Wat te doen

Tijger98
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wat te doen

#1 , 03 mar 2020 06:49

Er zit een hondsdolle kat in de buurt die mijn vogeltjes komt aanvallen en vermoorden.
Heeft veel vacht verloren, kwijlt uit de mond enorm, loopt raar en is agressief.
Is het dan legaal als je het beestje dood.
Zodat hij geen andere beesten meer dood. Of besmet. Bv. Met een loodjesgeweer. En het dode dier dan in een zak na de dierenarts brengt voor dat hij vernietigd kan worden en getest op hondsdolheid.
En hij geeft bloed over. En laat zich ni pakken of iet.
Wat moet ik er aan doen
En mag ik dat doen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 03 mar 2020 08:10

Is dit een serieuze vraag? Uiteraard mag u geen katten afschieten.

Is er in uw gemeente geen zwerfkattenproject dat zich daarmee bezig houdt?

Tijger98
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2020 10:00

Zal is naar de gemeente bellen
Is vragen wat zij er aan zouden doen
Ik zal dan hun antwoord posten
Op internet staat in het wetboek dat als er een dier hondsdolheid heeft je ze moet laten inslapen. En bij katten die ze ni vastkrijgen dat ze het op die mannier doen
Dat het anders voor de andere katten een levensbedrijgende situatie is
En als ze andere dieren of mensen besmet dat het dodelijk is binnen de 10 dagen na eerste symptomen

Reclame

Tijger98
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2020 10:03

Ik zou anders nooit een dier kwaad doen maar 1 dat er zo aan toe is en dat geweldadig is tegen andere dieren.
Er is wel 200 m een restaurant waar peuterkes komen spelen
Dus zou ik een deftig antwoord willen als ik die ni van de gemeente krijg
Weet ni wat te doen met dat beest

Luis S
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mar 2020 19:57

Een dierenarts bellen. Er op schieten mag niet, ook niet met een loodjesgeweer, én is bovendien enorm wreed. U gaat uzelf daarmee in de problemen brengen én de kat haar lijden enkel verergeren.

Deefje85
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mar 2020 20:14

Dierenasiel opbellen die langs komt of zoals hierboven vermeld bel een dierenarts of de poltie op.

Ik vergelijk een dier doden als een mens doden.
Dieren hebben ook een leven, als je een mens tegen komt die een mentaal probleem heeft schiet je toch ook niet dood.

Idd, zoals de reactie hierboven u gaat zich in de problemen steken.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 09 mar 2020 09:48

Hondsdolheid komt in Vlaanderen niet voor... en ik denk zelfs niet (meer) in BE.
Straffen zijn niet min - huiszoeking beslag wapen - mededelingsplicht - arrestatie en vermoedelijk aanhouding door onderzoeksrechter.
Een dier vermoord niet want heeft geen kwaadwillig opzet - dood wel.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 mar 2020 11:47

Het gaat hier hoogst waarschijnlijk over een mishandelde kat, die buiten gegooid is. Dier heeft honger en totaal verwaarloosd. Hondsdol zeker niet : enkel schrik en teleurstelling in de mens. Verder geen verzorging en uiterst bang en afstandelijk geworden.

Zoals hierboven reeds vermeld : kattenproject vragen op het gemeentebestuur, of kattenopvang/dierenbescherming in de buurt inlichten om de poes te komen vangen. Doodschieten : wansmakelijk : is dier zijn schuld niet dat de mens in gebreke blijft.
U kunt voorlopig misschien kattenvoeding verder in de tuin zetten en dat zal uw vogeltjes besparen ( ik hou van beide katten en vogels ).

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 09 mar 2020 12:34

Een perfect gezonde en gevoede kat doodt ook het ene vogeltje na het ander, dat zit er gewoon zo in.

DoubleCheck

#10 , 09 mar 2020 13:09

Er zit een hondsdolle kat in de buurt die mijn vogeltjes komt aanvallen en vermoorden.
Hoe kan deze kat aan uw vogeltjes? Breekt ze in in uw volière? Of bedoelt u met "uw vogeltjes" de vogels die uw tuin bezoeken?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 09 mar 2020 16:01

kwijlt uit de mond enorm,
Zal komen door die sappige hapjes dat ze voor zich ziet. :lol:

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#12 , 28 mar 2020 00:19

Dierenasiel opbellen die langs komt of zoals hierboven vermeld bel een dierenarts of de poltie op.

Ik vergelijk een dier doden als een mens doden.
Dieren hebben ook een leven, als je een mens tegen komt die een mentaal probleem heeft schiet je toch ook niet dood.

Idd, zoals de reactie hierboven u gaat zich in de problemen steken.
Er worden dagelijks duizenden dieren aan de lopende band gedood - is dat dan genocide?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”