zwijgrecht

martenst
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

zwijgrecht

#1 , 22 nov 2019 17:04

Ik heb een brief ontvangen met uitnodiging tot verhoor waarin staat ik het recht heb om te zwijgen. Indien ik mij hierop beroep, komt daar dan sowieso een tweede verhoor aan te pas?

Ik las elders dat het zwijgrecht niet tegen jou kan gebruikt worden indien je er gebruik van maakt, maar dan weer ergens anders dat dit toch tegen je zou kunnen spelen indien er bijvoorbeeld bewijzen zijn waar je geen andere / tegenverklaring voor aflegt, is dat zo?

Mijn andere vraag is indien je verkeerdelijk onder verdenking wordt gesteld, is dat op zich niet strafbaar voor diegene die jou verdacht maakt idnien het niet zo is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 22 nov 2019 18:15

Indien ik mij hierop beroep, komt daar dan sowieso een tweede verhoor aan te pas?
Dat kan natuurlijk ...
Ik las elders dat het zwijgrecht niet tegen jou kan gebruikt worden indien je er gebruik van maakt,
Je kan en mag op geen enkele manier gedwongen worden verklaringen af te leggen waarin je jezelf zou beschuldigen.
EVRM ...

maar dan weer ergens anders dat dit toch tegen je zou kunnen spelen indien er bijvoorbeeld bewijzen zijn waar je geen andere / tegenverklaring voor aflegt
Als onderzoekers denken bewijzen tegen je te hebben, en je weerlegt dat niet door te zwijgen, dan gaan ze vanzelf in die denkrichting verder ...

Mijn andere vraag is indien je verkeerdelijk onder verdenking wordt gesteld, is dat op zich niet strafbaar voor diegene die jou verdacht maakt idnien het niet zo is?
De onterechte in verdenking stelling of vervolging VZVIW niet, maar:

Er bestaat wel zoiets als lasterlijke aangifte:
Iemand ten onrechte beschuldigen van strafbare feiten, wetende dat de beschuldiging onwaar is

martenst
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2019 19:16

Ok bedankt voor je antwoord. Waar staat VZVIW trouwens voor ?

Ivm lasterlijke aangifte las ik dat 'De dader moet bovendien bij zijn aangifte de bedoeling hebben om de geviseerde persoon schade toe te brengen. Het is hierbij niet noodzakelijk dat de aangever op dat ogenblik weet dat de feiten die hij aangeeft vals zijn; het volstaat dat hij minstens redelijk twijfelt aan de aangegeven feiten. De aantijging dient tevens vals te zijn. Deze aantijging mag niet worden verward met de feiten dien men aangeeft. Deze feiten kunnen echt gebeurd zijn, maar niet aan de geviseerde persoon toerekenbaar zijn. De aangever heeft in dat geval de feiten juist aangegeven, maar ze aan een verkeerd persoon ten laste gelegd.'

Dus indien er bewijzen zijn van iets dat gebeurd is maar ik verkeerdelijk in verdenking wordt gesteld, dan is dat toch geen lasterlijke aangifte?

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 22 nov 2019 19:20

Ik stel mij ook de vraag hoe u tegelijkertijd gebruik wil maken van uw zwijgrecht terwijl u ook klacht wil neerleggen voor lasterlijke aangifte?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 nov 2019 20:40

Ok bedankt voor je antwoord. Waar staat VZVIW trouwens voor ?
Voor Zo Ver Ik Weet

de Engelse variant is iets bekender: AFAIK ...

martenst
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 nov 2019 07:36

Ok bedankt. Wat ik nog wilde weten is of je je op het zwijgrecht gedeeltelijk kan beroepen zoals antwoorden op bepaalde vragen en niet op andere of is het enkel bedoeld om 100% te zwijgen ?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 25 nov 2019 12:21

Wat ik nog wilde weten is of je je op het zwijgrecht gedeeltelijk kan beroepen zoals antwoorden op bepaalde vragen en niet op andere of is het enkel bedoeld om 100% te zwijgen ?
Je zwijgt wanneer je wil
Je antwoordt waarop je wil

Als je stelt dat je ergens niet bij betrokken bent, kan je daar moeilijk vragen over beantwoorden ...

martenst
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 nov 2019 20:31

ok bedankt

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”