Schriftelijke uitnodiging categorie 3 voor politieverhoor wegens eventuele internetoplichting

shrhmd
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Schriftelijke uitnodiging categorie 3 voor politieverhoor wegens eventuele internetoplichting

#1 , 10 mar 2020 19:12

Ik heb gisteren een brief ontvangen, namelijk een schriftelijke uitnodiging van categorie 3 voor een politieverhoor waarbij ik een verdachte ben van oplichting met internet, specifiek 'verwerven van bedriegelijk vermogensvoordeel met een technologisch middel tussen (datum en tijd) en (datum en tijd)'.

Ik ben in december 2 keer slachtoffer geweest van fraude. Eerste keer was er gelukkig maar enkel 30 euro gestolen van de kaart. Tweede keer had ik mijn IBAN en ID ingevoerd op een geloofwaardige phishing site van een nep 2dehands. Heel dom en naief, dat weet ik helaas nadat het me overkomen is. Ik heb toen uit zekerheid mijn bankkaart geblokkeerd omdat de rechtbank het proces zou uitzoeken en om te verkomen dat er weer geld afgeschreven zou worden.

Omdat er op de brief stond dat ik eventueel een vrijheidsstraf kan krijgen ben ik erg geschrokken dat ik als verdachte of dader wordt gezien aangezien ik niet wist dat een fraudeur mijn geld wou stelen. Moet ik me zorgen maken? Ik weet dat ik onschuldig ben maar moet ik alsnog een advocaat meenemen voor het verhoor? Er stond dat het wel aangeraden werd maar het maakt het allemaal al gauw heel serieus.

Ook ben ik verward omdat het parket mijn dossier als fraudeslachtoffer aan het behandelen is nu en het parket, in tegenstelling tot de politie, mij ziet als een slachtoffer en niet als verdachte.

Graag heb ik meer duidelijkheid en advies. Ik heb dit namelijk nog nooit meegemaakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12886

#2 , 10 mar 2020 19:22

Zou het kunnen dat men met uw gegevens vervolgens een andere oplichting heeft gedaan?

shrhmd
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mar 2020 22:12

@LeenW

Ja dat is ook wat ik denk, dat zou de enige reden kunnen zijn. Ik werd ook een aantal keer gebeld door een onbekend nummer na het incident en meestal nam ik niet op maar een keer deed ik het wel en het was een franstalige man waarmee ik nog nooit gesproken heb. Sinds die twee ervaringen als slachtoffer van fraude zijn er vaker rare telefoontjes geweest naar mijn nummer, er werd door een onbekend persoon opeens 500 euro op mijn rekening overgeschreven (na overleg met Bank hebben ze het teruggestort omdat de persoon waarschijnlijk ook een slachtoffer was of omdat ze het gewoon verkeerd overgeschreven had, dat is nogsteeds niet duidelijk)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9798
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 mar 2020 23:26

Salduz wetgeving klinkt en lijkt altijd zeer indrukwekkend
Als gevangenisstraf mogelijk is voor de feiten, wordt dat meteen Salduz III ...
Maar daar ben je nog lang niet aan toe - of nooit.

Je kàn naar een advocaat stappen - en politie zal vermoeden dat je dat ook gedaan hebt.
Geeft wel extra kosten.
Wat nogal gek is als je weet dat je niets verkeerd deed.
En terwijl je op dit moment eigenlijk nog niet eens helemaal weet waarover men je wil verhoren.

Belangrijkste:
Je mag zwijgen
Je hoeft niets te zeggen waardoor je jezelf zou beschuldigen
Lees nauwkeurig na wat men je eventueel wil laten tekenen.
Niet volledig mee akkoord: laten aanpassen, of niet tekenen.


Neem mee wat je aan papieren hebt over die fraudes in december.
Over die storting van 500€ .
Rekeninguittreksels misschien
Over de rare telefoontjes (maak lijstje van wanneer, welk nummer, als je dat nog in telefoon geheugen hebt).

Kan bvb volstaan dat je rekeningnummer opduikt in één of ander dossier over geldezels - money mules
https://www.politie.be/5355/nieuws/opli ... oney-mules

Andere rare verrichtingen op je rekening gezien ?

Franciscus
Berichten: 38619

#5 , 10 mar 2020 23:53

Niet in paniek geraken en gewoon naar verhoor gaan zal vermoedelijk gaan over wat hierboven geschreven werd.
Laat desnoods vraag stellen en antwoord geven en zo notuleren.
Is er van de feiten die u aanhaalt PV opgesteld ...dat zou wel geholpen hebben of mails met bank of zo...

Issued
Berichten: 1236

#6 , 11 mar 2020 07:03

Hmm, klinkt zo dat je als moneymule gebruikt wordt. Hoe zeker ben je dat er buiten die 500 euro geen andere "rare" transacties gebeurd zijn op je rekening?
Normaal hebben ze dan toegang tot je rekening.
Moneymules die bewust hun rekening laten gebruiken worden tegenwoordig hard aangepakt door het parket. Zorg dat je kan bewijzen dit er slechts 1 verdachte transactie plaatsvond

shrhmd
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2020 14:50

@Inazuma @Franciscus @Issued

Dank jullie wel voor jullie raad.

Ja ik vind de manier waarop ze het verwoord hebben nogal onduidelijk want ik weet niks af van ene transactie op die datum. Ik wist enkel van de 500 euro overschrijving omdat het letterlijk te zien was op mijn Bank app dat een onbekende vrouw geld had gestort. Maar de 'transactie' waar de politie over spreekt op een bepaalde datum, op mijn Bank zie ik op die datum niks van een overschrijving of betaling. Geen andere rare verrichtingen/transacties gezien.

Ik heb nog de chats op 2dehands met de twee fraudeurs waarmee ik in contact was gekomen. Ook heeft 2dehands een bewijs gestuurd naar mij dat ik een mail naar hun had gestuurd om de phishing site te blokkeren waarmee de tweede fraudeur me heeft opgelicht, dus dat toont hopelijk ook dat ik niet meewerk met die fraudeurs.

Ik heb de nummers geprobeerd te blokkeren maar dat lukte niet dus ik heb het helaas verwijderd, maar ik weet wel dat ze me belden rond eind december, begin januari. En het was telkens een franstalige man (wat de eerste fraudeur dus waarschijnlijk was maar kan niet met zekerheid daarover spreken).

Is het ook strafbaar als je onbewust als moneymule gebruikt werd? Want ik wou dit zelf echt niet, ik weet niet eens hoe dat hele oplichtingswereldje in elkaar zit als 19 jarige.

Franciscus
Berichten: 38619

#8 , 11 mar 2020 16:12

Indien nodig kan onderzoeksrechter uw gsm laten onderzoeken en alle info nuttig voor onderzoek opvragen aan provider.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”