agressie van De Lijn personeel

Nck01
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

agressie van De Lijn personeel

#1 , 05 sep 2019 10:42

Mijn zoon is gisteravond tot bloedens toe geslagen en geschopt door 5 lijn controleurs. Politie is erbij gekomen en pv opgemaakt, zou blijkbaar geen alleenstaand geval zijn. Hij is nu naar de dokter om de verwondingen vast te stellen. Mogelijks zijn er camerabeelden van de bus of de bushalte. Wat doen we nu best? Klacht neerleggen bij de politie? Klacht neerleggen bij de Lijn? Ben nogal geshockeerd ....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2019 10:50

5 lijncontroleurs?

Sowieso zaak ten gronde laten onderzoeken zodat het correcte verloop van het incident wordt onderzocht.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2019 10:53

Ik ben geshockeerd .door dit te lezen !

Die controleurs zijn zo maar gaan beginnen slaan en schoppen ?

Er is dus al een PV opgesteld, en er zullen hoogst waarschijnlijk wel beelden en geluidsfragmenten zijn.

Er is raar dat er reeds 5 controleurs waren, in welke provincie is dit gebeurt ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Nck01
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2019 11:03

De omstandigheden moeten idd goed uitgezocht worden, maar ongeacht wat er ook gebeurd is/wat de aanleiding was, ze hebben toch het recht niet om met 5 iemand af te kloppen? Ik zal voorlopig niet te veel details geven, even het onderzoek en de verdere procedure afwachten. Maar de politie heeft wel degelijk vaststellingen gedaan voor 5 controleurs ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2019 11:41

Lijncontroleurs hebben ook beperkte politionele bevoegdheden .

De lijncontroleurs hebben via de Dispatching toegang tot het Rijksregister en het repertorium van voertuigen. Dit is noodzakelijk om de bovenstaande bevoegdheden op een vlotte manier uit te oefenen.

De Wet van 10 april 1990 betreffende de bijzondere en private veiligheid regelt dat de lijncontroleurs, onder welbepaalde voorwaarden, over kunnen gaan tot vatting van personen die een wanbedrijf of misdaad hebben begaan.

Belangrijk is hier dat De Lijn er expliciet voor kiest om haar lijncontroleurs niet uit te rusten met handboeien en pepperspray (alhoewel de wet deze mogelijkheid voorziet). De Lijn draagt klantvriendelijkheid namelijk hoog in het vaandel..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nck01
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 sep 2019 14:14

De dokter heeft zijn vaststellingen gedaan, zoon is minstens een week werkonbekwaam (oa. hersenschudding, meerdere kneuzingen ....). Wat ik me nu vooral afvraag is of ik al een advocaat onder de arm moet nemen? Of moeten we eerst het politieonderzoek afwachten? Wat zijn de stappen die nu gezet worden?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 05 sep 2019 15:37

Uw zoon kan idd best een advocaat contacteren

Want het wordt eender hoe een juridisch steekspel

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”