten opgaan. De één spreekt in mijn voordeel, het andere dan weer zwaar in mijn nadeel. :?

Tot vandaag heb ik nog geen aanpassingen of veranderingen mogen vaststellen. Gezien ik door de quarantaine van thuis werk, ben ik stilaan wanhopig aan het worden van het gekraai. Ik slaap slecht en ben op van de stress.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FV512
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 apr 2020 15:11

Oei ik zie dat mijn bericht in het verkeerde forum geplaatst is, zou bij mede-eigendom en nabuurschap moeten staan! Excuses!

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 10 apr 2020 18:54

GAIA inchakelen?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 10 apr 2020 20:52

En hebt u al gedaan wat in uw eerste vraagstelling werd aangegeven??

FV512
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 apr 2020 08:04

GAIA inchakelen?
Ik heb inderdaad een dierenrechten organisatie gecontacteerd en heb beeldmateriaal bezorgd. Alleen denk ik niet dat de man volgens de letter van de wet iets illegaals doet. Vandaar mijn vraag :)

FV512
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 apr 2020 08:08

En hebt u al gedaan wat in uw eerste vraagstelling werd aangegeven??
Ik heb een dierenrechten organisatie gecontacteerd en ook dierenwelzijn. Maar voor ik verdere stappen onderneem, wil ik volledig zeker zijn dat hij in strijd is met het dierenwelzijn. Want als ze komen inspecteren en hij is niet in fout, dan steunt dat alleen maar meer zijn zaak. Vandaar dat ik hier vraag of er mensen iets meer over het dierenwelzijn weten. Ook zal hij zeker weten dat het van mij komt, en dan zijn alle andere opties van de baan om de geluidsoverlast te beperken. Vredegerecht wil ik pas gebruiken als laatste redmiddel, voorlopig wil ik het in der minne proberen en de burenrelatie nog niet helemaal laten verzuren. Maar als het zover komt, dan wil ik wel zeker zijn van mijn stuk.

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 apr 2020 15:00

Beste

Hanen zijn, net zoals kippen, meestal toegelaten in de tuin. Als er hanen worden gehouden in de stedelijke omgeving, komen er vaak klachten rond lawaaioverlast. Het is daarom belangrijk om op voorhand met de buren te overleggen en problemen tijdig te bespreken voor er tussenkomst van bemiddeling of politie nodig is. Met betrekking tot lawaaioverlast staat er in de politiecodex dat:

Elk soort geluid of soort lawaai dat de rust van de inwoners kan verstoren en dat niet noodzakelijk is, verboden is, tenzij een afwijking schriftelijk toegelaten is door de burgemeester (Artikel 285).
Gemengde inbreuken: Indien het parket geen vervolging instelt, zijn de inbreuken strafbaar met een GAS-boete (Artikel 711). 7° zij die zich schuldig maken aan nachtgerucht of nachtrumoer, waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord.
Een oplossing voor geluidsoverlast van hanen kan een nachthok zijn. Een afsluitbaar en donker hok dat toe kan tussen 22 en 6 uur kan ervoor zorgen dat de hanen niet te vroeg beginnen kraaien en de buren hier niet teveel last van ondervinden.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

FV512
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

#8 , 12 apr 2020 16:17

Beste

Hanen zijn, net zoals kippen, meestal toegelaten in de tuin. Als er hanen worden gehouden in de stedelijke omgeving, komen er vaak klachten rond lawaaioverlast. Het is daarom belangrijk om op voorhand met de buren te overleggen en problemen tijdig te bespreken voor er tussenkomst van bemiddeling of politie nodig is. Met betrekking tot lawaaioverlast staat er in de politiecodex dat:

Elk soort geluid of soort lawaai dat de rust van de inwoners kan verstoren en dat niet noodzakelijk is, verboden is, tenzij een afwijking schriftelijk toegelaten is door de burgemeester (Artikel 285).
Gemengde inbreuken: Indien het parket geen vervolging instelt, zijn de inbreuken strafbaar met een GAS-boete (Artikel 711). 7° zij die zich schuldig maken aan nachtgerucht of nachtrumoer, waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord.
Een oplossing voor geluidsoverlast van hanen kan een nachthok zijn. Een afsluitbaar en donker hok dat toe kan tussen 22 en 6 uur kan ervoor zorgen dat de hanen niet te vroeg beginnen kraaien en de buren hier niet teveel last van ondervinden.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

En wat met de overlast overdag? Want dit is 7 op 7, 365 dagen lang, 1200 gekraai keer per uur voor zolang hij leeft waarschijnlijk...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”