mensen zonder papieren

Weentje Wiebel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

mensen zonder papieren

#1 , 29 okt 2019 12:18

Kan de politie met een huiszoekingsbevel de woning binnen komen om iemand zonder papieren mee te nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 okt 2019 12:39

Wat denk je zelf ?

Als men een uitzoeking bevel heeft van een rechter dan mag men binnen komen en als men er iemand aantreft zonder papieren mag men deze persoon mee nemen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 29 okt 2019 14:27

ALS dat zoekingsbevel gaat over die persoon. Anders is het iemand die in een huis is en zich indien niet betrokken zelfs niet zijn EiD hoeft te geven.
Anders zal via parket terug een OR moeten gevorderd worden voor een nieuw strafbaar feit.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 okt 2019 15:38

ALS dat zoekingsbevel gaat over die persoon. Anders is het iemand de in een huis is en zich indien niet betrokken zelfs niet zijn EiD hoeft te geven.
Anders zal via parket terug een OR moeten gevorderd worden voor een nieuw strafbaar feit.
"Illegaal verblijf is een voortdurend misdrijf, met als gevolg dat de woning 24 op 24 uur betreden kan worden zonder huiszoekingsbevel of toestemming van de inwoner." Dat zegt Jan Jambon, minister van Binnenlandse Zaken
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 okt 2019 15:54

Het antwoord op de vraag van TS is eenvoudig, JA. Zij handelen immers met medeweten en toelating van een onderzoeksrechter. Gezien de wetgeving op de woonstbetreding nog steeds in een ontwerpfase zit, mogen zij de woonst niet betreden zonder huishoudingsbevel, tenzij voor wettelijke voorziene uitzonderingen. Het maakt dus niet uit of het om mensen met of zonder papieren gaat.

Het is nog maar de vraag of de wetgeving op de woonstbetreding in zijn oorspronkelijke vorm ooit zal goedgekeurd worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 29 okt 2019 20:25

In welke wet zou dat staan denkt u?
Art. 15. De woning is onschendbaar; geen huiszoeking kan plaats hebben dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 29 okt 2019 20:51

@Marcus, bedoel je een huiszoekingsbevel? Ik zou anders agenten met een huishoudingsbevel ook graag bij mij aan de deur krijgen. Ze mogen meteen beginnen ;-)

LeenW
Berichten: 12838

#8 , 29 okt 2019 20:57

Betrapping op heterdaad is een uitzondering op de onschendbaarheid van de woning, er valt dus wel iets te zeggen om dit te doen bij mensen die zich illegaal op het grondgebied bevinden. Dat is nog steeds een misdrijf.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 okt 2019 21:02

Franciscus, ik vermoed dat dit een antwoord is op #4, want art. 15 van de grondwet is me wel bekend. Mijn antwoord situeert zich trouwens in het kader van art. 15.

Via deze link vind je heel wat uitleg:

https://www.agii.be/nieuws/woonstbetred ... s-onwettig
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 okt 2019 21:07

Uiteraard bedoel ik huiszoekingsgevel....Dat is nu precies de klootzakkerij aan dit hele forum dat je eenmaal een antwoord gepost is, dit niet meer kan wijzigen. Ik erger mij hier blauw over. Ik heb al zo vaak gevraagd aan de verantwoordelijke van dit juridisch forum om deze mogelijkheid te voorzien voor de leden. M.i. is het forum dit zelfs verplicht. Als het juridisch forum zich ietwat wil profileren als een juridisch forum en geen praatbarak, zou ze dit voorzien. Jureca.be, misschien kan jij ook nog eens aandringen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 29 okt 2019 21:33

Inderdaad - wat u wil is nog geen wet. art 15 wel.
Onderzoeksrechter is gevat voor bepaalde zaak of zaken - bevel kan zomaar niet uitgebreid worden tot andere zaken.
Bij aantreffen van andere strafbare feiten moet men via PdK vragen om terug een OR te vatten die dan een nieuw bevelschrift zou kunnen uitschrijven of...niet.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”