Heeft aanvechten boete voor baldadigheid zin?

Anoniem501
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Heeft aanvechten boete voor baldadigheid zin?

#1 , 23 nov 2019 00:46

De situatie:
Enkele dagen geleden heb ik met een vriend geprobeerd een straatnaambordje los te schroeven en mee te nemen. Dit deden wij omdat we een aandenken wilden aan een straat waar we veel kwamen. Echter kwam er op het moment dat we het bordje los hadden een politiebusje aanrijden. Wij hebben allebei een boete van 240 euro gekregen voor baldadigheid.

Mijn vraag:
Heeft aanvechten van deze boete zin? Ik vind 240 euro namelijk veel voor zon relatief onschuldige actie. De straf voor het wegnemen van een verkeersbord als een voorrangsbord, snelheidsbord o.i.d. is namelijk even hoog. Graag uw mening en tips hierover :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 23 nov 2019 07:56

Traantjes drogen, betalen en het nooit meer doen. Ook straatnaamborden zijn belangrijk. Rechter zal eens luid lachen als je de (goedkope) sanctie aanvecht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2019 08:43

Best betalen want de kans dat een rechter een hogere boete gaat geven is reëel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12841

#4 , 23 nov 2019 09:36

De situatie:
Enkele dagen geleden heb ik met een vriend geprobeerd een straatnaambordje los te schroeven en mee te nemen. Dit deden wij omdat we een aandenken wilden aan een straat waar we veel kwamen. Echter kwam er op het moment dat we het bordje los hadden een politiebusje aanrijden. Wij hebben allebei een boete van 240 euro gekregen voor baldadigheid.

Mijn vraag:
Heeft aanvechten van deze boete zin? Ik vind 240 euro namelijk veel voor zon relatief onschuldige actie. De straf voor het wegnemen van een verkeersbord als een voorrangsbord, snelheidsbord o.i.d. is namelijk even hoog. Graag uw mening en tips hierover :D
Als dat uw beste argumentatie is, zou ik gewoon betalen.

CityBird
Berichten: 794

#5 , 23 nov 2019 09:42

Heeft aanvechten van deze boete zin? Ik vind 240 euro namelijk veel voor zon relatief onschuldige actie.
Een aannemer zou wel eens meer kunnen aanrekenen om dat bord terug te plaatsen. Wees blij dat je in België woont. In veel landen kwam je met heel andere straffen vanaf.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 23 nov 2019 10:16

De aanmaak van zo een nieuw straatnaambord zou wel eens meer kunnen kosten + nog het plaatsen natuurlijk.
Boete moest nog hoger zijn.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 nov 2019 11:13

Bij veroordeling tot een correctionele straf, dwz > 25€ (uitgesproken) , is de extra bijdrage aan het zgn "Slachtofferfonds" al 200€

Plus gerechtskosten zit je al boven die 240€ van de (GAS?) boete .

En daar komt dan de boete van de rechtbank nog bovenop ...

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 nov 2019 16:01

Betaal die boete maar snel.

Voorgangers hebben gelijk. Een personeelslid aanstellen die dat moet gaan ophangen, een personeelslid die dat in de planning moet steken, een personeelslid die de bestelbon moet opmaken, een personeelslid die de factuur moet inboeken, de kostprijs van een nieuw bordje...

Dat is trouwens helemaal niet zo onschuldig. Denk maar aan de hulpdiensten die potentieel minuten mislopen bij een dringende interventie.

Issued
Berichten: 1232

#9 , 25 nov 2019 17:07

Even een kanttekening: het is niet omdat je een gas-boete betaald dat je vrijgesteld bent van de kosten die je hebt veroorzaakt.
Je kan bv een gas-boete krijgen voor sluikstorten en daarbovenop de kosten voor het opruimen.
De boete betalen is wel een erkenning van schuld en daarmee stel je je open voor de burgerlijke vordering van de kosten.

Franciscus
Berichten: 38607

#10 , 25 nov 2019 17:55

Gaat hier over vandalisme aan stedelijke afsluitingen - diefstal van publiek eigendom - in bende (waren met twee) waren vermoedelijk met een voertuig en mogelijk bij (wettelijke) nacht... dan moeten we al gaan denken aan iets hogere gevangenisstraf

Art. 467. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Diefstal wordt gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) : <W 2003-01-23/42, art. 75, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Indien hij gepleegd wordt door middel van braak.....
Het verwijderen van = braak

Gelukkig dat de extra verzwarende omstandigheden van art 471 niet van toepassing zouden zijn...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”