Wat is belaging volgens ons Belgisch wetboek?

MamavBanaantje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Wat is belaging volgens ons Belgisch wetboek?

#1 , 23 dec 2019 11:03

Ik krijg tegengestelde info. Daarom vraag ik me af wat belaging is en waarom ik het gevoel krijg dat belaging niet ernstig wordt genomen in België, maar volgens mijn advocaat wel een ernstig misdrijf is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 dec 2019 11:25

Het ernstig verstoren van de rust van een persoon.

Werkelijk gerechtelijk optreden (verder dan PVs opstapelen) gebeurt in België helaas te vaak pas als het te laat is ...


https://tinyurl.com/r8fy52s

Strafwetboek
HOOFDSTUK IVbis. - (ingevoegd bij <W 1998-10-30/34, art. 2, Inwerkingtreding : 27-12-1998>) BELAGING.

Art. 442bis.(ingevoegd bij <W 1998-10-30/34, art. 2, Inwerkingtreding : 27-12-1998>)

Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot driehonderd [euro] of met een van die straffen alleen.

Ingeval de feiten bedoeld in het eerste lid worden gepleegd ten nadele van een persoon van wie de kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid, duidelijk was of de dader bekend was, wordt de minimumstraf voorzien in het eerste lid verdubbeld.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 23 dec 2019 12:27

Wordt in de 'volksmond' stalking genoemd.

In principe wordt hier heel kort op de bal gespeeld maar gezien wetgeving Salduz moet de verdachte al drie weken de kans krijgen om een advocaat te raadplegen en is heterdaad dus quasi onmogelijk in te roepen.

Wat de onderrichtingen bij de verschillende parketten zijn weet ik niet alvorens parket tussenkomt.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 23 dec 2019 12:32

Bij belaging is er een specifieke factor die de doorslag geeft: het repetitieve karakter. Dwz: als eenzelfde persoon verschillende malen opnieuw acties stelt (of anderen die daden laat stellen in zijn opdracht) die de bedoeling (én het effect) hebben het slachtoffer te verontrusten, dan spreekt men van belaging. Dus éénmaal een smsje sturen met een scheldwoord is nog geen belaging. Maar regelmatig smsjes sturen met verontrustende taal naar een persoon is een vorm van belaging.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 23 dec 2019 13:00

Belaging wordt enkel ernstig genomen als de dader zich niet laat afschrikken door de politie. Dwz dat hij na verhoor zijn belaging gewoon verder zet. Het parket stuurt vaak na een half tot een heel jaar de opdracht naar de politie om nog eens te gaan horen bij het slachtoffer.

MamavBanaantje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2019 15:53

Nu mijn buurman heeft me 6 februari aangerand. Tussen de klacht neerlegging en de "rangschikking zonder vervolging" durfde hij me zelfs niet aankijken. Ik ben wel doorverwezen geweest naar Moderator vzw, voor slachtoffer-daderbemiddeling, maar de buurman wilde hier niet op ingaan.
Sedert de rangschikking loopt mijn buurman telkens als hij me tegen het lijf loopt te triomferen.
# Eenmaal mijn hond uit verwijten voor muskusrat
# Tweede maal mij een "wreeje" noemen
Is dat belaging?

eylis
Berichten: 8840

#7 , 23 dec 2019 17:54

maar aanranding is op zich al een ernstig misdrijf. Bent u na de feiten bij de dokter geweest om mogelijke sporen van de aanranding te laten vaststellen?

MamavBanaantje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 dec 2019 22:22

# 6 februari was de aanranding (aanraken van m'n borst + aandringen voor seks)
# 7 februari lag er een briefje onder mijn deur geschoven met het volgende op "Sorry voor deze week he Zeker geen sex Enkel aan je tepels zuigen en ging je voor betalen"
# 4 november rangschikking wegens dat de maatschappelijke nadelen niet opwegen tegenover strafvervolging
# daarna weigerde de buurman/aanrander de bemiddeling van vzw Moderator
# nu verwijt de buurman mijn hond of mij als hij me ziet
Het gaat nu over het verwijten van mijn hond en mij, is dat belaging of niet?

MamavBanaantje
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 dec 2019 22:23

Nee dat kaartje van 7 februari was genoeg bewijs

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”