Identiteitsfraude met verloren paspoort

Sarah_P
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Identiteitsfraude met verloren paspoort

#1 , 19 jan 2020 11:04

Ik ben het slachtoffer van identiteitsfraude. Met mijn verloren paspoort (verloren in 2014) heeft men in 2016 een pand te Hemiksem gehuurd waar de teelt van canabis heeft plaatsgevonden (hiervan heeft de politie mij in 2019 van op de hoogte gebracht). Blijkbaar heeft men met dit paspoort ook contracten bij Luminus en Pidpa afgesloten gezien ik nu op mijn adres rekeningen en aanmaningen van deurwaarders krijg. Mogelijks is men nog meer contracten aangegaan waarvan ik momenteel geen weet heb. Ik heb verklaard aan de politie dat ik hier niets mee te maken heb maar zij zeggen mij verder niet te kunnen helpen in deze zaak. Ondertussen stapelen de facturen zich op. Uiteraard betwist ik deze facturen maar tot op heden is dit zonder succes gebleven. Wat kan ik doen? Zijn Pidpa en Luminus niet in de fout gegaan om contracten af te sluiten zonder na te gaan of het paspoort geldig was? Kan ik hen hiervoor in gebreke stellen? Mogelijks kent de politie de naam van de dader(s) maar gezien dit via de recherche van antwerpen is gelopen kan de Antwerpse lokale politie dit niet nagaan? Indien de dader(s) gekend zijn, kan ik dan een klacht tegen hen neerleggen en wat kan ik hiermee bereiken?

Alvast hartelijk dank voor jullie feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 19 jan 2020 11:18

U kan zeker klacht neerleggen wegens identiteitsdiefstal, daarmee staat u iets sterker in uw zaak tegen de nutsvoorzieningsmaatschappijen.

Sarah_P
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2020 11:41

U kan zeker klacht neerleggen wegens identiteitsdiefstal, daarmee staat u iets sterker in uw zaak tegen de nutsvoorzieningsmaatschappijen.
Ik heb 2x een verklaring afgelegd bij de politie betreffende deze zaak: de eerste maal toen de politie mij op de hoogte bracht van de feiten en een 2de maal toen ik hier voor het eerst facturen van ontving.
Gisteren ben ik opnieuw naar de politie geweest met de intentie om een klacht neer te leggen tegen onbekenden maar ik kreeg te horen dat dit hetzelfde was dan de 2 eerdere verklaringen die ik heb afgelegd en dit dus niet mogelijk was...

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 19 jan 2020 11:44

En is er destijds geen aangifte gedaan van verlies van paspoort (identiteitskaart? ) ?

Sarah_P
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2020 11:50

En is er destijds geen aangifte gedaan van verlies van paspoort (identiteitskaart? ) ?
Uiteraard wel! Ik heb hier onmiddelijk aangifte van gedaan waardoor we kunnen besluiten dat het wel degelijk een ongeldig paspoort was waarmee de feiten zijn gepleegd.

Jammer genoeg heb ik geen kopie meer van deze aangifte (uitgevoerd in 2014 en ondertussen ben ik verhuisd waardoor dit verloren is gegaan) en wil de politie mij ook geen kopie van deze aangifte bezorgen, ik heb van hen enkel desbetreffende PV nummer gekregen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 19 jan 2020 12:09

Als u een nieuwe ID hebt gekregen dan werd de "chip" van de oude toch buiten gebruik gesteld?
Als u het PV nummer hebt dan kunt u het PV toch opvragen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sarah_P
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jan 2020 12:18

Als u een nieuwe ID hebt gekregen dan werd de "chip" van de oude toch buiten gebruik gesteld?
Als u het PV nummer hebt dan kunt u het PV toch opvragen?
De oude chip zou inderdaad onbruikbaar moeten geweest zijn en toch zijn de feiten gepleegd... Vandaar ook mijn vraag of ik Luminus en Pidpa hiervoor niet in gebreke kan stellen?

Ik ken inderdaad het PV nummer maar de politie wou mij geen kopie van de aangifte bezorgen...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 19 jan 2020 12:22

De politie geeft altijd een kopie van de verklaringen die je zelf hebt afgelegd.
Tenzij dat recent zou gewijzigd zijn.

U geeft het PV nummer door aan die nutsbedrijven.
Hun advocaten kunnen het PV dan aanvragen om te zien of uw bewering klopt (advocaten kunnen dat).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sarah_P
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jan 2020 12:29

De politie geeft altijd een kopie van de verklaringen die je zelf hebt afgelegd.
Tenzij dat recent zou gewijzigd zijn.

U geeft het PV nummer door aan die nutsbedrijven.
Hun advocaten kunnen het PV dan aanvragen om te zien of uw bewering klopt (advocaten kunnen dat).

Het verbaasde me ook dat ik geen kopie van deze aangifte kon krijgen terwijl het toch niet over een staatsgeheim gaat ofzo...
Ik heb aan deze nutsbedrijven de 2 andere PV's (zie hierboven) ook al lang bezorgd maar zij blijven maar aanmaningen en facturen sturen.

Ze zijn mijn inziens toch zelf serieus in de fout gegaan door contracten aan te gaan met een paspoort dat al 2 jaar niet meer geldig was?!

bosprocureur
Berichten: 6857

#10 , 19 jan 2020 12:34

Konsekwent hun facturen blijven protesteren, met verwijzing naar dat oorspronkelijk PV. En als ze blijven aandringen, gelijkt dat niet op stalking?

Bijkomende vraag aan de mensen uit de banksector : bestaat het gevaar dat TS met al die verwikkelingen op de zgn zwarte lijst terechtkomt ?

Sarah_P
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 jan 2020 12:38


Bijkomende vraag aan de mensen uit de banksector : bestaat het gevaar dat TS met al die verwikkelingen op de zgn zwarte lijst terechtkomt ?
Daar was ik inderdaad ook al bang voor :(

bosprocureur
Berichten: 6857

#12 , 19 jan 2020 12:40


Bijkomende vraag aan de mensen uit de banksector : bestaat het gevaar dat TS met al die verwikkelingen op de zgn zwarte lijst terechtkomt ?
Daar was ik inderdaad ook al bang voor :(
Plus de vraag natuurlijk : valt er iets aan te doen om zoiets te vermijden ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jan 2020 13:12

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#14 , 19 jan 2020 14:49

Zwarte lijst banksector is enkel van toepassing bij onbetaalde vervaldagen kredieten of onregelmatige debetstand bankrekeningen.
U kan veiligheidshalve de positieve kredietcentrale raadplegen bij NBB. Die bevat alle bestaande kredieten opbouw naam.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.


Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”