Minderjarige betrapt met drugs

Taeko
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Minderjarige betrapt met drugs

#1 , 03 feb 2020 21:56

Mijn dochter van 15 is betrapt met 1,5g hasj. Met verstomming geslagen toen de politie me opbelde. Ze is meegenomen naar het politiebureau en daar heeft ze heel de tijd alleen in een kamertje gezeten. Zelf moest ik ook wachten omdat ze nog bezig waren?? De drugs waren niet van haar, maar wel in haar bezit. Volgens haar is ze niet verhoord op het politiebureau, ze hebben haar wel wat vragen gesteld op de plaats waar ze de vaststelling gedaan hebben. Telt dit als een verhoor of gaat ze daar nog een uitnodiging voor krijgen? De politie heeft ook met mij gesproken. Ik heb gevraagd wat er verder ging gebeuren. Hij zei me dat hij een proces verbaal ging opstellen en naar het parket doorstuurt. Ik heb daar niets van gekregen/gezien en kan dat zomaar opgemaakt worden? Ik kon op dat moment ook niet helder denken en heb daar ook niets van gevraagd. Heeft iemand ervaring met gelijkaardige feiten en hoe het nu verder gaat. Krijgen we nog een uitnodiging voor een verhoor, of direct van het parket en hoe lang gaat zoiets duren? Ook wat gaan de gevolgen zijn. Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 04 feb 2020 11:44

En waarom zou de politie geen werk hebben - opstellen PV - vaststellen over welke substantie het gaat ( testen). Uw dochter wordt verdacht van een misdrijf dus kan ze in een bewaarkamer worden gezet. En neen u mag daar niet bij.
Van wie de drugs waren is niet van belang zij had ze bij ( niet slim dus) en met strafrechtelijke gevolgen.
U hebt al met politie gesproken en die heeft aan u verteld wat er nu ging gebeuren.
Neen u krijgt geen kopie of afschrift van het PV ( onderzoek is geheim) en PV gaat naar het openbaar ministerie ( parket - Procureur des Konings).
Gezien minderjarig is jeugdrechter (jeugdparket) van de familierechtbank bevoegd. Die beslissen verder.
Vermoedelijk zal er wel een uitnodiging volgen met vragen van wie zijn die drugs enz enz ..
Mogelijk zijn er wel maatregelen die worden opgelegd aan dochter. Als minderjarige krijgt ze geen straf wel maatregelen.
Kan meerdere maanden duren voor uw dochter en u daar nog iets van horen. Bij een verhoor moet er een advocaat en mag er een vertrouwenspersoon aanwezig zijn. Alleen advocaat mag tussenkomen - vertrouwenspersoon niet.
Het niet direct horen is een gevolg van de wet Salduz bis en de wet Francimont.
http://www.om-mp.be/om_mp/files/en-savo ... 6%20NL.pdf
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Taeko
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2020 12:50

Bedankt voor uw antwoord. Neem ik al best contact op met een advocaat? Kan deze zaak ook geseponeerd worden of is dit totaal niet van toepassing?

Reclame

D0gD0g

#4 , 04 feb 2020 12:56

Vraag een kopie van uw verklaring
Als verdachte heeft u het recht om onmiddellijk een kopie van uw verklaring te krijgen. Vraag deze altijd.
Soms weigert de politie om een kopij mee te geven onder het mom van: “uw advocaat weet hoe hij de verklaring kan opvragen”. Accepteer dit nooit! U heeft recht op een kopie van uw verklaring.

Taeko
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2020 13:08

Kan die verklaring nu nog opgevraagd worden? Gaat dit enkel over mijn dochter of ook over de vragen die aan mij gesteld zijn? Er is niets genoteerd tijdens de vragen of moet dat niet?

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 04 feb 2020 13:10

U citeert hier uit een tekst, waarin GEEN sprake is van minderjarigen....

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 04 feb 2020 13:34

Dochter is nog niet verhoord.
Dus van een kopie kan en zal er nog geen sprake zijn.
Uw dochter kan slechts een kopie krijgen van haar eigen verklaring. Van het Pv en va alle andere opsporing- en onderzoeksdaden die vervat zijn in PV krijgt u geen kopie noch inzage . Pas wanneer de zaak naar rechter zelf zou gaan dus bij doorverwijzing kan uw advocaat zeker al inzage nemen in dossier.

Salduz Bis heeft voor minderjarige andere procedure (o.a. steeds met advocaat) dan meerderjarigen.

En politie kan ook de afgifte van een kopie van verklaring weigeren in belang van onderzoek om vb collusie te voorkomen - bij bepaalde zaken gebeurd dat regelmatig. en dan zal een advocaat idd. naar parket / rechtbank moeten om kopie te bekomen of niet.

D0gD0g

#8 , 04 feb 2020 13:49

Politie maakt pv over aan parket
Sommige pv's worden na onderzoek onmiddellijk overgemaakt aan het parket. Bijvoorbeeld:

Zeer ernstige of ingewikkelde feiten: moord, doodslag, zware branden met groot nadeel, …
Internationale en/of georganiseerde criminaliteit.
-- Feiten gepleegd door minderjarigen. --
Hier moet het parket onmiddellijk het onderzoek kunnen leiden of is dit wettelijk verplicht. Je krijgt onmiddellijk een kosteloze kopie van jouw verhoor. Zo niet sturen wij het na.

Bron: politie neteland

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 04 feb 2020 13:50

Mijn dochter van 15 is betrapt met 1,5g hasj.
De drugs waren niet van haar, maar wel in haar bezit.
U lijkt dat te zien als "verzachtende omstandigheid", maar het is eerder een bijkomend probleem.

Voor eigen gebruik is overheid behoorlijk tolerant.
Maar als het niet voor eigen gebruik is ... waarvoor dan wel :?:

https://www.cannabishulp.be/wetgeving-rond-cannabis

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 04 feb 2020 13:53

Nogmaals dochter is nog niet verhoord dus geen inzage en geen kopie.

D0gD0g

#11 , 04 feb 2020 13:56

Nogmaals dochter is nog niet verhoord dus geen inzage en geen kopie.
Neen, nu nog niet, maar gij beweert dat ze er geen copy krijgen. Kijk maar naar uw eerste antwoord.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 04 feb 2020 14:03

U slaat wel op de ouders (vraagsteller) en die zijn niet verhoord.
Dochter is evenmin verhoord dus is er gewoon totaal geen enkel wettelijke reden om een kopie te verstrekken.

D0gD0g

#13 , 04 feb 2020 14:08

In elk geval TS; anders blijven we rondjes draaien.

Uitzonderingen Ons wetboek van strafvordering stelt sinds de wet Franchimont uitdrukkelijk dat “behoudens de wettelijke uitzonderingen, het opsporings-/gerechtelijk onderzoek geheim is”. Het onderzoeksgeheim in België is dus niet absoluut. De wet Franchimont introduceerde een zekere vorm van interne (t.a.v. partijen) en externe (t.a.v. het publiek) openbaarheid. 54
Eerst en vooral werd, zowel voor het opsporings- als gerechtelijk onderzoek, voorzien in een recht op kopie van de tekst van verhoor voor elke ondervraagde (artikel 28 quinquies, §2 Sv en artikel 57, § 2 Sv). Bovendien bestaat voor de inverdenkinggestelde en de burgerlijke partij, tijdens het gerechtelijk
onderzoek, de mogelijkheid inzage te verkrijgen in het strafdossier (artikel 61 ter, §1 Sv). Deze twee uitzonderingen brengen een beperkte interne openbaarheid met zich mee.

Franciscus
Berichten: 38602

#14 , 04 feb 2020 14:14

TS heeft de juiste antwoorden gekregen volgens mij.
Minderjarige is nog niet verhoord. Ouders evenmin.
PV wordt niet afgeleverd in kopie.

Wat u nu schrijft is uiteraard juist maar naast de kwestie zo ver is men nog niet.

PV gaat naar parket en op niveau van magistraten zal nu beslist worden wat er verder moet gebeuren er is nu enkel de vaststellingen van politie.

En het is pas nadat de magistraten het dossier als toegankelijk verklaren dat men er toegang toe heeft.

Issued
Berichten: 1230

#15 , 04 feb 2020 19:40

Tegenwoordig werken een aantal parketten (waaronder dat van Antwerpen) met geschreven verklaringen voor mineure feiten zoals gebruikershoeveelheid cannabis, lichte inbreuken op wapenwetgeving, winkeldiefstal,...
Deze zelf geschreven verklaringen vallen buiten de wetgevingen inzake verhoor aangezien het niet als verhoor telt. Het kan zijn dat er in dit geval zoiets zal voorgesteld worden.

www.politiestudies.be › userfi...PDF ... ember 2016
Zie vanaf slide 28

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”